Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna XL


Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng

Alt. naturehike cloud 2 eller 3 om du vil gå billig, og kan ha telt med innetelt av netting. 

Eller så har MSR, Marmot, North Face og andre amerikanske produsenter mye kuppeltelt. Man setter ofte opp innerteltet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Unna og er 185 cm og ligger på et Exped SynMat 9 LW, og det går fint, jeg har litt plass i hver ende av liggeunderlaget som jeg bruker til å legge sekken, klær eller lignende på, så det er god plass.

Det er ingen problemer for meg å sitte oppreist i store deler av teltet, selv når jeg sitter på liggeunderlaget.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 9.04, Mareng skrev:

Alt. naturehike cloud 2 eller 3 om du vil gå billig, og kan ha telt med innetelt av netting. 

Eller så har MSR, Marmot, North Face og andre amerikanske produsenter mye kuppeltelt. Man setter ofte opp innerteltet først.

Takk for tips. Mange fine telt, men jeg har aldri forstått hvordan man kan lage telt hvor innerteltet må settes opp først. Det virker jo ikke særlig hensiktsmessig i regnvær?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peder Krohn skrev:

 men jeg har aldri forstått hvordan man kan lage telt hvor innerteltet må settes opp først. Det virker jo ikke særlig hensiktsmessig i regnvær?

Eller når det blåser skikkelig og man er alene 😂
Eller begge deler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peder Krohn skrev:

Takk for tips. Mange fine telt, men jeg har aldri forstått hvordan man kan lage telt hvor innerteltet må settes opp først. Det virker jo ikke særlig hensiktsmessig i regnvær?

En kan jo bare tenke litt på hvor mange av disse teltene lages: i USA der man til dels har andre klimatiske forhold enn hva vi har...

Når sommeren, som jo er hovedsesongenen for å være ute, består av lange perioder uten regn, eventuelt med korte kraftige regnskyll, vil fokus for teltet være myggbeskyttelse, ikke regn. 

Nå har jeg ikke slikt telt selv, men om myggnettingen er tett nok vil mye vann prelle av i den korte stunden teltet er reist opp uten ytterteltet strukket over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peder Krohn skrev:

Da får jeg diskutere med meg selv om jeg trenger enda et telt. Jeg tror det...

Her er vi inne på formelen N+1.
N representerer antall telt du har nå.
Så svaret er vel alltid ja mtp om du trenger ett telt til 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Eller samle opp vann og gi ett fuktig innertelt?

Jeg skjønner at du har like mye personlig erfaring som meg, så dine argumenter er vel akkurat like gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ost skrev:

Jeg skjønner at du har like mye personlig erfaring som meg, så dine argumenter er vel akkurat like gode?

Nei, det var nok litt ironisk skrevet.
Vann vil legge seg ned i hullene i myggnettingen og gi ett fuktig innertelt.
Har endel netter under impregnert myggnetting så den personlige erfaringen er nok der 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2017 den 12.07, tubbs skrev:

Her er vi inne på formelen N+1.
N representerer antall telt du har nå.
Så svaret er vel alltid ja mtp om du trenger ett telt til 1f601.png

Jeg simpelten elsker denne formelen, men min bedre halvdel har ikke et like åpent sinn som meg 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også 189 cm og har i en del år vært på akkurat samme jakt som trådstarter, gjort meg en god del erfaringer. Helst vil de fleste ha kuppeltelt med 2 innganger, det er rett og slett så utrolig mye enklere å stå opp, tilgang til teltet osv osv. Men utfordringen er å få teltet langt nok, det er nesten umulig. Den lengden som er oppgitt må være på helt rett gulv (noe du ikke finner i naturen) og maksimalt strukket (som du aldri får til selv i naturen), allerede her har det gått bort en del cm. Så er problemet om veggene skrår, med høye oppblåsbare liggeunderlag på oppunder 10 cm (har Exped 9 cm) så stanger en jo litt fortere i veggen.

Har en del netter i dette:https://www.fjellsport.no/black-diamond-mesa-marigoldgray.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category2

Oppgitt til 234 og innerteltet går faktisk lenger enn ytterduken så det er nok det som skal gjelde. Det er altså 45 cm å gå på til å bøte på ovenstående problematikk, konklusjon: alt for kort. Det er ikke mulig å strekke seg ut og en må sove med litt bøyde knær. Samt ha hodet klistret oppetter veggen.

Et annet problem er innerduken, som det er nevnt her; myggnetting går ikke i taket. En ting er om en må sette opp i regnvær. Men det legger seg dråper og kondens oppunder ytterduken. Så litt vind eller et lite rist i teltet så får en seg noen iskalde små dråper midt i nepa, det er ikke behagelig midt på natta. Så myggnetting kan evt være på sidene, men i taket MÅ det være noe annet.

Det vil hjelpe noe om veggene har en konstruksjon som gjør at de er rettet opp tilnærmet vertikalt. Som f.eks. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/marmot-limelight-2p-cinder-rusted-orange-one.html

En kan i hvertfall glemme å kjøpe et telt basert på oppgitt lengde, det må pakkes opp, settes opp og helst testes med et liggeunderlag. Har satt opp en del slike i butikk. Mye jobb og styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.