Gå til innhold
  • Bli medlem

Toro gryteretter


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

http://www.toro.no/vaare-produkter/bali-kyllinggryte/

 

min favoritt av toroposene.

kort koketid. Kyllingen steker jeg ferdig hjemme, og pakker i solid pose. Fløte erstatter jeg med en pose tørrmelk.

tilbehør er bare 10 min ris. 

Koker opp risvannet først. Tar det til siden så det kan trekke 10-12 min mens jeg lager gryta. Et oppkok på risen før servering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boil in bag ris blir det minst oppvask av, kun grått risvann og ikke noe som setter seg fast i gryta. Du kan koke risen og putte posen i en annen "beholder" og helle vannet over den igjen for å la det trekke. Så kan du bruke gryta til annen matlaging. Litt vanskelig å regulere "mengde" ris siden du må koke en boil-bag i slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng
7 timer siden, HannKatta skrev:

Lagde en Mexikansk gryte på komfyren for å teste den ut til en tur.
Droppa 3 dl med vatn fra 12 dl til 9 dl for å få gryta raskere tykkere.
Noen andre som gjør dette ved å minske vatnet?

Bære 900g vann i sekken? Neitakk.

Jeg steker kjøttdeigen hjemme, da mister den litt vann og fett også.

På tur lager jeg så retten slik det er angitt på posen, har kun pulver og ferdigstekt kjøttdeig i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mareng said:

Bære 900g vann i sekken? Neitakk.

Jeg steker kjøttdeigen hjemme, da mister den litt vann og fett også.

På tur lager jeg så retten slik det er angitt på posen, har kun pulver og ferdigstekt kjøttdeig i sekken.

Mente tilsatt vann fra springen.
Tar ikke med meg vann. ;)
12 dl vann i en mexikansk gryte blir jo suppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
20 timer siden, HannKatta skrev:

Mente tilsatt vann fra springen.
Tar ikke med meg vann. ;)
12 dl vann i en mexikansk gryte blir jo suppe...

Da mente vi det samme. Om du bærer vannet i flaske eller blandet i gryteretten blir det samme vek og volum i sekken.

Har som sagt kun tørrvarer i sekken, og finner vann der jeg er når maten skal tilberedes. Med mindre vi snakker dagsturer, da har man ikke med så mye at vekt og volum betyr så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2017 den 13.04, haugoy skrev:

http://www.toro.no/vaare-produkter/bali-kyllinggryte/

 

min favoritt av toroposene.

kort koketid. Kyllingen steker jeg ferdig hjemme, og pakker i solid pose. Fløte erstatter jeg med en pose tørrmelk.

tilbehør er bare 10 min ris. 

Koker opp risvannet først. Tar det til siden så det kan trekke 10-12 min mens jeg lager gryta. Et oppkok på risen før servering.

Det finnes en type som kommer i en eske sammen med ris. Finnes som Indisk Tandori chiken og Indisk Tika masala. Disse har jeg prøvd hjemme og de ble godtatt under tvil av familien, men vi liker å gi denne maten litt ekstra krydder. 

Det eneste problemet med denne Bali-kyllinggryten, som jeg også har testet hjemme, er fløten og kyllingen. Fløten holder sikkert noen dager i sekken, men hva med kyllingen. Jeg er alltid skeptisk til kylling, til og med hjemme på kjøkkenet. Som regel så går det bra, men er du en smule uheldig så har du en bakteriebombe uten sidestykke. Testen hjemme hos meg gikk ikke så bra, men hvis du fiffer den opp med litt indisk krydder, chili eller sterk carri, så blir den sikkert bedre. 

Ellers er det jo disse posene enkel mat å lage til når du er på tur. De typene som trådstarter nevner kjøper jeg aldri. Rett og slett fordi de ikke inneholder det det som står på pakken. Mexikansk gryte er ikke meksikansk gryte, men noe som er ment å ligne på dette, og det samme gjelder for de andre typene også.

Men for all del, det er sikkert mange som kjøper disse posene for ellers hadde de ikke vert i butikken lenger. Så hvis du liker dem så er de jo enkle å lage til når du er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne linser, brune linser... 20 min.
black eye beans og de hvite med sort øye. Kan bløtlegges i 20 min og deretter koke 20 min. Funker fint. Evt blande sammen disse i en pose og la det trekke i en kopp for å ekspandere. De er også gode bønner når det kommer til bønner. De sorte bønnene avgir litt i vannet du helst ikke vil ha med i gryta.. Uansett oppkok evt 10-15 min og deretter tilsette suppebasis og nytt tilført vann... Høres bankers ut. Smaker det for lite kjøtt så kan en tilsette 1 buljong terning, fond, eller noe saltet spekemat.

