Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg og knott å slikt...


Anbefalte innlegg

Hei!


Hva bruker dere mot knottn og myggen og andre slike stikkedyr?

Hva bruker dere til lindring på stikk? Tenker da mest på til barn, men mor kan også trenge det innimellom :)

Har sett på apoteksidene nå, og det er jo mye å velge i, men hva virker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker litt Mygga (DEET virkestoff) og myggnett. Kjøpt inn myggnett til hele gjengen og det hjelper bra.

Bruker ingenting lindrende da jeg er redd det vil bli mas om det konstant på samme måte som det "trengs" plaster for det minste lille sår ;-) Jeg har derfor vært litt tøff på at det må gå over og det har fungert bra. Ingen store plager og minstejenta bryr seg nesten ikke om knotten i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygga ser ut til å fungere for min del, har kjøpt inn en flaske med Cactuz Clothing Treatment som skal testes i helgen. 

For lindring ser det ut til at allergitabletter fungerer bra... 30+ stikk i nakke/skuldre uten at det klør så jævlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Phoney said:

Mygga ser ut til å fungere for min del, har kjøpt inn en flaske med Cactuz Clothing Treatment som skal testes i helgen. 

For lindring ser det ut til at allergitabletter fungerer bra... 30+ stikk i nakke/skuldre uten at det klør så jævlig :)

Allergitabletter (cetirizin) har gitt meg et nytt liv :) . Jeg har alltid hatt en høy myggattraktorfaktor, og i voksen alder regerte jeg mer og mer allergisk på stikkene, hovnet opp og klødde i dagevis. 1 tablett cetirizin daglig i myggsesongen gjør underverker. Jeg er like tiltrekkende som før, men stikkene plager meg fint lite. Jeg prøver å unngå myggmiddel så mye som mulig, det er sterk gift, og bruker heller klær som dekker så mye bar hud som mulig. Eventuelt myggnett over hodet i ekstreme situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

50% Deet blanda med sprit på sprayflaske. Fås på Nomaden https://nomaden.no/care-plus-myggspray-50-deet

Sterkere konsentrasjon betyr mindre smøring per gang, færre ganger for å holde myggen unna og jeg tror jeg totalt sett bruker mindre gift da. Les instruksjonene. Dette er ikke noe å dyppe babyer i.

Ellers er løstsittende myggtett skjorte et knakenes godt tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Mygga med hell, må smørjast ofte.

Brukt DEET frå New Zealand, kjempeeffektivt men den glansande overflata som vert på huden oser sjukdomsframkallande (ikkje noko dokumentasjon på dette...), har kutta ut bruk av dette.

Myggnett og myggtette kle er det som eg brukar mest.

Kan foresten sei at eg har hatt ein fiskeinteressert kolega frå finnmark, han reiste aldri på fisketur på vidda før siste halvdel av august, fordi det før denne tid var altfor mykje mygg, og at det berre var søringar som var på fisketur her då. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 7/6/2017 at 1:54 PM, Bjørn J said:

Allergitabletter (cetirizin) har gitt meg et nytt liv :) . Jeg har alltid hatt en høy myggattraktorfaktor, og i voksen alder regerte jeg mer og mer allergisk på stikkene, hovnet opp og klødde i dagevis. 1 tablett cetirizin daglig i myggsesongen gjør underverker. Jeg er like tiltrekkende som før, men stikkene plager meg fint lite. Jeg prøver å unngå myggmiddel så mye som mulig, det er sterk gift, og bruker heller klær som dekker så mye bar hud som mulig. Eventuelt myggnett over hodet i ekstreme situasjoner.

Denne dukket opp i newsfeeden min i dag

http://www.independent.co.uk/life-style/hayfever-gin-tonics-vodka-spirits-sooth-symptoms-allergies-histamines-sulphates-asthma-uk-study-a7800216.html?cmpid=facebook-post

Så hvis Gin virker på samme måte som allergitabletter så er det nok på tide å bytte ut innholdet i lommelerka ;)

Jeg ble inspirert og gikk til anskaffelse av denne i dag - det eneste negativet er at man må slepe med seg tonic og lime ut i skauen, men hva gjør man ikke for å lindre på myggplagene 🍸

 

IMG_20170819_181245.jpg

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Phoney skrev:

;)Jeg ble inspirert og gikk til anskaffelse av denne i dag - det eneste negativet er at man må slepe med seg tonic og lime ut i skauen, men hva gjør man ikke for å lindre på myggplagene 1f378.png

 

IMG_20170819_181245.jpg

På vinteren slipper du hvertfall å ta med isbiter!

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker NEO siste stikk. Det er et naturprodukt (roll on). Har brukt den denne sommeren og selv når jeg var totalt omsvermet av horder av mygg og knott, fikk jeg ikke stikk der jeg hadde smurt. Veldig effektiv, er nok den beste jeg har hatt. Men når det er sagt, så funker den ikke på klegg...kun mygg og knott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Izzy skrev:

Jeg bruker NEO siste stikk. Det er et naturprodukt (roll on). Har brukt den denne sommeren og selv når jeg var totalt omsvermet av horder av mygg og knott, fikk jeg ikke stikk der jeg hadde smurt. Veldig effektiv, er nok den beste jeg har hatt. Men når det er sagt, så funker den ikke på klegg...kun mygg og knott.

