Gå til innhold
  • Bli medlem

HannKatta

Anbefalte innlegg

Havregrynsgrauten...
Elsket og hatet vil jeg tro...

Hvordan kan man spice opp denne?
Frukt og bær vet jeg kan gi en bedre smak.
Noe annet?

Edit:
En oppsummering av alle nevnte tillegg og noen ekstra:

  • Frø:
    • Linfrø
    • Solsikkefrø
    • Sesamfrø
  • Nøtter:
    • Hasselnøtter
    • Mandel
    • Peanøtter
  • Frukt:
    • Banan
    • Eple
  • Bær:
    • Rosiner
    • Tranebær
    • Blåbær
    • Jordbær
    • Bringebær
  • Meieri:
    • Cottage Cheese
    • Smørøye
    • Yogurt
  • Krydder:
    • Kanel
  • Annet:
    • Sukker
    • Syltetøy
    • Honning
    • Peanøttsmør
    • Musli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg laget havregrynsgrøt, samt hirsegrøt, til barna mine da de var babyer. Mye bedre enn det usmakelige, næringsfattige mølet fra Nestlè.

Bruk store havregryn. Der er ikke fiberen fjernet, og det smaker bedre. Bløt den før du koker, så tar det ikke lengre tid.

Tilsett diverse for å øke næringsinnholdet! Feks egg for mer protein, malte nøtter for mer sunt fett, banan for smak, avocado...kun fantasien og pakkevnen setter grenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre smak med kanel, ja.
Har noen småposer jeg har kjøpt.
Smakte på Axa's.
Bedre med melken i, ja.
Med kanel ble det enda bedre.

Min beholdning av ulike merker:
Axa Express Havregrøt, Orginal med Melk (Nytt design på posen), 50 gram, tilsett 1,5 dl varmt vann.
Coop's Havregull, Havregrøt med blåbær, 50 gram, tilsett 1,5 dl varmt vann i posen.
Coop's Gullbygg, Bygg og havregrøt med melk for ekstra god smak, 65 gram, tilsett 1,7 dl varmt vann i posen.
Rema's God Start, Havregrøt med 20% havrekli, naturell, 65 gram, tilsett 2 dl varmt vann.
Rema's God Start, Havregrøt med 10% havrekli, røde bær (frysetørket jordbær og bringebær), 65 gram, tilsett 2 dl varmt vann.
Møllerens Havra Grøt, med frø og kardemomme, 65 gram, 2 dl vann eller melk tilsettes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

I den varme årstiden har jeg byttet ut havregrøt med AXA frokostblanding med tørrmelk. Ingen oppkok av vann til havregrøt - besparelse av gass.

Ellers bruker jeg sukker, kanel og smørøye i havregrøten. Synes det er overraskende godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
20 timer siden, herrlarsson skrev:

Jeg er en sånn der type som faktisk slenger Cottage Cheese i havregrøten, skikkelig godt. Men kjøp den som har eple og kanel, de andre smaker helt grusomt. 

Naturell cottage cheese og most banan her 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha med god grøt er supergrøt tingen. Den med tranbær,hasselnøtt og mandel synes jeg er best. Koketiden er bare 3 minutter. Grøten har også litt tyggemotstand. Pleier å ta på litt blåbær.Må til sverige for å kjøpe denne, http://www.pauluns.se/produkter/supergrot/pauluns-supergrot-tranbar-hasselnot-mandel/ Har også supergrøt i norge http://www.toro.no/vaare-produkter/bare-bra-supergrot-med-jordbaer-eple-og-chiafro/ . Den har jeg ikke prøvd, men tror den er grei å prøve ut. Ser ut som samme produsent om du ser på innpakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akasie Honning

Tranebær

Nøttedryss

dryss av grov hakket/knust mandler/hasselnøtt/valnøtt.... Hvis du har food prosessor eller blender legg opp i, 5-10 sekund jo lenger det suser jo mer peanøtt smør blir det...
Honning passer bra til nøtter... Nøtter, honning og blåmugg ost er også en veldig bra kombinasjon.. Så hvis du vil kan du jo prøve litt proteinrik pultost løiten. Tøff ost og bli kjent med, men samtidig så er den syrlig og frisk. Ganske tung. Kan sikkert ligge noen dager uten kjøling, Sammens med honning og nøtteknas i havregrøten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, HannKatta skrev:

På tide med noen bilder...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

9.jpg

Mange av disse fungerer bra, kjør på :)

Ett annet alternativ, som etter min mening smaker bedre og koster 1/10-del. Samt du får den porsjonsstørrelsen du vil.

