Gå til innhold
  • Bli medlem

Lange dagsturer - hvordan holde energien oppe på varme sommerdager.


Fjelletkaller

Anbefalte innlegg

Hei,

var i går på en fjelltur (8,5 timer) med sola stekende hele turen og over 20 grader. Jeg hadde med meg mat, men matlysta manglet. Hadde noe sportsdrikke som jeg fikk i meg. Og da jeg tenkte å spise sjokolade for mer energi var den så klart smeltet. Hadde brødmat, kjeks, nøtter og rosiner med. Men det er slitsomt og tørt å spise. Føler som om maten vokser i munnen. Må man bare tvinge seg selv eller er det noe mat og drikke som er kjekkere å ha med seg?:- ) Kjente jeg var sliten og trengte energi, men greide ikke spise. Vurderer hvert fall å begynne å ha med meg ublanda saft så jeg har mer sukker å gå på. 

Endret av Tonje92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter også med å spise. Og cluet her er aldri å gå så langt før første matinntak, at det blir et problem. Går jeg for lenge uten mat, så får jeg ikke ned en eneste bit. 

Så her må jeg spise hele tiden. Og maten må være energirik. 

Noe som har funka ok er proteinscones. Laget på cottage cheese og havregryn. De er saftige og smaker godt. 

Skal se om jeg finner oppskriften. 

Sorry - fant ikke. 

Endret av Gittiamo
Fant ikke oppskriften nå
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Væske er viktig, særlig på varme dager og lange etapper. Sportsdrikk som du bruker er lurt da du får mineraler og andre viktige stoffer.

Jeg spiser litt forskjellig, men energibarer er topp næring når matlysten er dårlig. Må velge de uten sjokolade.

Lefser med kanal bruker jeg noen ganger. De gir mye energi, ikke så store men litt tunge. Nøtteblanding er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt-og mineralrik mat er viktig på slike dagar. Ei flaske Farris på thermos? Banan. Aprikos. Nøtter. Potetgull. Spekemat/pølse med godt krydder. Proteinrundstykker med salt pålegg.

Fint brød som du dypper i olivenolje (på ei lita flaske)  og go krydderblanding frå asiamat (i ein liten boks) . Får eg alltid servert av araberane på jobb på varme dagar. Delar av Grunnen til at ein i varmare strøk ofte et meir krydra mat, tenk til dømes Eritrea og Dankilørkenen, er for å bli tørst nok.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tailwind. Gjør jobben i forbindelse med ultraløp så hvis det er kun snakk om å få i seg næring, salter og væske, kan du sjekke det ut. Noen kulinarisk opplevelse kan man jo ikke påstå det er... men som sagt, det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg løper langturer i skogen på sommeren (3-5 timer), så pleier jeg å blande eplejuice i drikkeblæren, gjerne 60 prosent juice og 40 prosent vann. Da er jeg sikret jevnt tilsig av sukker. I tillegg spiser jeg nøtteblandinger og/eller en brødskive eller to. Før drakk jeg bare vann, men klarte ikke å få i meg nok. Nøtteblandinger gir meg salt og fett. I tillegg passer jeg på å spise for to før jeg legger ut på tur, slik at jeg har litt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sånne flasker med drikkejoghurt, da får jeg i meg vått og energi samtidig, og jeg klarer å huske på det. Går jeg i marka har jeg en sånn i lommen utenpå sekken, er jeg i kajakk har jeg en sånn foran meg på dekk. Må jeg huske både mat og drikke, så glemmer jeg erfaringsmessig (eller jeg ikke orker, som nevnt over her, når det gjelder tørr mat) minst en av delene. På langtur i marka ville det jo bli veldig mye å bære, men kortere turer i marka og kajakkturer så går det greit å ha med det som trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere nevner at det bør tilføres salt på varme dager. Er det egentlig så lurt?

På varme dager renner svetten, men salt innholdet i svette er mindre enn i kroppen, slik at saltmengden (pr enhet veske i kroppen) stiger.   Mer salt betyr derfor enn å høyere saltinnhold...

