Gå til innhold
  • Bli medlem

Trykksmerter på hoftekam av sekken


Mr.MountainLurk

Anbefalte innlegg

Hei

Samboeren har problemer med å få veldig vondt på hoftekammen når vi går lengre turer med tung sekk (4 dager eller lengre, med dagsmarsjer på i allefall 1 mil). Tror i allefall det er hoftekam det heter? Mener de to "beinklumpene" på korsryggen.

Ho er temmelig tynn, og hoftekammen stikker derfor litt ekstra ut. Sekken hennes skal ikke være noe tyngre enn ca. 15-17 kg. Har hatt samme problemet med både den gamle Berganssekken av laber kvalitet (husker ikke modellnavn), og den nyere Osprey Aura AG 65.

Noen som har tips til hva som kan gjøres for å redusere problemet? Får nok ikke redusert vekta i sekken stort mer. Sportsteip har ikke hjulpet nok, selv når vi har tatt det på før vi har startet turen.

Neste vi tenker å forsøke er å ta på compeed. Kanskje det hjelper, men er litt bekymret for at de er litt for tykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

Det første eg ville gjort var å finne en god intruksjonsvideo for innstilling av sekk. Det kan til dømes være at ho bør endre vinkel/justere på toppstrammer, for trykket skal jo ikkje gå ned i hofta, men gripe rundt. 

 

Elles har eg hatt god erfaring med å kjøpe trykkavlastningsplater som eg klipper til alt etter kvar på kroppen det er behov (for min del høgre hel) og tapar fast. I nøden har eg hjelpt ei vennine med å gjere det samme med delar av Tradex sitteplate. 

Sist eg kjøpte slike plater var for eit par månader sian på nett, då eg diverre ikkje finn dei på den lokale sporten lenger. Eg bestilte då ei tipakning.

Eg skal på ein lengre skitur i august, med pulk og langvarig oppoverbakke. Eg plar då forebygge med å lage meg ein helkopp av dette materialet, som eg brukar heilt til terrenget vert slakare/meir normalt og eg kjenner at belastninga på helane avtek. Dette har berga meg frå å dra på meg ein skikkeleg betennelse i starten av turen,  ved fleire høver. Tilrår å prøve liknande på hoftekamm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en ny runde for å sjekke at sekken hennes er riktig justert, er en god stund siden jeg har tenkt på det, men tror ho justerer litt frem og tilbake for å variere belastningen. 

Sitteunderlag kan kanskje funke når det blir ille :) Skal se om jeg finner et sånt. Skal også ha noe trykkavlastningsplaster liggende en plass. Går jo å teste det også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mr.MountainLurk skrev:

Skal ta en ny runde for å sjekke at sekken hennes er riktig justert, er en god stund siden jeg har tenkt på det, men tror ho justerer litt frem og tilbake for å variere belastningen. 

Sitteunderlag kan kanskje funke når det blir ille :) Skal se om jeg finner et sånt. Skal også ha noe trykkavlastningsplaster liggende en plass. Går jo å teste det også :)

 

https://sportsdeal.no/sportsutstyr/8987-assist-gnagsarplate-10x20cm.html

https://scantrade.no/scansport/sportsmedisinsk/bandasje/scansport-gnagsårplate-10-stk-15x25cm-gnagsårplate-til-gnagsår-175630-p0000471792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips fra @Tessatroll, skal jaggu ta med det videre selv :) Et par poenger til:

- Pass på at sekken faktisk har riktig størrelse til hennes kropp, finnes endel bra info på nettet om hvordan det sjekkes.
- Veldig stive/kraftige hoftebelter kan skape ekstra mye gnaging/trykk. Jeg er selv en ganske tynn person og har gått over til litt mykere hoftebelter og lettere sekker.
- Pakk sekken riktig med tanke på vektfordeling, dette er faktisk ganske viktig
- Hoftebeltet må ikke ligge får høyt på hoftekammen, det skal klemme rundt hofte men ikke ligge i overkant av hoftekam

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips i denne tråden! 

Sliter med væskende sår på øvre del av rumpa etter en 3-dagers tur med min Bergans Trollhetta 75 L W, så nå skal gnagsårplatene testes ut! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips =) Får starte neste tur med å gå godt gjennom hvordan sekken sitter på ryggen hennes, og så starte med å prøve trykkavlastningsplaster helt fra starten av turen. Så kan vi heller gå over til å klippe ut noe greier fra billgige sitteunderlag etterhvert :)

Hoftebeltet er i utgangspunktet mykt og skånsomt mot både rygg og hofter, men spørs om det fungerer som det skal når sekken bikker 15kg. Se hvordan bæresystemet er bygd opp her. Har sjekket at sekken er rett størrelse for ho osv.
 Aura-50-Rainforest-Green-back_2851.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve en sekk med fleksibelt hoftebelte? Så det følger hoftebevegelsene? 

Denne vil jo ligge mot hoftekammen hele tiden og gnisse og aldri gi den fri. 

Bare noen tanker herfra. Aner ikke. Man må vel nesten bare prøve seg frem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gittiamo skrev:

Hva med å prøve en sekk med fleksibelt hoftebelte? Så det følger hoftebevegelsene? 

Denne vil jo ligge mot hoftekammen hele tiden og gnisse og aldri gi den fri. 

Bare noen tanker herfra. Aner ikke. Man må vel nesten bare prøve seg frem. 

Støttar denne om ho er plaga med dårleg passform bak. Då kan eit roterende hoftebelte gjere susen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at vi snakkar om  halebeinet i opprinneleg post her ?  ( de to "beinklumpene" på korsryggen) - Hoftekam er vel på sida ...

Elles monge gode råd å få her👍

Har skjølv vore plaga med belastnings-smerter på hoftekam (på sidene also) ,

og har prøvd ut 3-4 sekkar før eg hamna på ein Bora som passte for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Denne tråden begynner å bli et par år gammel, men vil gjerne dele litt av mine erfaringer dersom noen titter innom for råd. Jeg er selv 163 cm/56 kg. Mange sekker jeg har brukt opp igjennom har ikke hatt smalt nok hoftebelte, spesielt da jeg avtjente førstegangstjeneste var dette et problem. Med 20-30 kg på ryggen kan det fort oppstå svært plagsomme trykksmerter. Jeg lærte meg dermed et par teknikker og triks som jeg bruker selv om jeg har en sekk som passer min rygg og mine hofter perfekt i dag (Gregory Deva 70).

Som flere har nevnt ovenfor i tråden er trykkavlastningsplaster et godt alternativ, men ikke noe jeg har brukt spesielt mye, selv om det funker utrolig bra til sitt bruk. 
Jeg har benyttet meg av gamle ligge-/sitteunderlag som jeg har klippet til ønsket form og festet med sportsteip o.l. Grunnen til dette er at jeg enkelt kan ta dem av og tilpasse etterhvert som jeg går/behovet endrer seg. 
MEN, siden jeg ikke lenger har behov for å bygge ut beltet for å få det til å passe nogenlunde, er det én ting jeg fortsatt gjør; jeg bretter et par tykke ullsokker dobbelt (lignende Forsvarets raggsokker) og fester på innsiden av hoftebeltet med sportsteip eller noe annet egnet man har for hånden. Dette laget med ekstra polstring motvirker/demper trykksmerter over hoftekammen veldig bra, og er en grei quick fix på langtur. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.