Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok et spørsmål om hjelp til valg av stor ryggsekk (85L ++)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har søkt og lest her inne om valg av sekk, men syns ikke jeg finner svar på akkurat det jeg lurer på. Så jeg prøver selv, så får jeg se om noen orker svare enda en gang :)

Jeg trenger større sekk, har en Bergans på 65L nå. Tenker 85 - 90L vil bli bra, kanskje til nød 80L. Det som er klue er at jeg vil få mest mulig oppi sekken, slippe å ha så mye hengende utenpå, så jeg ønsker meg et stor hovedrom, ikke at hovedrommet er 65L også blir det totalt 85L med alle andre lommer. Men det er kanskje ikke mulig? 

Noen snakker om at ramme er greit på stor sekk, hva menes med det? 

Ønsker selvfølgelig en sekk som er god å bære, har gått rundt på sportsbutikkene her, for vet det er best å prøve sekken på. Men det er så lite av de store sekkene her. Finner opp til 70 også 105 og oppover. Lite å få prøvd mellom der. Å det er stort sett Bergans og Helsport, ingen av de andre merkene. Så jeg må sikkert ta mot til meg og bestille en på nett uprøvd...

Er det noen som har noen å anbefale? Det er hovedsaklig sommerbruk, litt lengre turer alene med hunden (som også skal begynne å bære litt for meg), men mest turer med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser beksrivelsen din med lite "store lommer utenpå" osv, samt størrelsen du tenker, så var den første jeg tenkte på Bergans Trollhetta 95L. Synes personlig denne ser uhyre interessant ut, med gode løsninger og systemer; men har ingen personlig erfaring med den. På hjemmeseiden ser den dyr ut, 3400,- men Magasinet og Skitt Fiske / Skitt Jakt, har den til 2250,- ny. :)

Finnes helt klart andre sekker og merker etc men dette var den første jeg tenkte på når jeg så beksrivelsen din. Er ikke så mye informasjon vedr. erfaring rundt denne som jeg har funnet, men kanskje noen her har! :)

 

Edit; ser jo først nå at det var påtenkt dame-sekk. Vet de har damevarianter, men beklager det! :P

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så balle er at de fleste produsentene ikke lager damesekker over 80l lengre. Du kan sjekke ut gregory deva på 80 liter, eller Osprey xena på 85 liter, tror Arcteryx har en modell på 80 liter også. Hvis du vil opp på 100l hvilket jeg gjetter på at du må dersom du skal ha med utstyr til både deg selv og ungene, kan du sjekke ut Bergans Alpinist, eller Bergans viking lady med rulletopp (er det flere da @Tessatroll?) Begge disse har ganske tunge bæresystemer, men jeg synes de funker bra, Bergans gjør personlige justeringer hvis du skriver inn til de (det er iallfall min erfaring). Jeg har bergans viking lady og liker den godt, har nesten aldri noe utenpå, den laster i bredden så man slipper å få et tårn med vekt over hodet. Til gjengjeld kan man bli litt utstø i bredden, men et eller annet sted må jo vekten gå. 

Uansett må du prøve sekken selv (med last) før du bestemmer deg, sekkene sitter forskjellig på ulike folk og du kan aldri vite hvordan den passer på deg. Jeg har flere venninner som liker gregory deva, men jeg synes den er skikkelig ubehagelig å ha på. Lykke til med sekkekjøp! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Det som er så balle er at de fleste produsentene ikke lager damesekker over 80l lengre. Du kan sjekke ut gregory deva på 80 liter, eller Osprey xena på 85 liter, tror Arcteryx har en modell på 80 liter også. Hvis du vil opp på 100l hvilket jeg gjetter på at du må dersom du skal ha med utstyr til både deg selv og ungene, kan du sjekke ut Bergans Alpinist, eller Bergans viking lady med rulletopp (er det flere da @Tessatroll?) Begge disse har ganske tunge bæresystemer, men jeg synes de funker bra, Bergans gjør personlige justeringer hvis du skriver inn til de (det er iallfall min erfaring). Jeg har bergans viking lady og liker den godt, har nesten aldri noe utenpå, den laster i bredden så man slipper å få et tårn med vekt over hodet. Til gjengjeld kan man bli litt utstø i bredden, men et eller annet sted må jo vekten gå. 

