Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til kvinne på ca 160 cm


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg har av min eldste datter fått i oppdrag å finne passende sekk til ei god venninne av henne, noe som ligger langt utenfor min komfortsone. Hun som skal ha sekken er 158-160 cm høy. Den skal kunne brukes til 2-3 (maks 4) netter i høyfjellet i telt. Hun får lett dunpose og Exped Synmat eller Therm a rest underlag. Jeg vet ikke hvor stor sekk hun bør ha og hvor tungt hun bør bære. Hun er i grei form, men ikke fjellvant. Hun har vært på flere dagsturer i fjellet. Budsjettet er ganske romslig da det er en 30-årsgave.

Mulige soveposer og underlag var "lettere" å anbefale enn ryggsekk. Sekken bør absolutt prøves før kjøp, men håper på å få noen tips og gode kandidater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 162 og synes min Bergans Trollhetta Lady (noe eldre modell) sitter helt supert på meg. Har veldig god bevegelsesfrihet og den ligger godt på hoftene. Har 75 liter og alt for stor sovepose og liggeunderlag og for lite pakkeskills. Og det går med den størrelsen. Såvidt. 

 

 

IMG_6484.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Datteren min har samme sekk som deg (ca 3 år gammel). Hun er strålende fornøyd. Venninnen hennes bør da prøve hennes sekk hvis mulig :) 

4697 Trollhetta 75 L Lady

Volume: 75 L
Vekt: 2600 g
Brukerhøyde: 150–200 cm
Hoftebelte, lengde: 80–120 cm
Kvalitet: Nylon 210D Velocity, Nylon 420D Velocity, Nylon 840D Ballistic
Komfort bærevekt: opp til 30 kg
Utvendige mål, pakket (HxBxD):

71 - 84x36x30 cm

Ser at nye Trollhetta kan brukes av kvinner mellom 150–200 cm. At hoftebeltet ikke blir for langt må også prøves. Her synes jeg at Bergans opererer med forholdsvis stort spenn. Virker som tanken er å nå en stor målgruppe - One size fits all.

Endret av Turlyst
Tatt bort fintfølende info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JanRH skrev:

Datteren min har samme sekk som deg (ca 3 år gammel). Venninnen hennes bør da prøve hennes sekk hvis mulig :)  Det er en del vektforskjell dem i mellom (glad de ikke er på FF) :)

Mye av det som skrives her inne har en stygg tendens til å ende opp som første treff på Google når man søker, bare sånn til skrekk og advarsel ... 

Jeg er veldig godt fornøyd med min Lowe alpine sekk, den er 55 + 10 liter, men skulle jeg kjøpt ny i dag hadde jeg nok gått for modellen som er ett hakk større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Heriks skrev:

Mye av det som skrives her inne har en stygg tendens til å ende opp som første treff på Google når man søker, bare sånn til skrekk og advarsel ... 

Jeg er veldig godt fornøyd med min Lowe alpine sekk, den er 55 + 10 liter, men skulle jeg kjøpt ny i dag hadde jeg nok gått for modellen som er ett hakk større. 

Takk for begge råd :)  65+10 da? Jeg tenkte først mellom 50 til 75 liter, men ble usikker. Datteren min bærer teltet når de er på tur. Foreløpig har ikke venninnen telt. Jeg ser ikke bort i fra at sekken også skal kunne brukes som hytte til hyttetur sekk.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JanRH skrev:

Takk for begge råd :)  65+10 da?. Jeg tenkte først mellom 50 til 75 liter, men ble usikker. Datteren min bærer teltet når de er på tur. Foreløpig har hun ikke telt. Jeg ser ikke bort i fra at sekken skal brukes som hytte til hyttetur sekk.

Det er mange forskjellige utgaver, mulig jeg hadde tatt 2 hakk større også. Alle literene som står i +(+ 10, + 20) er ikke i veien om man ikke bruker dem :)
Mange lure løsninger, veldig justerbart bæresystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, Heriks skrev:

Det er mange forskjellige utgaver, mulig jeg hadde tatt 2 hakk større også. Alle literene som står i +(+ 10, + 20) er ikke i veien om man ikke bruker dem :)
Mange lure løsninger, veldig justerbart bæresystem. 

Sikkert ikke dumt. Jenter har vel med litt ekstra stæsj 😊 Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey har jo damemodellen Xena i 70 og 85 liter.
Ei jeg kjenner og datter på 13 år har de og er knallfornøyde.
Så kansje lurt å ta en kikk på de også?
Hyggelig pris skader heller ikke :)

https://www.oslosportslager.no/produkt/osprey-xena-70-ryggsekk-dame-39167.aspx

https://www.oslosportslager.no/produkt/osprey-xena-85-ryggsekk-dame-42641.aspx

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JanRH skrev:

@tubbsSlettes ikke dumt. Har bare lest god omtale om Osprey☺ 

Er vel ganske mange som skryter av de ja 🙂
Skjønner det godt da jeg har herremodellen selv (109 litern)
Vekta på de er jo 1 kilo lettere enn mange andre i samme størrelse også
 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, tubbs skrev:

Er vel ganske mange som skryter av de ja 1f642.png
Skjønner det godt da jeg har herremodellen selv (109 litern)

Jeg har Lowe Alpine Appalachian TFX 75-95 XL, men kikker på Osprey Xentih 88 eller 105 til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Elisabethsk skrev:

Jeg har Osprey Xena 85. Den sitter godt på meg. Alle Bergans-sekkene jeg har prøvd har blitt forkastet da de overhodet ikke sitter godt på.

