Gå til innhold
  • Bli medlem

QGIS, sammenhengde turkart


fbe

Anbefalte innlegg

Norgeskart.no har en kjempebra funksjon som lar en velge et område og lage turkart av dette. Den er veldig enkel å bruke. QGIS er et mer avansert kartprogram som kan sette sammen kart fra ulike kartkilder, blandt annet kartverket. Man kan i tillegg legge til gps spor, lage ruter og mye annet.

så... for å lettere kunne lage utskriftsvennlige kart i QGIS over sammenhengende områder har jeg laget en plugin til jeg har kalt AreaPrinter. Utgangspunktet mitt var å lage kart som ikke er like harde på grønnfargen som norgeskart.no. AreaPrinter gir ingen begrensninger på hvilke kartlag man kan bruke.

ap2.thumb.png.f65009d3091f8a44f61b12b7f4973f00.png

 

AreaPrinter lar brukeren definere et område, Også lager den en "print composer". ferdig oppsatt med riktige sider, km UTM grid og koordinater. Siden QGIS krever litt å sette seg inn i ser jeg ikke for meg noen stor brukerskare på dette prosjektet, men hvis du tester den ut så meld gjerne ifra om erfaringen din og evt forbedringer/savn.

Plugin og installasjonsinstrukser finnes her:  https://github.com/bakkefredrik/AreaPrinter/wiki. Testet på QGIS 2.18 (ubuntugis), men bør virker på alle nyere versjoner på win og mac også.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd litt og det ser ut til å stort sett fungere (qgis2.18 på windows10) . Det skjer noe rart med målestokken på 1:50000 kart (ser greit ut på 1:25000).

5954bb31a1abd_mlestokk.png.9dab5fa254fd5358780933243cb1d88d.png

Noe som hadde vært veldig nyttig, hadde vært om det var mulig å plassere rutene forskjøvet i forhold til hverandre, altså ikke rett under eller over eller til siden for den foregående ruten. Da hadde det vært enklere å lage kart etter f.eks hvor stien går. Er det mulig å endre fargen på koordinatrutenettet?

Synes det er ganske smart å kunne lage sine egne kart, i stedet for å skulle kjøpe dyre kart som ofte dekker et mye større område enn det jeg har bruk for. Dette gjelder spesielt på litt lengre turer hvor man er interessert i kart for ruten man skal gå, og ikke halve Norge i tillegg. Kart i A4 størrelse er også praktisk å oppbevare i kartmappe, i motsetning til svære turkart som må brettes tre ganger for å få plass.

Har man fargelaser og vanntett papir kan man skrive ut kart av god kvalitet som nesten garantert er billigere enn de du kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Tobleronen skrev:

Har prøvd litt og det ser ut til å stort sett fungere (qgis2.18 på windows10) . Det skjer noe rart med målestokken på 1:50000 kart (ser greit ut på 1:25000).

5954bb31a1abd_mlestokk.png.9dab5fa254fd5358780933243cb1d88d.png

Noe som hadde vært veldig nyttig, hadde vært om det var mulig å plassere rutene forskjøvet i forhold til hverandre, altså ikke rett under eller over eller til siden for den foregående ruten. Da hadde det vært enklere å lage kart etter f.eks hvor stien går. Er det mulig å endre fargen på koordinatrutenettet?

Synes det er ganske smart å kunne lage sine egne kart, i stedet for å skulle kjøpe dyre kart som ofte dekker et mye større område enn det jeg har bruk for. Dette gjelder spesielt på litt lengre turer hvor man er interessert i kart for ruten man skal gå, og ikke halve Norge i tillegg. Kart i A4 størrelse er også praktisk å oppbevare i kartmappe, i motsetning til svære turkart som må brettes tre ganger for å få plass.

Har man fargelaser og vanntett papir kan man skrive ut kart av god kvalitet som nesten garantert er billigere enn de du kjøper.

Der var en bug på 50k ja. jeg har vel i grunn bare testet på 25k. Det med å forskyve enkelte kartblad fritt ser jeg nytten i ja og det bør ikke kreve for store endringer. Det havner høyt oppe på TODO lista. rutenett-farger: Tenkte du på en spesiell? det er kanskje ikke så nyttig å kunne velge fritt i hele spekteret.

Ang QGIS og nytteverdi, hvis man har sære intereresser (utover navigasjon ☺️ ) er det utrolig mye rart av kartlag det går an å finne gratis på https://www.geonorge.no/.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fbe skrev:

rutenett-farger: Tenkte du på en spesiell?