Næringsinnholdt
http://matvaretabellen.no/lentils-green-and-brown-dry-06.104

2% fett

40% karbs

10% fiber

25% protein, da dette i tørket tilstand... Så 80 gram linser burde ikke vært overkill. Kan jo bruke halv toro pose omgangen.
 

Endret av Elfod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2017 den 11.28, HannKatta skrev:

Lagde en Mexikansk gryte på komfyren for å teste den ut til en tur.
Droppa 3 dl med vatn fra 12 dl til 9 dl for å få gryta raskere tykkere.
Noen andre som gjør dette ved å minske vatnet?

Vi lager ofte slike Toro poser på tur og erstatter alltid kjøttdeig med enten en boks Bogskinke som vi kutter i biter og/eller en eller flere typer viltpølser. De posene som inneholder ris koker vi bare ekstra lenge. Noen ganger har vi med ukokt makaroni som vi hiver oppi for litt fylde, denne hjelper også mot "suppetilstand". Koker røren i 10 min så er makaronien klar.

 

Andre ting du kan gjøre er å putte i en eller flere Babybel oster som også binder slik at det ikke blir så flytende. Disse ostene holder i sekken i flere uker, hver og en av dem er forseglet i en voksemballasje. Pleier å bruke en blanding av Gouda og Cheddar typen. Bønner er også fint, men hell av vannet som følger med. Vi bruker disse små pappkartongene med bønner, de er lett å komprimere slik at du sparer plass i søppelposen(e).

 

Passer du litt på kan du ta med fersk chili/jalapeno for en ekstra piff. Jeg spiser ikke dette selv, men de som var med på turen i år kunne bruke den i nesten 2 uker.

 

På 17.7.2017 den 8.28, REs skrev:

Det eneste problemet med denne Bali-kyllinggryten, som jeg også har testet hjemme, er fløten og kyllingen. Fløten holder sikkert noen dager i sekken, men hva med kyllingen. Jeg er alltid skeptisk til kylling, til og med hjemme på kjøkkenet

Det finnes Picnic Kalkun på hermetikk, lik Bogskinken, om det er et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, HannKatta said:

Kokte sammen en mexikansk gryte og masse bønner på komfyren som en test for en to uker siden.
Ingen kjøttdeig.
Slapp heldigvis å sitte på dass senere merkelig nok.
Nå ja...

En pose med slik gryte...

Img_68.jpg.097e92b2344df9f0c70abda9c2cbbcdb.jpg

Og en av hver eller begge...

Img_44.jpg.befa7ccee2e21a9c67323db9966e68e1.jpg

LOL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/tema/ingen-stor-suksess-for-toros-meksikansk-gryte-i-mexico/60452964

Quote

For Meksikansk gryte selger fortsatt, etter hele 40 år på markedet.
Matvareendringer går langsomt, og vi er ganske konservative i matveien.
Noen produkter tåler tidens tann, som denne gryteretten, sier Bugge.
Hun viser til at noe av grunnen kan være at vi generelt er glad i kjøttdeigretter,
og at det dessuten er mye nostalgi knyttet til produktet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.7.2017 at 7:44 PM, HannKatta said:

Kokte sammen en mexikansk gryte og masse bønner på komfyren som en test for en to uker siden.
Ingen kjøttdeig.
Slapp heldigvis å sitte på dass senere merkelig nok.
Nå ja...

Hadde en fisketur til Skjåk her i går.
Lagde en amerikansk gryte (med en liten kartong bønnemix i tillegg) på ute i "bushen" (fjellet).
Gikk bra.
Heldigvis var der et (ute)dass oppført oppe på fjellet.

Oppe på fjellet ved Aursjøen i Skjåk:
(Fint steinbord, slapp å holde på i lyngen)
0000013.jpg.865e902b802979082b055bf41a96646b.jpg

Full fyr i brenneren:
0000014.jpg.24e8b0c206a55b43df39b2dff7f57f04.jpg

Vannet koker:
0000018.jpg.c05b8b47e3c92864b584bb7d46325772.jpg

Da koker gryten:
0000017.jpg.2bd170448fb2328cee2a8c5a3f0b9fa7.jpg

Toalett på snaufjellet er kjekt å ha...
IMG_1239.thumb.JPG.b57b5ab622f11738ff05f3f8719a68d5.JPG

Legger til en videosnutt her også...
Slapp merkelig nok unna ekstra proteiner i gryta (fluer og mygg).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.