Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turbukse


djing0

Anbefalte innlegg

Min  Fjellräven Keb Gaiter synger på siste verset, så nå ser jeg meg om etter en ny allround turbukse. (etter bare en full sesong. Skuffende) Jeg tror jeg skal se på noe som føles litt lettere enn keb. Spesielt når den blir våt føler jeg at jeg like godt kunne hatt på meg jeans...

Jeg blir utrolig fort varm når jeg vandrer, så det må være god lufting på buksa, og gjerne mulighet for å ta av beina som på Keb Gaiter, men ikke et krav. Jeg er glad i softshell, men felles for de jeg har i dag er dårlig med lommer. 

Noen gode tips? Bør være med stretch da jeg har veldig kraftige lår. Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder også hånden opp for Klättermusen Gere, Opplever den så langt ikke som varm... kunne selvfølgelig ha gått i shorts og hatt det mer behagelig noen ganger, men foretrekker lange bukser når jeg går i skogen. Eneste negative er beltehempene, den er for solid over hoftekammen, etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags Makke skal jeg se om jeg får prøvd her i byen, Klättermusen er det nok verre med. Hvordan er Klättermusen Gere når det gjelder stretch? Så ut som en veldig funksjonell bukse, og liker kvaliteten på de andre tingene jeg har derfra.

Edit: Ser at Gere veier 300g mer enn Lundhags Makke, så spørs om den ikke blir litt tung for min smak, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, djing0 said:

Noen som har erfaringer med Norrøna Bitihorn (Zip-off)?

Jeg har ei Bitihornbukse (ikke zip-off), det er ei lett og tynn godværsbukse. Ypperlig i varmt vær, behagelig passform, blir ikke klam. Men den er ikke på noen måte vanntett, og den blir fort kald i lavere temperaturer. Hvis det er kjøligere og/eller ustabilt vær, er Svalbard Flex-1 favorittbuksa, den er tykkere, mer robust og tåler noen regndråper. Fjørå er også ei flott sommerturbukse, den har god lufting med glidelås nedover låret (med myggnetting!) Det finnes nok ikke ei bukse som dekker alle behov :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Norrønas sammenlikning av Fjørå Flex1, Bitihorn Lightweight, og Bitihorn Zip-Off: https://www.norrona.com/nb-NO/sammenlign/?products=7015-15|4355-15|2602-17|

Har også svære lår (og legger, er vel generelt bred :)), blir fort varm og svett og synes Bitihorn Lightweight er ypperlig på vår og høst - sommer er shorts-tid, og vinter er Svalbard Flex1-tid ;). Har dessverre ikke prøvd Fjørå Flex1 og Bitihorn Zip-Off.

Lightweight sine 2 baklommer er helt åpne uten noe lukkemuligheter, mens de 2 håndlommene på framsiden har glidelås og er laget i mesh for ekstra lufting om glidelåsen er holdes åpen. Cargolommen på låret lukkes med glidelås, og har innerlomme for feks å holde en mobil (maks rund 5'' skjerm). På utsiden av hvert lår er det glidelås for lufting (ikkeno myggnetting) og på utsiden av leggen er det glidelås for å endre hvor vid buksen skal være nederst (hvis du feks vil ha den over voluminøse støvler, drar du glidelåsen opp). Det er ganske mye funksjonalitet til en ganske så lav vekt :D 

(PS: Vrenger du Lightweight-buksen, ser du at glidelåsen på utsiden lår og legg er den samme, den er gjennomgående men stykkes opp av måten buksen er sydd på.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, djing0 said:

Forstår jeg det som at du mener fjørå er en bedre bukse enn bitihorn? 

Tja, jo, egentlig synes jeg vel det. Den har ikke baklommer, en lårlomme, og to små "håndlommer". Den har ypperlig passform til tur (litt løs i formen, i hvert fall på meg), og kan strammes tight med borrelås rundt ankelen. Luftingen med glidelås på utsiden av lårene er genial, det hjelper veldig godt på varme dager. Den er ikke vanntett, men virker en anelse mer solid enn Bitihorn. Dog tåler den neppe like mye juling som f.eks. Svalbard Flex-1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt Bitihorn Zip-off. Blir den litt kald så er det mulig jeg kompenserer med å kjøpe en bukse til. Men satser på at kombinasjonen Bitihorn bukse/shorts og en lett regnbukse og netting tilgjengelig i sekken for å tilpasse etter kaldt vær og/eller regn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20170717_004024.thumb.jpg.0de383087a9edcd325d0cc4a8f46c7d9.jpg

... Og slik gikk det med den buksa etter min første tur! Har sendt mail for å reklamere på den. Usikker på om jeg skal be om en ny eller prøve noe annet. Syns den var utrolig deilig og vil egentlig ikke ha noe som er tjukkere. Men prøvde Lundhags Makke og den var meget komfortabel så spørs om det ikke blir den nå. Tåler forhåpentligvis litt mer bruk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i Norrøna Gore-Tex bukser hele året. Jeg skjønner de som mener det er bedre med tynner "greier" som ikke er vanntett.