Rutenettet blir litt dominerende i svart, så kanskje noe tilsvarende Norges-Kart.

Den lyse blåfargen de bruker glir veldig godt inn sammen med andre ting på kartet, samtidig som den er synlig nok når det trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, Tobleronen skrev:

Rutenettet blir litt dominerende i svart, så kanskje noe tilsvarende Norges-Kart.

Den lyse blåfargen de bruker glir veldig godt inn sammen med andre ting på kartet, samtidig som den er synlig nok når det trengs.

Da er den oppdatert:

  • Målestokk for 1:50k fikset på
  • Mørk blå grid istedetfor svart. jeg synes det ser bedre ut, i alle fall mer diskret. Det er mulig både endre

farge og tykkelse på strekene men jeg prøver slik litt.

  • Grid på 1:10k er nå 250m avstand
  • Mulig å flytte enkeltark istedetfor "hele" som vist på bildet ved å huke bort "Move All".

Selection_019.png.0ae28af8d8d5481d5706cd6aa2b2d243.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AreaPrinter er nå i qgis sitt repository, så man trenger ikke lenger følge instruksjonene jeg linket til for å bruke det. Man må fortsatt aktivere eksperimentelle plugins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 20.7.2017 den 15.24, marihøna skrev:

Hei.

Eg prøvde å installere denne i QGIS 2.18.2, men får følgjande feilmelding:

 

Capture4.JPG

Heisann! Det var snodig. Hvilket operativsystem bruker du? Installerte du AreaPrinter igjennom qgis eller fra github-linken? Det letteste er kanskje å laste ned nyeste qgis (2.18.10).

-fbe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, marihøna skrev:

Prøvde å installere gjennom qgis-plugin.

Jobb-PC med windows7, så eg får nok klare meg med qgis-versjonen eg har fram til IT legg til rette for installering av neste versjon...

Jeg har sjekket opp litt mer. I siste versjon la jeg til mulighet for å rotere kartet mot sann nord istedetfor rutenett-nord. i den forbindelse  bruker jeg et bibliotek for å transformere koordinater som har vært litt "ut og inn" i qgis de siste versjonene. Det er derfor godt mulig en eldre versjon av AreaPrinter vil fungere. Finnes under: http://plugins.qgis.org/plugins/AreaPrinter-master/

-F 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har dette prosjektet kommet seg videre og blitt ganske så nyttig etter min mening, selv om den nok kommer til å se litt mer utvikling. Prøv den gjerne, og meld gjerne ifra om ting som kan bli enklere og evt ønsker om nye funksjoner.

 

QGIS/AreaPrinter Sett i forhold til Norgeskart.no:

- krever installering, og det tar lenger tid å generer kart siden det gjøres lokalt og mer manuelt. Svakere maskiner kan knele!

+Ikke låst antall kartblad eller plassering ift hverandre

+Mulig å rotere kartet mot geografisk nord istedetfor "rutenett-nord"

+Skriver magnetisk deklinasjon og "Grid Convergence" på arket, og gjør det derfor mulig å ta mer presise kurser enten fra rutenett eller kart-ramme. Positive tall er østlige. Magnetisk deklinasjon beregnes utifra en utdatert modell (WMM2010), så er bare ganske riktig, men i praksis bra nok der jeg har prøvd.

 

 

Her er en forklaring på å komme i gang for UTM32. første bolken må bare gjøres første gangen man gjør dette.

  1. Installer nyeste QGIS fra qgis.org

  2. Aktiver eksperimentelle plugins (plugins ->manage and install -> show experimental

  3. Installer AreaPrinter (All -> AreaPrinter -> install plugin)

  4. Lag et nytt prosjekt (Project -> new)

  5. Nede i høyre hjørne, velg epsg:32632 som prosjektets koordinatsysstem. OTF sjekkboks må velges.

  6. Legg til kartblad-kilde, for eksempel de samme som norgeskart.no bruker ved å:

    1. Høyreklikk på «WMS» i «browser panel» på venstre side

    2. Velg «New Connection»

    3. Skriv feks "Kartverket" som navn

    4. Bruk "http://opencache.statkart.no/gatekeeper/gk/gk.open_wmts?" som URL.

    5. OK

  7. Under «WMS» skal det nå være en liste over tilgjengelige kart-typer. Velg kart og deretter samme EPSG kode som tidligere.

  8. image.png.1512edfa183cf84e6966522d9193a4d3.png

  9. Legg til kart-data ved å dobbelklikke på image/jpeg eller image/png

  10. zoom til ca det område du vil kartlegge. man kan dra seg rundt i "canvas" området med musa og zoome med å scrolle, evt høyreklikke på kartlaget.

