Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av frostskader


Anbefalte innlegg

Jeg leser for tiden i Nansens bok på ski over Grønnland. Og han skriver følgende:

"Kommen i posen fikk jeg først føle at jeg under seilasen hadde frosset bort fingrene på begge hender. Nu var det for sent å gni dem med sne. De var allerede begynt å tine opp, og smertene var den natt nesten uutholdelige – intill jeg sov fra dem."

Har også tidligere i bok lest at de brukte denne metoden, å gni det frostskadde stedet med snø. Jeg trodde hud mot hud var det definitiv beste måten å behandle frostskader på. Det har i alle fall funket godt på mine små og lokale hvite flekker.

Noen synspunkter på behandling av frostskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gni med sne er veldig gammeldags og helt feil behandling. Hvis det er frost(iskrystaller) i vevet kan vevet skades hvis det gnukkes og gnies.

Riktig behandling er: å skjeme mot elementet (påkledning/ly). hud mot hud.

Evt. oppvarming i varmt vann (38-40 C)

Dypere frostskader (når foten er som en dypfryst kylling...) bør ikke tines opp ute, men tines opp når du er trygg for elementene og det ikke er fare for ny dyp frostskade. Oppsøk lege.

Det er uansett lettere å forebygge enn å behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.