Uansett må du prøve sekken selv (med last) før du bestemmer deg, sekkene sitter forskjellig på ulike folk og du kan aldri vite hvordan den passer på deg. Jeg har flere venninner som liker gregory deva, men jeg synes den er skikkelig ubehagelig å ha på. Lykke til med sekkekjøp! 

Støttar alt som er sagt, og legg til at Fjellreven Kajka kan vere verdt ein titt, samt Norrøna sin pararanger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke damesekk selv men har bl.a Osprey Xenith 88, herreversjon av Xena 80. Der er det meste av volumet i hovedrom  er 2 integrerte sidelommer men de tar ikke så mye. De og hovedrommet kan bruke mya av hverandres plass avhengig av hvordan man pakker. Så  går det nok noen liter regnet inn i topplokket. Veldig fornlyd med den sekken så langt. God å bære. Gikk en treningstur i går som oppvarming til ferien med 18 kilo over 8km på sti lettkupert(320m stigning). Såpass behagelig å gå med at jeg ikke tok pause underveis. Er bra pris på de og ikke så høy egenvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Linn Mari skrev:

Hva er forskjellen på dame og herre sekken til Osprey? Utnom volumet.

Jeg har Xenith (herreversjonen) og er veldig fornøyd med den. Vi tro det kun er bæresystemet som er litt forskjellig og utformingen av bærestroppene. Personlig så ville jeg ikke kjøpt sekk som er noe særlig tyngre enn den. ( 2.5 kg) Har sett flere som har angret kjøp av for tunge sekker i ettertid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RoyN skrev:

Jeg har Xenith (herreversjonen) og er veldig fornøyd med den. Vi tro det kun er bæresystemet som er litt forskjellig og utformingen av bærestroppene. Personlig så ville jeg ikke kjøpt sekk som er noe særlig tyngre enn den. ( 2.5 kg) Har sett flere som har angret kjøp av for tunge sekker i ettertid. 

Vil bare slenge på at jeg var veldig glad for å ha kjøpt en tung og stor sekk fordi bæresystemet, på tross av tyngden, faktisk var lagd til å bære over 20kilo. Jeg bærer sjeldent mindre enn 20kilo og for meg føles det lettere når sekken er laget til å bære børa, på tross av at den totale vekten blir ganske høy. 20 kilo i gamlesekken, føles mer enn 25 kilo i den nye. Men selvfølgelig, om man finner en sekk som både er laget til å bære tung OG er lett, så er det sikekrt det beste, det er bare veldig vanskelig for oss under 180.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/07/2017 at 0:45 PM, Tessatroll said:

Støttar alt som er sagt, og legg til at Fjellreven Kajka kan vere verdt ein titt, samt Norrøna sin pararanger :)

Jeg ser at Fjellreven Kajka er veldig populær blandt damene i Sverige. Så denne er kanskje verdt å få prøve! Husk at en del nettbutikker har åpent kjøp, at du kan returnere varen om du ikke er fornøyd med den (da får du hvertfall prøvd den på ryggen) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, har du sett på Helsport Alta og Svalbard. Jeg har forgjengeren til Alta sekken (Fjellheimen) og det er to ting jeg synes er bra med disse sekkene, det er bæresystemet og at sekken kan åpnes i fronten. For meg er dette en stor fordel når jeg skal pakke og når jeg skal finne ting i sekken. da jeg har et lite telt hvor det lett kan bli kaos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på @Per Fredrik Alta er en finfin sekk, og det med åpning i topp og frontparti er gull verdt når du bruker mindre telt, eller må ha tilgang til noe som ligger lavt nede i sekken plutselig. Nå har jeg både Gregory Baltoro 75 og Gregory Denali 100, førstnevnte kan åpnes i front og topp, mens sistnevnte kan åpnes i topp og side. Denali er forsåvidt godt mer enn 100L, og forskjellen på de to er mer polstring og rigid bæresystem i Baltoro, mens Denali er lagd for alpin og klatring - så fleksibilite (Og skikkelig langtur hvor du skal ha med alt det du vil ha med.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har xenith 105 selv. Synd at den ikke finnes i dameutgave:/ entimg jeg har funnet ut er at jeg eeelsker å ha store sekkwe, rett og slett for at pakkinga går så mye lettere. Slipper å være tetris-ingeniør for å få plass til alt:) eneste jeg savner med xenithen er frontåpning. Sideåpningen er meningsløs for meg...  frontåpning er kjekt for å kunne bruke sekken som "bag" i teltet/lavvoen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg for sekk. (Er sikkert verdens mest ubestemte person :( )

