Gå til innhold
  • Bli medlem

Kreative tips til Ally-kanoer.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har selv en Ally DR18 og satt tenkte litt på om det var noen smarte løsninger jeg kunne finne på. Så hvorfor ikke spørre her, om det er noen likesinnede, som har funnet på noen kreative løsninger med sine Ally'er?

Hvis noen har gjort noe lurt og gidder å legge ut en liten beskrivelse her så blir jeg meget glad :?

Leste en gang at det skulle gis ut en bok med tips og ideer til Ally-kano men den har jeg aldri sett noe til.

Tips til hva? Vel, eksempler kan jo være:

- hvordan bygge kanotralle

- hvordan lage fiskestangholder

- kan man lage en slags ror/kjøl for å bedre retningsstabilitet i sterk vind

- hvordan feste oppslått kano på tralle til sykkel

- hvordan hindre at de små plastkrokene øverst på tverrspant løsner

- etc etc etc, hva som helst :P

Takker for alle gode tips :-)

PS!!

Har du noen historier om tilfeller der du har ødelagt kanoen på tur er jeg også glad for å høre om hva som skjedde, kanskje jeg kan forebygge og slippe å oppleve det selv :-) Foreløpig har Ally'en tålt

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. eksperimenterte litt med kjøl ifjor. Festa ei alustang over mdtre tverrspant, og alu ned i sjøen med en kjøl på ene siden. Synes ikke det funka, det hjalp bare litt mot sideavdrift. og så snur kanoen etter vinden så fort padleåra løftes opp. Kjølen var nok for kort var bare ca 50-60cm. Det er enklere å legge stein eller noe foran hvis en padler alene. Jeg har 18,5DR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kjølen kan lages mer som et ror og festes i front. Alu. plate med anlegg mot bunn to steder. En rem over og en som strammer bakover opp i spantene.

Har også hørt om en som lagde fester til årer slik at den kunne ros raskt som en båt. Festene stakk da ut et stykke fra ripa. På midten av Allyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

Fikk selv erfare at Ally'en ikke var så lett å styre når det var litt vann (og jeg ikke enda så god å padle). Tenkte da selv litt på det med kjøl.

Hadde det vært mulig å lime en borrelås langs hele undersiden, slik at man enkelt kan montere på etter behov en "planke" med noen cm's dybde (og bredde for å unngå at den faller til sidene).

Den måtte vel kanskje også lages i noe lett materiale. Kanskje man kan bruke isopor som man kutter til og kler inn med noe slags kunststoff (PVC eller glassfiber kanskje)

Ville noe slikt virke (så fremt vi antar at "borrelås" løsningen vil være nok til at den ikke løsner).

Hvilke dimensjoner ville isåfall være mest hensiktsmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

Hadde det vært mulig å lime en borrelås langs hele undersiden, slik at man enkelt kan montere på etter behov en "planke" med noen cm's dybde (og bredde for å unngå at den faller til sidene).

Den måtte vel kanskje også lages i noe lett materiale. Kanskje man kan bruke isopor som man kutter til og kler inn med noe slags kunststoff (PVC eller glassfiber kanskje)

Dersom du lager en T-formet sak så trenger den ikke å være så bred... Men jeg gjetter på at du kommer til å merke noe mer padlemotstand med borrelås under kanoen.

nb! jeg har lite erfaring med kano :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Fikk selv erfare at Ally'en ikke var så lett å styre når det var litt vann (og jeg ikke enda så god å padle). Tenkte da selv litt på det med kjøl.

Jeg lagde kjøl til min første Ally, en 15DR, siden jeg syntes den var vanskelig å kontrollere alene på flatt vann. Kjøpte en ekstra kjøl (4 eller 5 ledd med aluminiumstang), et reparasjonssett + en ekstra rull med reparasjonsduk. Sydde og limte den ene stripen med reparasjonsduk oppå den andre med en lomme til å tre kjølen inn i, dette limte jeg så under kanoen. Hadde åpning ei ene (akter)enden slik at kjølen kunne tres inn. Pga springet i kanoen måtte kjølen tres før kanoen spentes opp. Springet gjorde også at kjølen ble spent opp og stod stødig. Brukte kjølen på turer på flatvann, og lot lomma være "tom" på turer som innebar mest elvepadling. Dette fungerte bra, merket ikke noe påviselig motstand når jeg padlet uten kjøl. Etter hvert som padleteknikken bedret seg, brukte jeg kjølen mindre og mindre, og etter en 3-4 år skar jeg av lomma, som da begynte å bli temmelig slitt. Resultatet ble at jeg satt igjen med en kano med ekstra forsterkning under kjøllinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Kjetilkl. hvis du skal oppbevare kanoen innendør uten å måtte delmontere den, kan du skru minst fire (to foran og to bak) litt lange kroker fast i taket. da kan du stengene som går over tverrespontene foran og bak opp i taket. da sparer do masse plass uten å måtte delmontere den.

har også et ips til sykkel-kanohenger her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.