Selv med et stor inntak av vann, (kroppen klarer seg helt greit med et vesketap på et par liter uten at det går ut over effektiviteten.) vil det være vanskelig å kompensere helt for vesketapet.

Kan selgere av sportsdrikk ha påvirket vår oppfatning av hva kroppen virkelig trenger av vann og salt, eller holder de seg helt strengt til vitenskaplige fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, REJOHN skrev:

Jeg ser flere nevner at det bør tilføres salt på varme dager. Er det egentlig så lurt?

Saltmangel på varme dager, er ganske vanlig i Norge. Folk kjenner kun til dette med tilstrekkelig vann, men vet lite om at når en svetter mister en salt. Og underskudd på salt, gir slappe menneskekropper. Så svetter en mye, må en tilføre salt. Og første tegn på slapphet, er gjerne enten veskemangel, saltmangel, eller en kombinasjon. Det er ingen grunn til at vi skal bli slappe, selv om det er varmt, hvis vi får inn ernæring, nok veske og tilførsel av salt. Salt mat er fornuftig på varme sommere og var vanlig tidligere. Men det er salt tabletter, å få kjøpt på apoteket som kan brukes ved behov. Og i værste fall, kan en benytte litt koksalt.

Tror din teori er litt feil. :) En skal ikke mangle mye vann, før en blir slapp. Og da kroppen består nesten utelukkende av vann, skule en mistet ganske mange liter veske, før din teori ville vært reell. Samtidig så mister en salt, hele tiden en svetter. Korppen inneholder ikke mye salt, så det skal ikke mye til før saltbalansen blir feil, uten tilførsel av mer salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tiur3 skrev:

Saltmangel på varme dager, er ganske vanlig i Norge. Folk kjenner kun til dette med tilstrekkelig vann, men vet lite om at når en svetter mister en salt. Og underskudd på salt, gir slappe menneskekropper. Så svetter en mye, må en tilføre salt. Og første tegn på slapphet, er gjerne enten veskemangel, saltmangel, eller en kombinasjon. Det er ingen grunn til at vi skal bli slappe, selv om det er varmt, hvis vi får inn ernæring, nok veske og tilførsel av salt. Salt mat er fornuftig på varme sommere og var vanlig tidligere. Men det er salt tabletter, å få kjøpt på apoteket som kan brukes ved behov. Og i værste fall, kan en benytte litt koksalt.

Tror din teori er litt feil. :) En skal ikke mangle mye vann, før en blir slapp. Og da kroppen består nesten utelukkende av vann, skule en mistet ganske mange liter veske, før din teori ville vært reell. Samtidig så mister en salt, hele tiden en svetter. Korppen inneholder ikke mye salt, så det skal ikke mye til før saltbalansen blir feil, uten tilførsel av mer salt.

Kroppens evne til å balansere saltinnholdet er meget god. Kroppen inneholder også - normalt - så pass store mengder salt at det ikke er nødvendig å tilføre salt. Og svette reduserer ikke saltbalansen...

Når det gjelder veske og evne til å opprettholde effekt, så finnes det lite forsking som støtter din teori.. (i følge det jeg har klart å finne på nettet)

Men at selgere av sportsdrikk har vært meget flinke til å få fram sitt syn er helt sikkert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, REJOHN skrev:

Kroppens evne til å balansere saltinnholdet er meget god. Kroppen inneholder også - normalt - så pass store mengder salt at det ikke er nødvendig å tilføre salt. Og svette reduserer ikke saltbalansen...

Jeg har erfaring med mye svette (arbeid i 35-40° med høy luftfuktighet), og det var kun en ting som gjaldt for å klare å holde ut. Salttabletter. Der sto det også store beholdere med salttabletter ved drikkepostene.

Behovet for salt var høyest i starten av slike varmeperioder - etter som man ble bedre vant så gikk behovet ned.

