Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport fonnfjell superlight 2. Synspunkt/erfaringer?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Så dette teltet i dag. Ser veldig bra ut synes jeg.

Dette teltet har god høyde i nesten hele innerteltet, ikke bare i midten som på kuppeltelt, og det er ganske lett, under 2 kg med kun to stenger å sette opp

Forteltet ser stort ut, bredden i innertelt er bra, og baldakinfunksjonen ser veldig fin ut. I forhold til eks. reinsfjell har dette kun ett fortelt, men som er mye større og dermed sannsynligvis bedre egnet for matlaging, og innerteltet er mer romslig.

Jeg finner ingen info/erfaringer om dette teltet på forumet. Noen som har noe å komme med ang. dette teltet?

http://www.helsport.no/fonnfjell-superlight

IMG_0830.JPG

IMG_0831.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett det selv, men i telt-testen i Villmarksliv nå nettopp fikk det meget god omtale - "puster testvinneren i nakken", som de skrev. Sikkert et supert 3-sesongstelt. Baldakinfunksjonen må være gull i godvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 minutter siden, Bjørn J skrev:

Har ikke sett det selv, men i telt-testen i Villmarksliv nå nettopp fikk det meget god omtale - "puster testvinneren i nakken", som de skrev. Sikkert et supert 3-sesongstelt. Baldakinfunksjonen må være gull i godvær!

Har sett litt på ett som er på campingplassen her. Lurer på om det er nok med èn liten ventil i èn ende, om man kan lufte litt med døråpningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg synes baldakinfunksjonen blir litt mye campingplass preg. Tarp, som vist her i bilde postet av @Sovjetunionen virker mye bedre og mer fleksibelt. Baldakinfunksjonen dekker også langt mindre enn en tarp.

Bildet fra innlegget her. Håper det ikke er feil å linke til bildet som under?

20160813_132511.jpg.8f4b981c8b80399a0ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, JanRH skrev:

Jeg synes baldakinfunksjonen blir litt mye campingplass preg. Tarp, som vist her i bilde postet av @Sovjetunionen virker mye bedre og mer fleksibelt. Baldakinfunksjonen dekker også langt mindre enn en tarp.

Bildet fra innlegget her. Håper det ikke er feil å linke til bildet som under?

20160813_132511.jpg.8f4b981c8b80399a0ea0

Aaah, jeg lette og lette etter dette bildet, men fant det ikke, bra du sporet det opp :D Jeg ville også kjørt tarp og reinsfjell, mener det var ei på forumet som nevnte dårlig lufting på dette teltet også, du kan sikkert finne tråden om du søker litt. vet i øvrig at han som heter @glen.airey på instagram har teltet og er veldig happy med det, så spør han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlight utgaven har myggnetting kun i øvre del av innerdøren, mens en i Pro versjonen har netting i hele døren. Dette gjorde at jeg gikk for Pro, da etter mye frem og tilbake. Ved å rulle opp baldakinen, åpne innerdøren og med lukket myggdør så har en levlige forhold og god utsikt selv i de verste mygg/knott områdene. 

Med pro eller superlight så kan en åpne litt på en eller begge av sidedørene for å bedre luftingen. Dette dersom det skulle være hold i utsagnet at luftingen er dårlig. Så langt så har jeg ingen erfaring med at dette er tilfelle.

Jeg har ikke mange nok netter i teltet til at jeg vil trille noen terning, men så langt angrer jeg ikke på investeringen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vidarvale skrev:

Superlight utgaven har myggnetting kun i øvre del av innerdøren, mens en i Pro versjonen har netting i hele døren. Dette gjorde at jeg gikk for Pro, da etter mye frem og tilbake. Ved å rulle opp baldakinen, åpne innerdøren og med lukket myggdør så har en levlige forhold og god utsikt selv i de verste mygg/knott områdene. 

Med pro eller superlight så kan en åpne litt på en eller begge av sidedørene for å bedre luftingen. Dette dersom det skulle være hold i utsagnet at luftingen er dårlig. Så langt så har jeg ingen erfaring med at dette er tilfelle.

Jeg har ikke mange nok netter i teltet til at jeg vil trille noen terning, men så langt angrer jeg ikke på investeringen. 

