Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lade kamera på telttur?


Vestlendingpåtur

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har et canon kamera som ikke kan lades med micro USB i selve kameraet, men må ha egen lader. Jeg spurte canon om det fantes noen løsning for å lade batteriet med micro USB, svaret jeg fikk var nei. Men så søkte jeg litt rundt og fant en lader på eBay som skulle kunne ta imot strøm fra micro USB, så da var det bare å bestille. Veldig liten og lett lader var det. Plugga den i en batteribank og sant nok så begynte batteriet og lade. Syns det var dårlig av canon og informere om denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, tklami said:

Jeg har et canon kamera som ikke kan lades med micro USB i selve kameraet, men må ha egen lader. Jeg spurte canon om det fantes noen løsning for å lade batteriet med micro USB, svaret jeg fikk var nei. Men så søkte jeg litt rundt og fant en lader på eBay som skulle kunne ta imot strøm fra micro USB, så da var det bare å bestille. Veldig liten og lett lader var det. Plugga den i en batteribank og sant nok så begynte batteriet og lade. Syns det var dårlig av canon og informere om denne muligheten.

Det varierer mye hvor sterk ladespenning de forskjellige batteriene skal ha. Noen av mine kamerabatterier lades ved 12V, andre rundt 8V. USB gir ut max. 5V så vidt jeg vet, så det vil ikke fungere uansett på de batteriene. Strømstyrken er en annen faktor å tenke på, men kameraladere er sjelden over 1,2A. På kameraets originallader skal det stå hvilken ladespenning og strømstyrke den gir ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn J said:

Det varierer mye hvor sterk ladespenning de forskjellige batteriene skal ha. Noen av mine kamerabatterier lades ved 12V, andre rundt 8V. USB gir ut max. 5V så vidt jeg vet, så det vil ikke fungere uansett på de batteriene. Strømstyrken er en annen faktor å tenke på, men kameraladere er sjelden over 1,2A. På kameraets originallader skal det stå hvilken ladespenning og strømstyrke den gir ut.

https://www.amazon.co.uk/Lemix-Charger-LP-E17-Battery-Listed/dp/B019DZ4GC0

Det var noe alla denne jeg kjøpte. Forstod også at det skulle være være umulig egentlig igjennom USB, men her er det nå flere som har kommentert at det fungerer. Men nå er dette for dette batteriet da, vet ikke hvordan de andre batteriene som canon leverer vil oppføre seg med USB lading

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tklami skrev:

https://www.amazon.co.uk/Lemix-Charger-LP-E17-Battery-Listed/dp/B019DZ4GC0

Det var noe alla denne jeg kjøpte. Forstod også at det skulle være være umulig egentlig igjennom USB, men her er det nå flere som har kommentert at det fungerer. Men nå er dette for dette batteriet da, vet ikke hvordan de andre batteriene som canon leverer vil oppføre seg med USB lading

Vil tro at denne inneholder step-up dc/dc konvertering. Det betyr at den tar 5V fra USB og høyner spenningen og tilpasser deretter den til ladekarakteristikken til batteriet. Da vil det fungere å lade batteriet fra USB.

Siden spennigen på USB er lavere vil strømforbruket (antall mAh) som kreves fra USB batteribanken bli høyere enn det som batteriet som lades har, fordi det totalt kreves en viss mengde effekt for å få fulladet batteriet. Litt effekt forsvinner også i varme i selve laderen (er ikke 100%effektiv).

Så denne laderen burde fungere fra en batteribank også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det tydeligvis var denne tråden som tok av, limer jeg inn svaret mitt fra den andre tråden:

Mitt triks på tur er å skru av skjermen. Det er gjerne den som bruker mest strøm. Skru av visning av bildet du nettopp tok. Jeg har vært på tur fra mandag, tok til sammen 493 bilder. Kamera har fortsatt 53 % batteri. Et speilrefleks har gjerne mye større batterier enn kompaktkamera, og bruker gjerne mindre batteri siden det er optisk søker og du trenger ikke bruke skjermen på kamera i det hele tatt! :)

Ellers er DNT-hytter med strøm fantastisk. Eventuelt hvis du bruker bil så finnes det ofte billadere til de fleste batterier.

Kanskje det hjelper litt å skru av lagring som jpg. Kamera tar uansett bildet i råformat, og konverterer det i så fall til jpg etterpå, dette tar sikkert litt strøm tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Vestlendingpåtur skrev:

Canon 6D :)

Da har du et topp kamera :)

Hvilke objektiv bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 6D har jo forholdsvis høy batterikapasitet. Jeg antar det bruker samme batteri som min 60D.

Da ville jeg heller vurdert et ekstra batteri. Men det spørs hvor mye bilder du pleier å ta selvsagt. Dette er en vurderingssak for din del.

Mitt tips er å hovedsakelig kun bruke skjermen for å sjekke om eksponering og hvitbalanse er der det skal være i starten av turen. Kameraet klarer stort sett finne ut av det meste i naturlig lys.

Hilsen en annen litt utbrent amatørfotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har selv 60D m/batterigrepet og 2 batterier. Til fjellturer tar jeg av batterigrepet for å spare vekt og volum.

Jeg ville gjort det samme med 6D. Kun hus med batteri og 1-2 batterier i tillegg. Da er du ikke avhengig av lading underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tronn skrev:

Canon 6D har jo forholdsvis høy batterikapasitet. Jeg antar det bruker samme batteri som min 60D.

Da ville jeg heller vurdert et ekstra batteri. Men det spørs hvor mye bilder du pleier å ta selvsagt. Dette er en vurderingssak for din del.

Mitt tips er å hovedsakelig kun bruke skjermen for å sjekke om eksponering og hvitbalanse er der det skal være i starten av turen. Kameraet klarer stort sett finne ut av det meste i naturlig lys.

Hilsen en annen litt utbrent amatørfotograf.

Jeg tar altfor mange bilder :D Så det er nok greit med ekstra batteri ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.