Jeg anbefaler ellers å benytte våt bomulls tskjorte som avkjøling, eller om man har mye hår, å dyppe håret i en bekk. Det avkjøler veldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, REJOHN skrev:

 Og svette reduserer ikke saltbalansen...

Det er en del å finne hvis en søker på nettet om saltmangel og symptomene som oppstår. I normalt "gjenge" (normal aktivitet og temp.) og i tempererte soner (sone vi lever i), er det normalt ikke behov for ekstra "salt" (les: Natriumklorid). Heller mindre salt. :( Og ja, ved normalt "gjenge" balanserer kroppen dette greit selv.

Men ved unormal varme og/eller aktivitet over timer på varme dager, kanskje over flere dager, kan saltmangel oppstå, selv i vårt klima. (Mer vanlig for nordboere, som er/arbeider i tropene)  Men det oppstår også her hjemme, oftere enn mange nordmenn er klar over.

Tok en rask sjekk, så du/dere kan lese litt selv. Det mest relevante avsnittet er det siste avsnitt, men les også 1. og 4. avsnitt (symptomer). Det er farer også ved overdossering, men det er ikke det som diskuteres nå. Se:  http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Vitamniner-og-mineraler/Mineraler-og-sporstoffer-/Natrium-Na--Engelsk-Sodium-/

Som Kjell Iver har jeg en del erfaring (også varmere plasser) fra jobb i Tropiske soner og kjenner lett igjen problemene ved saltmangel, forårsaket av mye/unormal svetting over menge timer/dager. Da kan utskilling av salt øke fra det normale på ca 1 gram, til 30 gram!

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden hørte jeg (eller så det på NRK da de viste den originale filmen om Kon-Tiki ferden første gang), at særlig en av mannskapet tørstet veldig i varmen. Pøste på med vann hele tiden, men det hjalp ikke lenge. Så ble han frustrert, og bare slurpet i seg et par munnfuller med sjøvann. Det hjalp straks. Da oppdaget de at saltmangel var problemet. Normalt er jo sjøvann farlig å drikke, nettopp på grunn av det store saltinnholdet. Men i dette tilfellet var det altså mangel på salt i kroppen som var problemet.

Selv har jeg jobbet i et smelteverk, og sommervarmen i kombinasjon med arbeid ved ovnene, førte også til at jeg merket saltmangel. Kald Selters var veldig populært. :)

Jeg har også hatt nytte av å ha et korn grovsalt å sutte på på lange, tunge vandreturer.

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎06‎.‎2017 den 11.12, Johan2000 skrev:

"Riktig" mat. Alltså frystorkat eller något. Stanna och koka kaffe när det är dax för brödmat. Blir lättre att äta också om man tar en riktig, solid paus.

Veldig enig i dette. Om man bare setter seg ned og skal "hive i seg" litt mat, blir det ofte vanskelig å få i seg nok. Sett deg ned og kos deg. Strekk beina og koke en kopp kaffe eller te. Kroppen trenger hvile, og matlysten kommer lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med salt er vel kanskje litt individuelt?

Min lege ba meg spise mer salt. Jeg salter aldri maten min og unngår helst ferdigmat, så jeg får i meg lite salt. Liker å trene hardt også, så jeg svetter en del. Blir svimmel om jeg ikke får i meg litt salt, men det skal ikke mye salt til. Salttablett har jeg brukt i varmere strøk med temperaturer opp mot 40 grader. Potetgull er derfor en favoritt i varmen hos meg. Eller spekemat. 

Mens andre igjen får i seg alt for mye salt i maten de spiser, og har nok godt av å svette ut litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tråden handler om dårlig matlyst i "varmen" og bl.a. jeg har fremhevet dette med saltmangel, vil jeg sitere noe fra linken jeg la inn tidligere i dag, angående symtomer. Annbefaler likevel folk å lese det som står i linken, spesielt det jeg har påpekt. Ser det er noen her, som tydligvis ikke kan ha leste dette.