 

Må si jeg er littegrann uenig her. Har reinsfjell 2 pro. Jeg tenker slik at når det kan skilte med 20 kg rivestyrke i duken og mulighet for å sette på kraftigere stenger så er det tatt høyde for at det kan komme litt mer enn ruskete vær. At en da skal måtte lukke opp teltdøren for å oppnå nok lufting er en liten bommert synes nå jeg. Her skulle det i alle fall vært 2 ventiler i høyden. Det er jo meningen at den lave ventilen skal være mot vinden selvfølelig, men hvis vinden snur skal en da løpe ut for å vri teltet? 😜

Hvis en blir nødt til å lage seg noe mat og det er ufyselig vær utenfor og vinden kommer inn den øvre ventilen hvor skal en da sette "kjøkkenet" hen når å åpne døren i andre enden er utelukket, hvor forsvinner varmen hen, skal en da tvinge dette ut den nedre ventilen? Henge en isbit i taket? 😜 Ikke missforstå meg her, dette er vel det beste teltet jeg har hatt hittil, men luftingen på det teltet er dårlig gjennomtenkt?

Jeg skal uansett sende inn teltet for å få satt på noen pluggfester + div.  Egentlig har jeg da også lyst til å høre om de kunne satt på ekstra ventiler men det blir for kostbart. Jeg kunne gjerne tenkt meg å høre hvorfor Helsport har valgt en slik løsning på luftingen, for her må jeg si at jeg virkelig er spent. Tipper svaret er for å holde vekt og kostnader nede, men synes selv ikke det er på kanten til ett godt argument en gang. Så høy er ikke prisen på en ventil og ei heller er det så mye ekstra vekt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun noen få overnattinger i mitt Fonnfjell telt; bla. en rundt 0 grader med sludd, en på høyfjellet med noen få plussgrader og en Vestlandsk sommernatt med to siffret antall grader. Ikke på noen av turene erfarte vi (2 personer) noen uhumskheter med lufting/ ventilasjon. Men sant skal sies; vi gjorde ingen vitenskapelige tester eller grundige undersøkelser heller. Så jeg er nok ikke rett personen å gå i polemikk om Helsports ventilasjons løsninger. 

Men skulle det vise seg at Helsport har bommet så har jeg muligheten å åpne litt på sidedørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som blir litt frustrert her når jeg ser at ett tunelltelt leveres med kun en ventil, ikke noe å bry seg om ☺️ Betviler ikke at det er folk som er fornøyde med teltet og ingenting er jo bedre enn det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg fikk fonnfjell pro i posten idag og satte det opp for sjekk.

Forteltet er det største eg har sett på eit tomannstelt. 

Pro innnerteltet har bedre bunnduk enn i SL ,og som nevnt før meir myggnetting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dingsen skrev:

Akkurat hva jeg lette etter. Vurderer også dette sterkt, selv om det er opp et kilo fra Ringstind 2. :-)

Om noen har flere momenter for/mot er jeg interessert i å høre om dem.

Trådstarter spør om superlight versjonen, og der har jeg ingen erfaring siden jeg havnet på Pro versjonen, men dersom spørsmålet ditt går Fonnfjellteltet som sådan:

I tillegg til et Fonnfjell så har jeg et Unna telt, og begge har åpningen på langsiden, noe som jeg setter veldig høy pris på.En 90 graders tørn, og snart er morgenkaffen klar, trenger ikke å gå ut av soveposen engang. Og med en stoltrekk på liggeunderlaget så kan du sitte i teltet med kjempegod utsikt. Jeg hadde noen gamle teltstenger liggende som jeg har brukt til baldakin løsningen. Denne har jeg ikke fått prøvd ut annet i lett yr, og da hadde den absolutt sin misjon. Men jeg er uskikker på hvor vannet tar veien dersom regnet øker på.

Håper vedlagte bilder viser hvorfor jeg foretrekker åpning på langsiden.

20170714_080737.jpg

20170722_060834.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flotte bilder @vidarvale! Akkurat derfor jeg også vil ha. :D Og er villig til å gå opp i vekt på 2-manns. 

Har også fått med meg at Pro har helt myggnett dør, og det passer jo veldig bra i disse mygg og knott tider. :)

Tenker jeg får hive meg på og bestille et. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, vidarvale skrev:

Trådstarter spør om superlight versjonen, og der har jeg ingen erfaring siden jeg havnet på Pro versjonen, men dersom spørsmålet ditt går Fonnfjellteltet som sådan:

I tillegg til et Fonnfjell så har jeg et Unna telt, og begge har åpningen på langsiden, noe som jeg setter veldig høy pris på.En 90 graders tørn, og snart er morgenkaffen klar, trenger ikke å gå ut av soveposen engang. Og med en stoltrekk på liggeunderlaget så kan du sitte i teltet med kjempegod utsikt. Jeg hadde noen gamle teltstenger liggende som jeg har brukt til baldakin løsningen. Denne har jeg ikke fått prøvd ut annet i lett yr, og da hadde den absolutt sin misjon. Men jeg er uskikker på hvor vannet tar veien dersom regnet øker på.

Håper vedlagte bilder viser hvorfor jeg foretrekker åpning på langsiden.

20170714_080737.jpg

20170722_060834.jpg

Nydelig 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.