-Lettkokte havregryn (kan kjøres litt i blender, da blir det kjapt grøt om man heller kokende vann over. Spare drivstoff og oppvask)

- En knivsodd salt

- 2 store ss melkepulver

- Litt sukker og kanel.

- Tilsett nøtter/frø/rosiner/tørket frukt etc. etter smak og behag.

Smart å pakke i ziplockposer (en pose=en porsjon). Om man er tom for drivstoff, blir det frokostblanding med kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg kjøper en slik når jeg lager havregrøt til frokost. Før tur fyller jeg mindre porsjoner pr frokost i ziplockposer, slik at jeg kun bærer det jeg spiser. I tillegg er den mye billigere enn porsjonspakkene. Som tidligere skrevet bruker jeg sukker og kanel.

7044416013141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2017 den 2.14, HannKatta skrev:

Havregraut? Hvordan kan man spice opp denne?

Ser at tråden gjelder havregrøt.:)  Men stusser likevel litt, da du/dere ønsker noe annen smak på havren. Det finnes da div. kornblandeinger med 3 - 4 forskjellige korntyper, som en kan veksle på og få annen smak, fra dag til dag. Og det finnes slike kornblandinger som HAR nøtter, rosiner, tørket frukt, m.m., som også forandrer smaken, samt øker energiinnholdet. Så hvorfor fortsette, med denne kjedelige havregrøten? Bare undrer. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg et beger fra Eldorado med havregrøt i.
Tenkte det må jeg teste.
Fylte på med 1.5 dl varmt vann.
Det skal vere eple, kanel, mandler og rosiner som tillegg.

Tror jeg må ha 30-40% med extra snacks i tillegg for å ete havregrynsgraut, ja.

002.jpg

001.jpg

004.jpg

006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det enkelt i sommer. Jeg tok en diger bolle og blandet 50/50 med lettkokt havregryn med müsli med mye nøtter og frø. Og så tilsatte jeg en god mengde sukker. Lagde porsjonsposer av hele sulamitten og hadde frokost i to uker. 

Jeg som ikke fikser havregrøt likte denne blandingen. Cluet var bare å ha i nok vann så det var mer suppe enn lim. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://kolonial.no/produkter/5977-axa-bjorn-rosin-vaniljesmak-500g/

Denne er grei, synes jeg. Det beste er jo å koke på den klassiske "Lettkokt havregryn", men det blir oppvask av både gryte og skål. Denne typen her heller man bare i skål og heller vann over, så blir det "helt grei" grøt. Ett oppkok vann om morgenen gir da nok til grøt, kaffe og en liten slant igjen til oppvask av skåla.. Effektivt og greit.

Det hender jeg tar med en sånn liten spruteflaske med syltetøy. Godt å ha litt av det oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, Lompa skrev:

https://kolonial.no/produkter/5977-axa-bjorn-rosin-vaniljesmak-500g/

Denne er grei, synes jeg. Det beste er jo å koke på den klassiske "Lettkokt havregryn", men det blir oppvask av både gryte og skål. Denne typen her heller man bare i skål og heller vann over, så blir det "helt grei" grøt. Ett oppkok vann om morgenen gir da nok til grøt, kaffe og en liten slant igjen til oppvask av skåla.. Effektivt og greit.

Det hender jeg tar med en sånn liten spruteflaske med syltetøy. Godt å ha litt av det oppå.

Jeg er enig med deg, men jeg må inrømme at jeg synes det er bedre med litt melkepulver i.

Men det som er fantastisk med denne du foreslår, er at melkeallergikere får ett supergodt alternativ til grøt på tur! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.