  11. Start AreaPrinter, (Plugins -> AreaPrinter -> AreaPrinter) , og velg samme EPSG kode som sist når spurt.

 

AreaPrinter UI:

image.png.38133422c17e32a90b841469d0906629.png

  • Map name: skriv et kartnavn som vil bli lagt i margen på arket.

  • Rot. to true north: hvis valgt vil opp på kartet peke mot geografisk nord, ellers vil det peke mot rutenett-nord.

  • Reset and apply: fjerner alle utplasserte kartblad, og effektuerer endring i målestokk og rotasjon

  • Add: legg til nytt kartblad posisjonert ift siste

  • Move: Flytt kartblad i valgt retning

  • Move All: hvis denne er merket flyttes alle kartbladene, ellers flyttes bare siste

  • Generate print Composer: når alt er klart, trykk denne for å generere en "Print Composer" som dukker opp i et nytt vindu.

  • M.Dec: magnetisk deklinasjon, misvisning ift geografisk nord. positivt tall er østlig, beregnet ut ifra sentrum for alle kart-bladene.

  • Grid Convergence: vinkel på rutenett-nord ift geografisk nord. positivt tall er østlig, beregnet ut ifra sentrum for alle kart-bladene.

 

Når "Print Composer-en" er ferdig generert, Eksporterer man det hele til en pdf

image.thumb.png.570e6b0d8e47d949790296dbf60a702d.png

  1. Sett "Export Resolution" til 381, og ja det er et magisk tall =)

  2. Se til at "Export as raster" er valgt.

  3. Generer PDF (Composer -> Export as PDF)

  4. Velg filnavn, plassering og vent på ferdig =)

 

image.png

image.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes du har gjort en solid jobb her!

Det fungerer svært bra, jeg har skrevet ut noen kartblad, og de er ikke dårligere enn kartene du får kjøpt i butikk (bare husk å ha høy nok kvalitet på utskriften).

Min erfaring er at Toporaster3 som kartgrunnlag (http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.toporaster3?) gir fine kart (tror Norgeskart bruker det samme).

Noen tanker fra meg:

- Er det teknisk mulig å beregne "grid convergence" og magnetisk nord på hvert enkelt kartblad? Tenker at det kan være greit om man har kart som dekker litt større områder, for å gjøre ting mest mulig korrekt.

 - Det hadde og vært flott og hatt med årlig endring i magnetisk misvisning.

- Det hadde vært fint om navnet på kartet var plassert på toppen av kartet, gjerne med litt større/kraftigere skrift. 

- Litt luft mellom teknisk info på venstre side og selve kartet hadde kanskje gjort ting enklere å lese

- På 1:50000 står målestokken og antall km står tett oppi hverandre, litt luft mellom hadde gjort seg.

Det hadde vært fint med noen form for tegnforklaring, men det er kanskje like greit å ha som en egen fil. Noen som vet hvor man eventuelt finner noe sånt for ulike kart?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2017 at 11:04 AM, Tobleronen said:

Synes du har gjort en solid jobb her!

Det fungerer svært bra, jeg har skrevet ut noen kartblad, og de er ikke dårligere enn kartene du får kjøpt i butikk (bare husk å ha høy nok kvalitet på utskriften).

Min erfaring er at Toporaster3 som kartgrunnlag (http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.toporaster3?) gir fine kart (tror Norgeskart bruker det samme).

Noen tanker fra meg:

- Er det teknisk mulig å beregne "grid convergence" og magnetisk nord på hvert enkelt kartblad? Tenker at det kan være greit om man har kart som dekker litt større områder, for å gjøre ting mest mulig korrekt.

 - Det hadde og vært flott og hatt med årlig endring i magnetisk misvisning.

- Det hadde vært fint om navnet på kartet var plassert på toppen av kartet, gjerne med litt større/kraftigere skrift. 

- Litt luft mellom teknisk info på venstre side og selve kartet hadde kanskje gjort ting enklere å lese

- På 1:50000 står målestokken og antall km står tett oppi hverandre, litt luft mellom hadde gjort seg.

Det hadde vært fint med noen form for tegnforklaring, men det er kanskje like greit å ha som en egen fil. Noen som vet hvor man eventuelt finner noe sånt for ulike kart?

 

Først og fremst, takk for at du tester og gir tilbakemelding, alt går inn i kværna =) 

*Magnetisk misvising individuelt per kart + årlig endring. Det vil jeg også ha, men jeg kommer nok til å se om jeg ikke får på plass en mer korrekt modell for misvisning først. Det blir i tilfelle en sjekkboks så man kan velge.

