Gå til innhold
SeaWolf

3-4 Dagers i Buskerud/Telemark

Det er 406 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Heisann turfolk!

Jeg og en gjeng på 4-6 personer vurderer å ta en lenger tur med 2-3 overnattinger i Telemarks og/eller Buskerud området i August måned, med start ikke alt for langt unna Kongsberg regionen (maks 1-2 timer kjøring). Gjerne med en kombinasjon av overnatting i telt og på turisthytter. Hadde vært flott å få med seg noen topper og kanskje ett og annet fiskevann på veien :) Setter stor pris på noen forslag fra dere da vi ikke har tatt noen overnattingsturer i dette området før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er kanskje blefjell perfekt:)

Eriksbu og Sigridsbu ligger litt over milen fra hverandre, og ellers kan dere vandre fjellet og campe med telt. Mye vann og bekker, så uproblematisk mtp. mat!

Fisker ikke selv, men vet det er godt med fiskevann der! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 406 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av tshansen
      Det er tidlig morgen, vi har fått tips kvelden før om at største innrykket av turister ankommer med busser i 10:00 tiden. Da er det bare å komme seg opp tidlig og starte turen før "alle de andre".
      Vi overnattet på Preikestolen Camping. En stor og egentlig fin camping, med rene og fine sanitæranlegg. Jeg purrer opp familien klokken 07:00, telt og alt skal være pakket senest 07:45

Det er godt med parkeringsplasser oppe med Preikestolen fjellstue, og første delen av turen går på grusvei. Men det tar ikke lange tiden før vi er inne på sti autostradastien som leder oss ut til Preikestolen.

Jeg er mektig imponert over jobben sherpa'ene har gjort med denne stien. Helt enormt for en innsats og stykke arbeid som er gjort. Turen startet i lett morgentåke og et sinnsykt hav av mygg/knott.... vi holdt på å bli sprø alle sammen. Der var ikke rom for å stå stille, og hvert bilde ble tatt med en kommentar som ikke passer seg på trykk  

Det er fine temperaturer og egentlig litt trykkende, jo høyere vi kommer jo tettere blir tåken, men det er meldt strålende vær utover morra kvisten, så vi kjemper oss gjennom myggsvermer med smilet og motet i behold.

Vi kommer oss opp til første "høyde" og ser antydning til blå himmel.... jo nærmere vi kommer, småen teller pinner må dere vite! Jo finere blir været  

Egentlig en utrolig fin tur å gå med små barn. Masse spennende å utforske, godt tilrettelagt sti og flere småvann med rumpetroll og frosker. Kjempe kjekt med "stolpejakt" på veien også, som gjorde turen langt lettere for oss foreldre.

Nesten fremme

Det skal sies, jeg kjente litt på det når vi kom fram til platået, det kilte godt i "hanka" og jeg passet litt ekstra på når jeg holdt småen i hånden. Her var det ikke rom for fri lek og løping.

En som ikke var helt fornøyd med at pappa måtte snakke litt "tydelig" og holde hånden når vi skulle fram på kanten, han skulle jo selvfølgelig klare selv! Helt uaktuelt. Jeg tok han med fram til kanten, vi la oss ned på magen og han fikk kaste en liten stein utfor... Da var dagen reddet.

Mor satt på trygg grunn med hjertet i halsen  

En fantastisk tur jeg gjerne går igjen... Det skal sies at vi brukte dobbelt så lang tid ned, vi møtte jo selvfølgelig på strømmen som kom med de første bussene. Å hjelpe meg for en mengde folk som er oppe her hver dag... Helt grei tur om du unngår den mest populære tiden på døgnet.

• Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 
      Skjult lenke - logg inn for å se den. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen!
      Skjult lenke - logg inn for å se den Fin start ved Stavtjørn  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  
      Skjult lenke - logg inn for å se den  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Vakre Hommadalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hommi  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hovlandsstølen til venstre   Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Støle  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Kjentfolk på besøk   Skjult lenke - logg inn for å se den Søra Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Kvitlen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Opp Nordre Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Siste innspurt
    • Av Ullski
      Heisann!
      Da er nødvendig utstyr kjøpt inn, og jeg har endelig overtalt fruen til å være med på en tur med et par overnattinger. Vi flytter fra Bergen til Lillehammer for å studere i begynnelsen av august og har begynt å se litt på områder i noenlunde nærhet.
      Jeg fant denne rundturen i Rondane: Skjult lenke - logg inn for å se den og synes den så veldig fin ut med tanke på lengde og terreng.
      Noen som har erfaringer med dette området? Noe vi bør være obs på?
      Takk for all hjelp på forhånd
    • Av UTE avdelingen
      Gautefallheia midtsommers. Ørret, knott og vakkert landskap. Godt å ha telt når knotten herjer!
    • Av Dom
      Etter man begynner å bli ferdig med semesteret, får man litt mer tid for andre ting. Derfor hadde det kanskje vært deilig å stikke langt bort fra det samme hverdags rutinen.
      Hvis det er noen her som forstår meg, som vil bare pakke sekken og dra tidlig til fjellene og utfordre seg. Så inviterer jeg gjerne dere til å være med meg. 
      Jeg leter etter engasjerte og tiltalende personer som ville være med. Eller om jeg kunne være med dere, hadde også vært fint. For eneste jeg vil, er å stikke bort fra den hverdagens rutine. 
      Jeg er 18 år gammel, og har stor interesse for friluftsliv og realfag, mer spesifikt geologi og fysikk. 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.