Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 3-sesongers sovepose


henrık

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ser etter sovepose til vår/sommer/høst, til bruk i telt og/eller hytte.  Den bør være lett (< 1 kg) og ha liten pakkstørrelse, og ikke koste skjorta.  Jeg er 193 høy.  

Har funnet disse, er det noen som peker seg ut?  Noen andre jeg bør vurdere?

Tusen takk for alle tips!

Endret av henrık
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Til bruk på hytte vår, sommer og høst duger de du har nevnt, inkl. den @tubbsanbefaler.

Til bruk i telt om sommeren i fjellet er Warmpeace Viking 300 og Rab Ascent 300 de beste, mens ME Helium 250 og Fjellreven-posen er på kanten hva angår temperatur. Det kan bli 0 grader i fjellet sommerstid.

Til vår og høst i telt vil jeg si at ingen av dem duger. Her trenger du varmere sovepose. Jeg har en 400 grams dunpose, type Rab Neutrino Endurance 400. Jeg har tenkt å ligge ute ned til -5. En typisk 3-sesongspose inneholder 400-600 gram dun.

Skal posen brukes både på hytter og i telt til de årstider du nevner, må du inngå noen kompromisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mountain Hardware Ratio 15 som tre sesonger pose. Jeg har også Mountain Hardware Ratio 32 som sommerpose. Godt fornøyd med begge disse.

Temperaturer enligt EN 13537 for Ratio 15,  Pris hos Fjellsport 2.599.- Jeg kjøpte min Ratio 15 på tilbud for 1.899,.
T comf: -4ºC 
T lim: -11ºC 
T ext: -31ºC
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med @Per Fredrik har jeg også Mountain Hardwear Ratio 15 som 3 sesongspose. Jeg er tidligere frysepinne, som sluttet å fryse på nettene etter jeg kjøpte denne posen. Den veier 1200 g men det er gram jeg gladelig bærer for å slippe å fryse. Posen er romslig hvilket jeg setter pris på, det er helt slutt på tvangstrøyefølelsen og samtidig føles den ikke for stor. Dessuten har den en klaff som gjør at glidelåsen ikke kjører seg fast. Utrolig komfortfølelse i denne posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Mye å velge i her, jeg kommer nok til bunns i det til slutt.  Jeg innser at jeg nok burde gå for en litt varmere pose enn opprinnelig tenkt, evt. begrense meg til å kun å bruke posen om sommeren (og kjøpe en varmere i tillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
27 minutter siden, henrık skrev:

Takker! Mye å velge i her, jeg kommer nok til bunns i det til slutt.  Jeg innser at jeg nok burde gå for en litt varmere pose enn opprinnelig tenkt, evt. begrense meg til å kun å bruke posen om sommeren (og kjøpe en varmere i tillegg).

Rab Neutrino Endurance 400 eller Neutrino 400 er et glimrende kompromiss, dersom én sovepose. Holder -4 (Rab sleep limit -6). Veier 890 gram i følge Rab - trolig uten transporttrekk. Et godt underlag, lakenpose og lett påkledning når det er kaldt, bør gi deg en fleksibel sovepose. Må brukes som dyne på hytte, noe som går bra da den har ganske lang glidelås. 

https://rab.equipment/eu/accessories-equipment/sleeping-bags/neutrino-endurance-400-ss16

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-neutrino-endurance-400-lapis-fiery-red.html

Endret av Turlyst
Lagt til to lenker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Rab Neutrino 400 Extra Long.  Dyrere enn planlagt (selv om det dukket opp 10% rabatt på fjellsport), men da har jeg sikkert noe jeg kan bruke en stund :)

Endret av henrık
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
18 minutter siden, henrık skrev:

Oi, takk.  Da får jeg prøve å modifisere ordren litt :)

Egen rabattkode, men Fjellsport bør kunne rette det. Grattis med topp sovepose. Jeg har samme selv i Regular. Endurance har mer robust ytterstoff og tåler litt mer fukt enn vanlig Neutrino. Begge er meget bra.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er i gang:  Jeg ser også etter et lett 3-sesongerstelt for 2-3 personer, og har funnet

Er de noe tess?  Hvilke andre telt burde jeg vurdere?  (Det er litt irriterende at fjellsport og andre sjapper ikke har vekt-filter)

Endret av henrık
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg testet telt og sovepose (Rab 400) i helga. Veldig fornøyd!  Men litt overrasket at jeg kjente meg kald i løpet av natta, selv om jeg har Exped Downmat 7 som liggeunderlag.  Det var ikke kaldere enn 7 grader, og jeg er sjelden frossen av meg.

DSC_1823.thumb.JPG.ac110260506e8b040e711e3587a1524d.JPG

 

Endret av henrık
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 minutter siden, henrık skrev:

Da fikk jeg testet telt og sovepose (Rab 400) i helga. Veldig fornøyd!  Men litt overrasket at jeg kjente meg kald i løpet av natta, selv om jeg har Exped Downmat 7 som liggeunderlag. Det var ikke kaldere enn 7-8 grader, og jeg er sjelden frossen av meg.

Det er merkelig ja. Den har komforttemperatur på 2.5 grader (1.5 for Endurance). T-limit er henholdsvis -3 og -4.

Hvor kjente du kulda fra, eller bare generelt kald? Jeg ville sjekket om alle kanalene - om duna var jevnt fordelt. Ev. kontakt Fjellsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, henrık skrev:

Generelt kald, og jeg har ikke Endurance-modellen.  Jeg får gå gjennom kanalene.  Det skal sies at jeg var litt kald før jeg la meg (og jeg la meg seint)...

Spiller ingen rolle om du har Endurace eller ikke - skal ha det varmt i den temperaturen. Er den veldig romslig til deg?

Jeg har bare brukt min i +5. Den var varm og god.

Her har du utdrag fra brukererfaringer fra den med 600 gram dun

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-neutrino-600-fiery-red.html#tab-button-reviews

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, henrık skrev:

Jeg har greit med plass ja (jeg er 193, men ganske smal), det kan jo ha noe å si...

Det har litt å si da det er mer rom som må varmes opp, men du burde vært varm i de temperaturene. At du var kald når du la deg har noe å si da det er din kroppsvarme som skal varme opp lufta inne i soveposen.

Snakk med Fjellsport i morgen om hva du opplevde på din første tur. Jeg skal teste min i kaldere temperaturer i august, september og oktober, men god og varm i +5.

Mountain Equipment Helium er smale poser. En her på forumet lå i en Helium 400 i -5 og han var varm. 400-600 gram dun er mest vanlig for menn i en 3-sesongspose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg vil gjerne prøve min Rab i en god del netter før jeg konkluderer med noe, men i +5 var min god og varm. Jeg har lest mye bra om begge versjoner, men forsiktig med å henvise til kilder jeg ikke kjenner. Jeg forventer at min holder meg varm ned til -4 (T-limit). Nær T-Limit bruker jeg ullundertøy og noen ganger lue, i tillegg til lakenpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Her er noe av det Outdoorgearlab skriver om kvinnemodellen av Rab Neutrino 400 

Sitat

The Neutrino is one of the warmest sleeping bags in this review, second only to the REI Joule 21 and the Sierra Designs Women's Backcountry Bed 800. Rab notes that it is EN rated at 37 F degrees, for comfort with a limit of 27 degrees F; we find the EN limit rating of 27°F to be right on the money. We tested this bag in Yosemite Valley on some cold nights in September, where temperatures fell below freezing some mornings, and we felt warm in this bag inside a tent. 

http://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-bag-womens/rab-neutrino-400-womens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.