Gå til innhold
  • Bli medlem

Steder med trær som er øst for fjellene i Sør-Norge


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å planlegger backup-planer for turen i sommer. Utgangspunktet er Bergen, men vi kjører til der det er fint vært. Plan A er områder i relativ nærhet av Bergen, men om været er dårlig så kjører vi over fjellet. Sannsynligheten for at det er finere vær på Østlandet er definitivt høyere.

Trenger derfor tips til områder som er f.eks. i nærheten av E16, E134, RV7, etc, på østsiden av fjellene. Vi er i utgangspunktet ikke på utkikk etter høyfjell, men områder der det er nok trær til at vi finner ved til å fyre i bål. 

Vi skal sove i telt.

Jeg er ikke kjent i det hele tatt, men på satellittbilder så er jo det mye skog og lignende øst for Hardangervidden. Har hørt lovord om både Trillemarka, og områder i Telemark. Har tenkt på skogområdene i Hallingdal, og til og med vurdert Femunden (har kano). Problemet er bare at det er så mye å ta av at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne, hvor turen eventuelt starter/slutter og hvor vi skal gå. Planen er ikke å vandre hver dag, men vi kan godt forflytte oss. Har 5-7 dager til rådighet. Det ideelle er jo kortest mulig kjøredistanse før turen begynner så Femunden er i lengste laget. Vi har forsåvidt heller ingen problemer med å kjøre sør-østover til Setesdal, Ryfylkeheiene eller tilsvarende. Så lenge det ikke er snaufjell er det bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan tipse om områder på østlandet hvor jeg er litt kjent. 

Eggedalsfjella og Haglebuområdet har både fjell og skogsterreng. Kommer en vestfra kjører en via Gol til Bromma og tar av opp på fjellet der på vegen mot Eggedal. Her ligger Hallingnatten/Reinsjøen fjellområde med både skog og fjell. I samme området (litt lengre sør) er Tempelseter, Høgevarde og Norefjell. Begge disse områdene har stabilt "østlandsvær" uten at jeg skal utstede noen værgaranti.

Et annet fint område er Vassfaret. Et sagnomsust område der Mikkjel Fønhus hentet inspirasjon fra. Masse litteratur om bjørnejakt og Berte Skrukkefyllehaugen osv om en er interessert i historie og vil lese seg litt opp på det. Både skogsterreng og fjellterreng med Manfjellet, Vikerfjell og Sørbølfjell rundt selve skogsdalen Vassfaret. Var her senest for et par uker siden. Tørt og fint, myrene var ganske tørre så en kan gå "tørrskodd nesten over alt". Det har ikke falt mye regn siden jeg var der, så forholdene er vel likens. Skogsbilveier for sykling, fiskemuligheter, kano-område etc.

Områdene rundt Blefjell, men her er jeg ikke kjent. Kjør E134 til Kongsberg og opp Nummedalen.

Skrimfjella sør om Kongsberg og Lifjell ved Seljord er også muligheter. Ikke kjent her.

Alle disse områdene jeg har nevnt har fine skogsterreng beliggende rundt et fjellområde, så en kan velge velge bort snaufjell om en vil det eller kanskje ta en tur på fjellet om været er fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.