Jeg leser meg sårøyd her inne på erfaringer og råd og jeg hadde vel egentlig kommet fram til at jeg skulle prøve meg på Osprey xenith 105l, men tok meg en ny tur på sportsbutikken for å sjekke om utvalget er bedre nå for å få se størrelsen 'live' En selger tok ned Lundhags 90l og fylte opp for å vise meg. Wow, hvor stor den virka :) Jeg har etterpå tenkt på om dette holder for meg, trenger jeg virkelig så stort som 105l? Osprey har jo den på 88l, kanskje den holder for meg? (Har funnet den på tilbud nå) Eller kommer jeg til å stå der med den ene tingen i handa som ikke fikk plass og forbanne meg selv for at jeg ikke kjøpte større likevel? Bergans Trollhetta 95l er også veldig interessant.

Bergans-sekken jeg har er damemodell, men jeg er 174cm lang, og i følge selgeren er jeg lang i ryggen (har ikke tenkt over det selv :) ) Så den Lundhags'n jeg prøvde var herremodell og satt godt, så jeg tror ikke det er nødvendig for meg at det er damemodell jeg kjøper. 

En annen ting jeg har tenkt endel på også er dette med frontåpning. Det virker utrolig kjekt! Men hvor viktig er det?

Beklager mer masing, men som sagt, jeg har så utrolig vanskelig for å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 65 liter Helsport Fjellheimen ferdig pakket for helgen, drar nå til Hardangervidda. For 3-4 dager er 65 liter ganske romslig for meg, jeg har ingen ting på utsiden. Skulle du noen ganger få litt liten plass i den sekken du tenker å kjøpe så kan du bare feste soveposen under sekken, menge gjør det. Husk også på at de rådene du får er basert på den type friluftsliv hver og en av oss driver, så du får mange råd, men av alle disse får du sikkert et som passer deg. Det er et stort spenn, noen her drar på en ukes tur med en sekk på 55 liter mens andre her får nesten "angst" hvis de ikke har min 100 liter å pakke i. En løsning jeg foretrekker er en sekk hvor du kan åpne fronten, det blir lettere å pakke og mye lettere å finne ting 

 

59a946e10d5c5_Sekk2.thumb.JPG.a74b90899b2ea0a063be6a8434917da6.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte osprey xenith 88 utsett forrige uke, og sitter nå på bussen tilbake etter å ha prøvd sekken Finse Haukeli. Kjøpte sekken pga positiv omtale her på forum, og pga lavere vekt enn storsekken før denne, gregory Denali, gammel versjon.

Utgangsvekt var 21 kg og det håndterte sekken fint. Hoftebeltet har bedre ergonometri enn Denaliens.

I tillegg til det som allerede er sagt om den her på forum, bla tessatrolls test av dameutgaven xena,  så likte jeg at de kurvede skulderremmene holdt godt på kartet når jeg stakk det under i vind; vadestaven kunne tas ut og inn uten at sekken måtte av; jeg kunne få mat ut av sekken uten at sekken måtte av for å spise gående i dårlig vær, samtidig som mobil, ekstra batterier, liten kikkert osv fikk plass i lommene utenpå hoftebeltet.

Fornøyd med sekken og kommer til å beholde den.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.