Gå til innhold
  • Bli medlem

Nudler som turmat


HannKatta

Anbefalte innlegg

Nudler som turmat...
Dem har jo vel egentlig liten næringsverdi eller?
Og hva tilsetter Dere i tillegg?
Jeg bruker ofte en pose grønnsaksuppe i tillegg til 2 pakker nudler.

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vinterturer syntes jeg nudler er supert inntil havrebombene jeg har til lunsj. Syntes havrebombene (30% smør, 30% sukker, 30% havre + litt honning, sjokolade og rosiner) er litt tunge å spise noen ganger, og da er det veldig godt med hjelp fra Mr. Lee! :)

Foretrekker Mr. Lee pga. nudlene der er litt tykkere, og så liker jeg smaken bedre enn de billigere variantene. Enkelt er det også, bare å knuse nudlene mens de er i posen, så helle innholdet i spisesettet og helle på vann fra termosen. Setter så på lokket og venter et par min, så er de klare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudelsuppe brukes kun for å få noe varme i kroppen. Gir jo ikke mer energi enn buljong. Bruker også misosuppe. Det er godt og føles mer energirikt. 

Mr.Lee til tanteungene og ekte nudler med smak fra en eller annen Asia-butikk til meg. Jeg skulle nok vært døden nær for å kaste bort et godt og tomt kaloriinntak på Mr. Lee. Det smaker jo ingen ting 🙈 

Nudler brukes mye i hverdagen her, men da kun til wok og da risnudler eller kanskje eggnudler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2017 den 2.31, HannKatta skrev:

Nudler som turmat... Dem har jo vel egentlig liten næringsverdi eller?

TS. Det har vært flere tråder her inne, både om nudler og annen turmat hvor dette har vært diskutert. :) Nudler og annen pasta, er Drum hvete, det er såkalt "raske" karbohydrater. Uten at jeg er noen ernærings ekspert, så er dette de karbohydratene som raskest opptaes i kroppen. Så en får raskt energi, men en må vel spise oftere, enn med vanlig korn (brød/korn/kornblandinger).

Hvis det er snakk om de småpakkene på ca 65 g, så gir de ca 365 kcal (tørrvare) og inneholder normalt ca 70 % karbo. Så en liten pakke gir for lite energi, på samme måte som en tynn brødskive. Så en må spise tilstrekkelig med pasta, for å dekke energibehovet for det aktuelle måltidet.

Men da må kanskje folk vite litt om deres dagsbehov, noe som igjen er avhening av hvilken tur de skal på og om de kommer til å bære tungt. De bør også vite litt om hvilke type mat en bør bruke før og under mars/gange og til kvelds. Før og under gange bør måltidet inneholde mest karbo, da fett og proteiner opptaes for seint i kroppen. Så kornprodukter (les: karbo), er det mest gunstige før og under mars/gange. Fett og proteiner, er i hovedsak for å reparere skadde muskelfibere og bygge nye. Men dette tar tid, derfor er det mat en bør bruke når en skal hvile ut om kvelden og natta.

Selv om nudler (i tilstrekkelig mengde) er ok ernæring på dagtid, annbefaler jeg heller korprodukter, da vi "går lengere" på korn, enn på pasta. Selv bruker jeg enten brød, eller kornblandinger, til frokost og utover dagen. Og kraftigere kost med mer fokus på fett og proteiner om kvelden. En får kjøpt ferdigeblanede kornblandinger også med div. tilsettning som tørket frukt, nøtter, rosiner, m.m. Dette gir mye mer smak, enn kun havre. Selv bruker jeg kun kokende vann og lar dette trekke i min. 6- 7 min. Kanskje litt uvant for enkelte å spise dette uten melk, men jeg synes det er greit da det er nok smak i slike blandinger. Og en kan tilføre litt selv (eks: rosiner, frukt, o.l.), hvis det er ønskelig. Ellers er det jo fritt frem, for å knote med melkepulver også.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Gir jo ikke mer energi enn buljong.