Takker! Da anbefaler jeg Osprey Xena. Hun som skal ha sekken er ikke vant til å pakke for teltturer, så litt ekstra plass kommer godt med. Anbefaler henne å se nærmere på 70 og 85 literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Osprey Aurs også. Veldig flott sekk. Kommer i 65 liter om jeg ikke husker helt feil. 

Kan ellers nevne at min samboer har Bergans Rondane 65 liter. Lett og fin og ho er godt fornøyd med den, men ho er ikke med på de lengste turene, så har nok ikke erfaring med mer enn 10 kilometersturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, JanRH skrev:

Sikkert ikke dumt. Jenter har vel med litt ekstra stæsj 1f60a.png Takker!

Ikke nødvendigvis. Menn har jo mer brennere og stæsj. Vi har også mindre volum i klær siden vi bruker mindre størrelser. Men kanskje noen damer har med litt mer klær enn menn 😇 😜 Vi fryser jo lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mange kjempegode tips her :) Ikke under 65 liter og ikke over 85 liter. Hun som skal ha sekken er 158-160 cm, så hun må ikke "drukne" i den, samtidig som den må romme det hun trenger på tur for 2-3/4 netter i telt. Hun er nok ingen god pakker, så bedre med litt mer volum enn en snau sekk hvor du må ha en Master i pakking. Turene de skal gå er dagsetapper mellom 10 og 20 kilometer. Jeg synes Bergans opererer med rygglengder som skal favne om en stor brukergruppe, derfor ser jeg ikke nærmere på dem. Osprey og Lowe Alpine opererer med flere rygglengder (s eller m). 

  • Bergans Trollhetta 75
  • Osprey Xena 70
  • Osprey Xena 85
  • Osprey Aura 65
  • Lowe Alpine Cerro Torre 60:80
  • Gregory Deva 70 eller 80 
  • Bergans Rondane 65 Lady
Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ikke nødvendigvis. Menn har jo mer brennere og stæsj. Vi har også mindre volum i klær siden vi bruker mindre størrelser. Men kanskje noen damer har med litt mer klær enn menn 😇 😜 Vi fryser jo lettere. 

Menn drasser på brennvin eller ølbokser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om turen går innom Oslo Sportslager så er det ikke feil å se på Gregory Deva heller - Så langt fornøyd med min Baltoro, selv om jeg synes komprimering systemet når det er lite i sekken kunne ha vært bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutes ago, JanRH said:

Menn drasser på brennvin eller ølbokser :)

Brennevin i literslerka og øl i drikkeblæra har jeg erfart, funker som fjell!

Min mor som er noen få cm lavere enn meg har god erfaring med Gregory Deva 70, som er dameversjonen av Baltoro 75. Sitter fint på hennes rygg og rundt hoftene, ikke særlig brei er a ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JanRH skrev:

Mange kjempegode tips her :) Ikke under 65 liter og ikke over 85 liter. Hun som skal ha sekken er 158-160 cm, så hun må ikke "drukne" i den, samtidig som den må romme det hun trenger på tur for 2-3/4 netter i telt. Hun er nok ingen god pakker, så bedre med litt mer volum enn en snau sekk hvor du må ha en Master i pakking. Turene de skal gå er dagsetapper mellom 10 og 20 kilometer. Jeg synes Bergans opererer med rygglengder som skal favne om en stor brukergruppe, derfor ser jeg ikke nærmere på dem. Osprey og Lowe Alpine opererer med flere rygglengder (s eller m). 

  • Bergans Trollhetta 75
  • Osprey Xena 70
  • Osprey Xena 85
  • Osprey Aura 65
  • Lowe Alpine Cerro Torre 60:80
  • Bergans Rondane 65

 

Bergans Rondane har fin justering av rygglengden ;-) Men Osprey er nok et par hakk over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Jeg har Lowe Alpine Appalachian TFX 75-95 XL, men kikker på Osprey Xentih 88 eller 105 til meg.

Gå for 105 litern. Veier minimalt mer.
En kompis og jeg var på en svipptur nå i helga og han hadde stappa full 85 liter Gregory.
Da hang liggeunderlag, sovepose og telt utapå sekken.
Jeg har Xenith 109 (105 i str.M) og hadde kun "Pampers" underlaget utapå sekken.
Gjett hvem som bannet mest når vi surra litt utafor sti og gjennom kratt ?  😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan påpeke at Deva som med Baltoro så kan du justere hoftebelte og skulderpartiet individuelt for maks passform, gjøres veldig enkelt om du åpner borrelåsen på siden av hoftebeltet eller løsner skulderrem bak i topp av ryggplaten som modellen har. 

https://gregorypacks.com/gregory_fit_philosophy.html

Slenger ved link hvor du får litt mer mål og praktisk informasjon fra Gregory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.