Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann-/drikkeblærene til Osprey


Shun

Anbefalte innlegg

Jeg har Osprey-sekker i forskjellige størrelser (20 og 36 l, foreløpig), og er superfornøyde med dem. Nå vurderer jeg å kjøpe Hydraulics drikkeblærer, men finner ingen info om alle størrelser drikkeblærer kan brukes på alle størrelser sekker.

Kan jeg, for eksempel, bruke en drikkeblære på 2.5 l i en Tempest 20 lilers sekk? Eller er blæren for stor til de små sekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utfra dimensjonene som Osprey oppgir her: https://www.ospreyeurope.com/shop/media/wysiwyg/OM_Hydration_S16_ENG.pdf#page=4

... vil jeg tro at du kan velge hvilken du vil - det er jo ikke mange centimetere i forskjell på dem, og du trenger jo ikke å fylle blæren helt full heller :) Hvis du er i tvil, kan du jo forsøke å lage en sak i papp elns med de oppgitte dimensjonene, og se om du får den på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antagelig en av de gamle blærene, i hvert fall skrulokk. Men går det virkelig an at de har laget drikkeblære der slangen ikke kan løsnes enkelt fra blæra? Det må være jeg som ikke har skjønt hvordan, eller? For øvrig rystet for en usmak det ble på vannet i den posen, sammenlignet med de jeg har hatt før Osprey sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har antagelig en av de gamle blærene, i hvert fall skrulokk. Men går det virkelig an at de har laget drikkeblære der slangen ikke kan løsnes enkelt fra blæra? Det må være jeg som ikke har skjønt hvordan, eller?

Vel, da er vi i hvert fall to ;) 

47 minutter siden, Miamaria skrev:

For øvrig rystet for en usmak det ble på vannet i den posen, sammenlignet med de jeg har hatt før Osprey sin.

Har ikke vært plaget av usmak på min. Men jeg ser i linken som jeg la inn ovenfor, at Osprey kommer med et småpussig Klara Klok-tips:

Sitat

Some users may initially notice a plastic-like taste when using any of our products made with TPU. This taste typically subsides over time and can be eliminated by simply squeezing juice from a lemon into the product, filling it with water, then freezing it. After frozen, remove, thaw and rinse.

Burde vel nesten vært en del av produksjonsprosessen, det der :) Hvis du forsøker trikset, så ikke fyll posen heeelt opp med sitronvann før den hives i fryseren, det vil selvsagt ekspandere og vil trenge litt plass om ikke posen skal revne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke går an å ta av slangen, så kommer jeg ikke til å bruke den noe særlig uansett. Tungvint gidder jeg ikke irritere meg over, smaker det dritt i tillegg så noterer jeg bare at jeg aldri skal kjøpe det merket mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ta av slangen, men det er ikke en hurtigkobling med klikk-lås eller noe sånt - derfor sa jeg meg enig i at den "ikke kan løsnes enkelt". Man må bruke litt kraft og dra slangen av nippelen nederst når den skal av, og presse den inn på den samme nippelen når den skal tilbake på plass. Det er egentlig ikke vanskelig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, a_aa skrev:

Det går an å ta av slangen, men det er ikke en hurtigkobling med klikk-lås eller noe sånt - derfor sa jeg meg enig i at den "ikke kan løsnes enkelt". Man må bruke litt kraft og dra slangen av nippelen nederst når den skal av, og presse den inn på den samme nippelen når den skal tilbake på plass. Det er egentlig ikke vanskelig ;) 

Det er den nye posen med brettekant som lukking? Jeg har ikke turt å dra. 

Men skulle gjerne fått vaska slangen skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Tror ikke man kan ta av slangen fra dagens pose heller. Har også prøvd :P men man kan dele slangen i to om ikke annet. 

Er et styr i holde reint. Bruker ofte bakepulver selv. 

På hvilken måte bruker du bakepulver til å rengjøre vannblærene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Shun skrev:

På hvilken måte bruker du bakepulver til å rengjøre vannblærene?

Litt vann i blæra så den er fuktig, så heller jeg oppi et par spiseskjeer bakepulver og rister litt. Så tar jeg i mere vann og rister litt til, før jeg prøver å få ut mesteparten av vannet via slangen. Og så søler jeg ut masse på gulvet, og slår henda i benken og banner litt, før jeg skyller ut alt med rent vann. Og så prøver jeg å få hengt opp hele styrer til tørk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gittiamo skrev:

Litt vann i blæra så den er fuktig, så heller jeg oppi et par spiseskjeer bakepulver og rister litt. Så tar jeg i mere vann og rister litt til, før jeg prøver å få ut mesteparten av vannet via slangen. Og så søler jeg ut masse på gulvet, og slår henda i benken og banner litt, før jeg skyller ut alt med rent vann. Og så prøver jeg å få hengt opp hele styrer til tørk. 

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepulver er genialt til å bli kvitt usmak på mye. Bruker det også på termoser og andre drikkeflasker. Best resultat blir det om det får virke over natta. Ha i varmt vann, omtrent halvfull og en god dose bakepulver. Rist godt og fyll opp helt med varmt van, la stå over natta.
Det er så effektivt at det fjerner f.eks helt kaffesmak/lukt på ståltermoser som har vært brukt til kaffe i mange år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.