Sitat: Symptomene er tørrhet i munnen, appetittmangel, oppkast, muskelsvekkelser, kramper i beina, hodepine, apati, kvalme, svimmelhet, utmattelse og heteslag. Saltmangel kan også oppstå ved langvarig stress som fører til binyreutmattelse, ved langvarig opphold i tropisk klima og ved hard fysisk trening.

Så hvis en blir slapp i kroppen, uten annen grunn enn sterk svetting, da kanskje på varme dager, er det i første rekke vann, dernest salt som oftest er problemet. Og begge deler kan være livsfarlig! Til normalt så mister vi ca 1 g. salt per dag, så det er det vanlige dagsbehovet. Men når en kan svette ut opp til 30 g. per dag (på varme dager med aktivitet), kan saltmangel oppstå i løpet av få timer. Blir en slapp, døsig og mister helt appetitten, er dette noen typiske symptomer på vann-/saltmangel. Svetter en mye på slike varme dager, skal en spise mye salt mat for å dekke saltbehovet. 

Skulle likevel noe appetitt forsvinne, så er det bra med faste rutiner på dette med mat. Spis etter klokka, spis også samme mengde som en bruker å gjøre på slike turer og om nødvendig tving maten ned. Som noen har vært inne på, det hjelper med en god pause (og helst skygge, hvis det finnes), og spis rolig.    

 
Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.6.2017 at 8:42 AM, Fjelletkaller said:

Hadde brødmat, kjeks, nøtter og rosiner med. Men det er slitsomt og tørt å spise.

Da har du sikkert laget samme type brødmat som du ville spist hjemme, for meg funker det dårlig.

Min løsning er å lage sandwicher: Brødskive - remulade - hjertesalat - agurk - krydderskinke - paprika -ost -hjertesalat -remulade - brødskive. Grønnsakene er sprø og er alt annet enn tørre og gjør det hele mye lettere å spise.

 

Jeg har også lagd meg havrepannekaker (1 stor banan (most), 2 egg, 4dl havregryn, 2,2 dl melk, 1ts bakepulver, en spiseskje sukker, litt salt. Rør sammen og la stå i 10 min før steking). Passer godt med bringebærsyltetøy til.

Endret av Blackbrrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Saltkonsentrasjonen i vevsvæsken er normalt på 0,9 %, har jeg lest. I svetten er saltmengden 0,2–0,3 %, derfor viktig å tilføre salt. Når en person som veier 70 kg, mister 0,7 liter væske (1 % av kroppsvekten), presterer han eller hun hele 10 % dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎07‎.‎2017 den 11.08, Tiur3 skrev:

Det er en del å finne hvis en søker på nettet om saltmangel og symptomene som oppstår. I normalt "gjenge" (normal aktivitet og temp.) og i tempererte soner (sone vi lever i), er det normalt ikke behov for ekstra "salt" (les: Natriumklorid). Heller mindre salt. :( Og ja, ved normalt "gjenge" balanserer kroppen dette greit selv.

Men ved unormal varme og/eller aktivitet over timer på varme dager, kanskje over flere dager, kan saltmangel oppstå, selv i vårt klima. (Mer vanlig for nordboere, som er/arbeider i tropene)  Men det oppstår også her hjemme, oftere enn mange nordmenn er klar over.

Tok en rask sjekk, så du/dere kan lese litt selv. Det mest relevante avsnittet er det siste avsnitt, men les også 1. og 4. avsnitt (symptomer). Det er farer også ved overdossering, men det er ikke det som diskuteres nå. Se:  http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Vitamniner-og-mineraler/Mineraler-og-sporstoffer-/Natrium-Na--Engelsk-Sodium-/

Som Kjell Iver har jeg en del erfaring (også varmere plasser) fra jobb i Tropiske soner og kjenner lett igjen problemene ved saltmangel, forårsaket av mye/unormal svetting over menge timer/dager. Da kan utskilling av salt øke fra det normale på ca 1 gram, til 30 gram!

Ta en liten titt på oppstillingene i denne artikkelen  http://sportsscientists.com/2007/11/sports-drinks-sweat-and-electrolytes/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.