Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til håndkikkert


HunterHunted

Anbefalte innlegg

Tenkte å gå til innkjøp av ny kikkert til hjortejakta. Kikkerten skal for det meste brukes til smygjakt i bratte vestlandslier, men også litt speiding fra bilvinduet og jakttårnet.

Tenkte noe sånt som 10x42 eller 8x42-ish, men er redd for at 10x forstørrelse kan gi et urolig bilde i skogen med puls og dårlig kondis?

Fullt klar over at skal man ha noe BRA så må man vel opp i 10-tusen kronersklassen, men jeg vil ha noe som er bra NOK. Tenkte noe sånt som Vortex Diamondback-modellene eller Steiner ett-eller-annet på friluftsmagasinet. Noen med erfaringer fra de modellene eller har andre tips hvor man får mye for pengene? Opptil 3000-ish.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg ville sjekket Kikkertspesialisten. Stort utvalg, mange tester og god kompetanse. Jeg har en 8x50 siden skumring er noe av mitt behov. Som du også skriver kan 10x fort bli urolig hvis du ikke har stativ eller ligger på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, sjekk kikkertspesialisten. Jeg solgte faktisk for noen år siden blant mye annet navigasjonsutstyr også marine kikkerter, de fleste 8x50 bl.a Steiner. Jeg sjekket en del med synsfelt mm. Det var egentlig ganske marginalt hva man fikk for ekstra høye priser.Jeg finner Steiner en del overpriset. Opticron fra skal være bra. Nikon har også en del kikkerter i (lavere) medium segmentet.

Selv har jeg en 8x50 "russer", som er forbausende bra og en billig lommekikker - ikke veldig bra, men jeg vil ikke ergre meg, hvis jeg glemmer den på en fjelltopp. En kompis glemt en Zeiss kikkert på en alpetopp!

Goe gamle tyske Zeiss u-båts modell fra 1937-40 årene er noe av det beste, jeg har sett i! Eieren var altså også optisk instrumentmaker, hvor han så hadde fått kloen i denne kikkert.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når jeg trengte kikkert ringte jeg Kikkertspesialisten (som nevnt over). Fikk snakke med en kar som veiledet veldig bra over telefon. 
Les en introduksjon her: https://www.kikkertspesialisten.no/bruksomrader-handkikkert-jakt/

Jeg endte opp med en ZEISS CONQUEST HD 10X42 til reinsjakt. Den er jeg super fornøyd med. Mye pga god kontrast og farge som er viktig for å få de godt kamuflerte dyra til å "poppe" ut av bildet. Eneste jeg har å utsette er kromatisk aberrasjon langs åskanten. Det gjør det litt verre å detektere gevir osv.

Til hjortejakta i år vurderer jeg å investere i OPTICRON T3 TRAILFINDER 8X56
https://www.kikkertspesialisten.no/nettbutikk/handkikkert/opticron-t3-trailfinder-8x56-dcf-ga-svart
Jeg har ikke pengene til en premium skumrings kikkert. Da virker Trailfinder mye bang for buck, men jeg har ikke testet (enda)

Vet ikke hva ditt budsjett er, men en tanke kunne jo vært å kjøre samme system som meg bare bytte ut Zeiss'en med Conquest 8x42.
Da har du en hendig og god kikkert som tåler bratte hjortelier. Den er lett i forhold til ytelse og tåler juling.

Måneskinn/skumring/post kan du bruke den større T3 8X56 til 2500,-

Det var bare min mening, lykke til med kikkert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.