Naturprodukt, okey. Men er den bedre for helsen en vanlig myggolje (Mygga f.eks.?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer ikke på mygg eller knott her hjemme i Norge. Heldigvis. Men myggen i Asia er døden for meg. Da er det allergitabletter (Aerius) og tigerbalsam som gjelder. 

Har hatt best effekt på hestene med en blanding av olje, lavendel, hvitløk og sitron. Det har funka bedre enn alt av sprayer jeg har prøvd. Lukter ikke godt men det er miljøvennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mareng skrev:

Naturprodukt, okey. Men er den bedre for helsen en vanlig myggolje (Mygga f.eks.?)

9 timer siden, Mareng skrev:

 

Jeg har faktisk begge to hjemme.

MyggA virkestoffer: N, N-dietyl-m-toluamid, 194 g/l (20% DEET) (CAS nr. 134-62-3) Inneholder etanol (CAS nr. 64-17-5) 316 g/l og geraniumolje.
Det står også at den ikke må brukes i ansiktet, ikke komme i kontakt med øynene, slimhinner og skadet hud og anbefales ikke til barn under 12 år.

NEO siste stikk: Økologisk solsikkeolje, rapsolje, strutseolje, eterisk olje fra sibirsk edelgran (norsk). Lavendel, sitronella, geranium, palmarosa. Vitamin E
Kan brukes over hele kroppen, men unngå øyepartiet. Kan brukes på barn.

Now you be the judge...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Izzy skrev:

NEO siste stikk: Økologisk solsikkeolje, rapsolje, strutseolje, eterisk olje fra sibirsk edelgran (norsk). Lavendel, sitronella, geranium, palmarosa. Vitamin E
Kan brukes over hele kroppen, men unngå øyepartiet. Kan brukes på barn.

Er strutseoljen kaldpresset?

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gittiamo skrev:

Reagerer ikke på mygg eller knott her hjemme i Norge. Heldigvis. Men myggen i Asia er døden for meg. Da er det allergitabletter (Aerius) og tigerbalsam som gjelder. 

Har hatt best effekt på hestene med en blanding av olje, lavendel, hvitløk og sitron. Det har funka bedre enn alt av sprayer jeg har prøvd. Lukter ikke godt men det er miljøvennlig. 

Jeg hadde hester i mange år og brukte hver sommer Cooper Sect på dem. Behandlet som regel to ganger i sesongen, det holdt fint. Jeg har også en insektdeo til hest og hund som jeg kjøpte USA, den har jeg stort sett brukt når jeg har ridd andres hester som har vært plaget av insekter (ps, med eiers godkjenning selvfølgelig). Hestene på jobben min (dengang, jobbet med hester på fulltid) ble kun behandlet med de vanlige sprayene som man får kjøpt i hestebutikker....jeg var ikke imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke DEET. Har liksom ikke helt sansen for å smøre inn barna eller meg selv med noe forskere sier kan ha eller ikke kan ha samme effekten som nervegass. Mulig at risikovurderingen min ville vært annerledes i et område med malaria. Malaria er også litt kjedelig å få har jeg hørt. I sommer brukte jeg en hjemmesnekret variant med lavendel, eucalyptus citriodora og olje. Det funka på meg nå i Afrika, men skal ikke si sikkert om det var en faktisk effekt av sprayen, om det var placebo eller at jeg stirret såpass strengt på myggen at den ikke turde å lande. Men jeg er ikke kresen jeg, virkning er virkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd opptil flere såkalte "naturlige" myggmidler, med sitronella, geranium, lavendel og ymse annet.
Som en usedvanlig attraktiv person (for mygg altså),  kan jeg bare si: Absolutt ingen effekt. Null. Zero. Men jeg lukter ikke så verst :)

DEET virker og er effektivt, men jeg unngår å bruke den siden den er så giftig. Det er en grunn til at det er forbudt å selge DEET i høye konsentrasjoner i Norge.
Jeg har god erfaring med Autan myggmiddel, det er svært effektivt på meg, og det meste av forskning viser at det er betydelig mindre skadelig enn DEET.
Men jeg tar allergitabletter og gir i grunnen blaffen i om jeg får noen stikk - de plager meg ikke så mye. Blir det ille sprayer jeg litt Autan på hender og legger, og gnir litt på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet en del av de lindrende greine man får kjøpt, og jeg syns egentlig ikke noen av de fungerer så veldig godt på meg. Beste er uten tvil allergitabletter, men de siste årene har jeg sluttet med det også. La det stå til, fokuser på noe annet en stikkene (forstår det kan være vanskelig med barn.). 

Beste middelet jeg har brukt mot mygg/knott er ei flaske med 90% DEET, da var det ikke et snev av insekter på deg overhodet. Men det hører med til historien at om jeg brukte den på huden to dager i rad med jeg igrunn smådårlig dag to. Men effektiv det var den uten tvil.

Ellers har jeg vel vært innom alle myggmidler som finnes på markedet, både av naturprodukter og andre. Syns flere av de fungerer ganske bra, men autan er nok favoritten . Fungerer også veldig godt mot flått. 

Før årets tur kjøpte jeg Sawyer Permetrin som jeg sprayet på t-skjorter, sokker og caps. Det fungerte overraskende bra. Anbefalles :) Jeg personlig syns myggstikk i ansikt og armer er lite plagsomt, så sommerturen min i år benyttet jeg meg ikke av myggmiddel overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.