Pasta gir energi, som andre kornprodukter, selv om pasta har de såkalt "raske" karbohydratene. Og all pasta jeg kjenner til, både nudler, spagetti, makroni, m.m., har tilsvarende energi innhold og det uavhengig av hvor det er kjøpt. Det er ikke mer energi i nudler vi kan kjøpe i de asiatiske foretningene, enn det det er i hva vi kan kjøpe i andre butikker. Det ligger på ca 365 kcal/65g, for slik tørrvare. At det kan smake forskjellig er så, avhengig av krydder. Og at en nudelpakke med olje, i tilegg til buljong gir 1 - 2 % mer fett og energi er også riktig, men det er bagateller når det er tale om energi i pakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tiur3 skrev:

Pasta gir energi, som andre kornprodukter, selv om pasta har de såkalt "raske" karbohydratene. Og all pasta jeg kjenner til, både nudler, spagetti, makroni, m.m., har tilsvarende energi innhold og det uavhengig av hvor det er kjøpt. Det er ikke mer energi i nudler vi kan kjøpe i de asiatiske foretningene, enn det det er i hva vi kan kjøpe i andre butikker. Det ligger på ca 365 kcal/65g, for slik tørrvare. At det kan smake forskjellig er så, avhengig av krydder. Og at en nudelpakke med olje, i tilegg til buljong gir 1 - 2 % mer fett og energi er også riktig, men det er bagateller når det er tale om energi i pakkene.

Figure of speaking. Det gir ikke nok energi om man trenger næring å gå på. Og de jeg kjøper, er jo pga smaken. Det er kun pga smak (og varme) jeg spiser nudler på tur. Ikke pga næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det gir ikke nok energi om man trenger næring å gå på.

Det er nok næring, hvis du spiser den mengden som må til. :) Det gjelder også annen type mat. Folk klarer å bli verdensmestere med inntak av pasta, så hvorfor skulle det ikke være næring? Bare spør bl.a. italienske skiløpere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tiur3 skrev:

Det er nok næring, hvis du spiser den mengden som må til. :) Det gjelder også annen type mat. Folk klarer å bli verdensmestere med inntak av pasta, så hvorfor skulle det ikke være næring? Bare spør bl.a. italienske skiløpere. :)

Du skal spise bra mye pasta da. Toppidrettsutøvere spiser gjerne en kilo ukokt pasta like før en konkurranse. De koser seg ikke med måltidet. Og de er lynkjappe med å få i seg mer næring etterpå. 

Jeg hadde ikke gidde spist fem pakker nudler når jeg heller kunne spist en Real med raske karbs, fett og proteiner i en pause på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Du skal spise bra mye pasta da.

Uten å ha sjekket, så gir en pakke Real deg ca 600 kcal og 2 pakker nuddler ca 700 kacl. Så du får mer energi av 2 pakker nuddler, enn av en pakke Real. Men som jeg har vært inne på, det er litt forskjell på "raske" karbohydrater og vanlige karbohydrater. Og det er derfor jeg selv annbefaler korn, i en annen form. Gjerne kornblandinger. På dagtid, er det ikke noe fordel med mye fett og proteiner, hvis en tenker ernæringsmessig. Hva en gjør for smak, o.l, er en annen ting. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudler er praktisk og lettvint på tur vil jeg si, har alltid med 2-3 pakker til da jeg blir lei drytech eller annen mat jeg tar med. Og med antall kcal så bør jo det holde for en liten stund!

Forøvrig, jeg oppdaget nettopp at Mr Lee har kommet med nye pakker, er det bare her nede i sør? De virker litt grovere i konsistensen - , men smaksmessig bedre en forgjenger'n - Måtte teste igår da jeg var på min lokale kiwi, litt mer smak enn de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Likse said:

Utvalget av nudler på asiatiske butikker er veldig bra dersom man ønsker noe som er litt mer smaksrikt enn mr lee.

Absolutt, mr lee er overhodet ikke den beste nudlen man kan få tak i - Var bare en liten ting jeg oppdaget med den nye varianten (her ihvertfall.) målt opp mot den gamle typen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nudler er fin avveksling fra annen kost på tur. Syns ikke de krydderblandingen som ofte ligger i slike pakker er så gode, så jeg blader heller i en rett-i-koppen grønnsaksupper eller ertersuppe. Har jeg smør, kokosfett eller annen olje med går det en dash med det også i blandingen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gunsan skrev:

Jeg har ofte med en salamisnabb av no slag på tur og syns det er godt med biter av den sammen med nudler. Fint med en salt avveksling fra havregryn og rosiner 1f60a.png

Lurt! Rart jeg ikke har kommet på dette selv, for jeg har som regel alltid med en "Fjellbit" spekepølse som jeg skjærer biter av som "underveismat". Gir god metthetsfølelse (fett) og erstatter noe av saltet som svettes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spis nudler, det er ikke farlig. Kroppen gir beskjed om det er for lite kalorier, du blir fortere sulten eller mer sulten til neste måltid.

Hvis du ikke har tenkt å spise nudler til hvert måltid hver dag så går nok dette helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.