Det jeg ikke helt får til å rime, er argumentet med at "de tørker så fort" - det gjør også Gore-Tex`en. Jeg synes det er bedre å bruke samme buksa hele tiden. Jeg har for mange ganger blitt overrasket av nedbør, selv med virkelig god værmelding.

Siste anskaffelse er Norrøna Recon til den nette pris av 5 store sterke lapper...

Det skal bli artig å se om den holder mer en 8-9 måneder....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser argumentene dine og vurderer sterkt å anskaffe en for å prøve. Kan se for meg at kombinasjonen lett gtx bukse og evt shorts i bakhånd kan fungere helt supert. Det jeg ikke liker med de fleste gtx er mangelen på lommer og det at man blir utrolig fort klam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, djing0 skrev:

20170717_004024.thumb.jpg.0de383087a9edcd325d0cc4a8f46c7d9.jpg

... Og slik gikk det med den buksa etter min første tur! Har sendt mail for å reklamere på den. Usikker på om jeg skal be om en ny eller prøve noe annet. Syns den var utrolig deilig og vil egentlig ikke ha noe som er tjukkere. Men prøvde Lundhags Makke og den var meget komfortabel så spørs om det ikke blir den nå. Tåler forhåpentligvis litt mer bruk... 

Ekstra lufting? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som regel med ovennevnte Klättermusen bukse på korte som lange turer. Den tørker fort i forhold til bomull, men sakte i forhold til mye annet.

Når regnværet tar meg på senga, har jeg som regel en slik overtrekks bukse i "pustende" Dermizax:
https://www.bergans.com/catalog/clothing-men/pants-men/shell-pants-men/Super-Lett-Pants?color=Black

Den er ganske rimelig i forhold til mye annet. Og den er stor nok til at jeg kan ta på meg bukse uten å måtte ta av meg sko. Da har jeg som regel tatt på meg den på under 2 min. Og det tar like kort tid å ta den av seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, djing0 skrev:

Jeg ser argumentene dine og vurderer sterkt å anskaffe en for å prøve. Kan se for meg at kombinasjonen lett gtx bukse og evt shorts i bakhånd kan fungere helt supert. Det jeg ikke liker med de fleste gtx er mangelen på lommer og det at man blir utrolig fort klam. 

Jeg mener bestemt at jeg har sett denne i virkeligheten og den har store lommer: https://www.fjallraven.com/keb-eco-shell-trousers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da måtte buksa sendes inn på rep hos Norrøna. Jeg personlig mener at noe som blir ødelagt etter så kort tid bør erstattes av butikk (så får de ta kampen med produsent etterpå, ellers kunne man jo bare handla rett fra produsent...), gitt at det ikke er brukerfeil såklart, men her er det jo snakk om en søm som er  revnet.

I mellomtiden har jeg nå kjøpt Lundhags Makke, så får vi se hva som ender opp som favoritten etterhvert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, djing0 skrev:

Da måtte buksa sendes inn på rep hos Norrøna. Jeg personlig mener at noe som blir ødelagt etter så kort tid bør erstattes av butikk (så får de ta kampen med produsent etterpå, ellers kunne man jo bare handla rett fra produsent...), gitt at det ikke er brukerfeil såklart, men her er det jo snakk om en søm som er  revnet.

I mellomtiden har jeg nå kjøpt Lundhags Makke, så får vi se hva som ender opp som favoritten etterhvert! 

Forbrukerkjøpsloven sier at selger har rett til å reparere produktet dersom det er mulig. Hvem som reparerer er opp til butikken. Dersom du er uten produktet mer enn en uke kan du ha rett på et låneprodukt i perioden.

Sitat
§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig at klatremusen gere 2.0 har fått terningkast 6 i siste jakt og fiske. En som har testet buksen i 100 dager. Må si denne buksa frister som en skikkelig allround bukse. I tillegg er den herlig fri for GTX og er miljovennlig ;) Min gamle helsport Fenris bukse begyner å gå opp i sømmene så spørs om jeg må finne på noe til neste sessong. Men er blitt så sær på bukser at jeg får stikke et sted å prøve bukse på før jeg gjør noe mer. Fører f.eks XXL klatremusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste fysiske butikken jeg har sett klattermusen i er vel Intersport. 

Må forøvrig si at jeg er utrolig fornøyd med kjøpet av Lundhags Makke etter å ha testet den et par dager. Den føles som en helt annen verden enn min gamle Fjellreven Keb. Skal teste både Makke og Bitihorn (når den kommer i retur), godt i løpet av høsten og prøve å komme med reviews. Ser for meg at Bitihorn blir med når temperaturen er 15+, og at Makke blir buksen jeg bruker de resterende dagene, som det jo er mange av her i nord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.