Gå til innhold
  • Bli medlem

langtur på sykkel


rayun

Anbefalte innlegg

Ja da er filmen fra årets langtur på sykkel ferdig. Jeg sier det med en gang: jeg har et ActionCam som ikke takler "action" og et videokamera som ikke likte ristingen i styreveska og dermed tok stabilisatoren kvelden. Resultatet er helt tydelig på filmen.

Jeg er relativt god på planlegging og ofte sies det at det er halve turen. Så også for meg, men når jeg planlegger som om jeg var 26 og ikke 62 går ikke alt som planlagt.

Som en forsmak på en senere turrapport legger jeg ut filmen først. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Kjedelig når det er helsa som ødelegger, i dette tilfellet knærne. 50 mil på sykkel med så tung oppakning er uansett meget bra. Jeg trives også godt i dette området. Jeg har sykla fra Geilo over fv40, men ikke bakveien ved Pålsbufjorden. Har bare sett det kupperte terrenget fra Tour of Norway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn er det når kroppen ikke er med. Nå er jeg ikke sikker på hvordan knærne hadde taklet fv.40 for den har jeg aldri syklet, men de fikk ihvertfall kjørt seg langs Tunhovd og Pålsbufjorden. Den som gir seg er en dritt, tenkte jeg og tråkket på det jeg maktet. Burde vel heller innsett at det ikke er feil å starte trilling tidligere. Jeg hadde forøvrig ikke sjangs til å sykle de fleste av de bakkene opp. 

Forøvrig er jeg helt enig at dette er et fint område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fv40 har et par større stigninger fra etter avkjøringen mot Tunhovdfjorden og Pålsbufjorden. Nå har jeg bare syklet der med racersykkel og minimal sekk. Med 35 kg tung sykkel blir det en helt annen historie. På toppen ved Vasstulan og nedover til Bjerkeflåta kan farten bli faretruende høy, derfra flatt og svakt utfor til Rødberg.

Det er lett å skjønne at du har hatt en meget tøff tur i bakkene med så tung sykkel, og jeg kan tenke meg at du ikke hadde lette nok gir heller? Viktig å ikke ha alt for lav pedalfrekvens da det belaster knærne mye. Alt under 40 i pedalfrekvens regnes som styretråkk. Vil vel si at 60-75 i pedalfrekvens er bra for mosjonister i bakker. Proffene ligger en del høyere.

Imponerende det du har syklet! Hatten av 🎩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.