*"Grid Convergence"  individuelt per kart: nja... Dette må sees i sammenheng med rotasjon av kartbladene, og jeg tror kanskje det er lettest å forholde seg til et sett ark hvor alle har samme rotasjon som stemmer med "Grid Convergence". skulle gjerne hatt et norsk ord for dette...

*luft mellom teknisk info og kartet, og på 50k målestokk: jepp, det kan med fordel gjøres penere.

 

Ang tegnforklaring så har jo print-composere mulighet for å legge til dette ut i fra metadata som kommer fra WMS servere. Men ...jeg har ikke greid å få det brukelig siden det kommer rmed alt for mye info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har så lyst til at dette skal fungere for meg! No har eg prøvd på nytt heime. MacbookPro frå 2010, QGis 2.18.9 (ser ut som dette er nyaste versjon til mac), men får framleis same feilmeldinga. Kan det vere ein python-modul eg ikkje har installert?

 

Skjermbilde 2017-09-17 kl. 20.42.32.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.9.2017 at 8:45 PM, marihøna said:

Eg har så lyst til at dette skal fungere for meg! No har eg prøvd på nytt heime. MacbookPro frå 2010, QGis 2.18.9 (ser ut som dette er nyaste versjon til mac), men får framleis same feilmeldinga. Kan det vere ein python-modul eg ikkje har installert?

 

Skjermbilde 2017-09-17 kl. 20.42.32.png

Heisann, det er nok trolig det ja. Jeg har aldri brukt Mac, og jeg vet dessverre ikke om qgis kommer med egen python installasjon eller bruker systemet sin. I tilfelle det siste kan det hende "python -m pip install pyproj" på kommandolinja gjør susen. Ref: https://docs.python.org/3/installing/index.html

 

Edit: Det kan forresten se ut som pyproj må kompileres og da er det litt mer jobb. Hvis det over ikke virker står installeringsinstruksjoner her, men det kan være mer knot enn det ser ut som. https://github.com/jswhit/pyproj

Endret av fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vil bare takke for en nydelig plugin. Denne gjør det betydelig lettere å få printet skikkelige turkart selv. Planlegger du å oppdatere den slik at den er kompatibel fra QGIS 3.x og oppover også? Jeg brukte LTR-versjonen på mac og det fungerte helt strålende. Litt styrete å få installert pyproj, men når det var gjort var alt helt knirkefritt. 

Som et tips kan jeg jo også nevne at jeg valgte å bruke toporaster3 som underlag, da får man med DNT sine hytter og høydedata på de fleste (alle?) vann. Der ser det forøvrig ut til grensen på DPI ligger på 320 hos Kartverket, alt over det så spytter den ut en uferdig PDF. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2018 at 11:29 PM, Freebird said:

Vil bare takke for en nydelig plugin. Denne gjør det betydelig lettere å få printet skikkelige turkart selv. Planlegger du å oppdatere den slik at den er kompatibel fra QGIS 3.x og oppover også? Jeg brukte LTR-versjonen på mac og det fungerte helt strålende. Litt styrete å få installert pyproj, men når det var gjort var alt helt knirkefritt. 

Som et tips kan jeg jo også nevne at jeg valgte å bruke toporaster3 som underlag, da får man med DNT sine hytter og høydedata på de fleste (alle?) vann. Der ser det forøvrig ut til grensen på DPI ligger på 320 hos Kartverket, alt over det så spytter den ut en uferdig PDF. :)

Hei, så bra den gjør susen og ikke minst at du fikk det til på mac! Har du en link til instruksene du brukte for å installere pyproj så del den gjerne her.

Jeg har ikke prøvd qgis 3 enda, men har notert meg at AreaPrinter koden må igjennom en migrasjonsprossess for å kunne brukes der. Forhåpentligvis er alle funksjonene jeg bruker tilgjengelige i V3 også.

Jeg håper å få ordnet det ila vinteren, det er litt lettere å sitte inn med slikt da 😃 nå driver vi og flytter også så tiden kommer nok til å bli brukt til andre ting en stund fremover.

Toporaster3 er et bra underlag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fbe skrev:

Hei, så bra den gjør susen og ikke minst at du fikk det til på mac! Har du en link til instruksene du brukte for å installere pyproj så del den gjerne her.

Jeg har ikke prøvd qgis 3 enda, men har notert meg at AreaPrinter koden må igjennom en migrasjonsprossess for å kunne brukes der. Forhåpentligvis er alle funksjonene jeg bruker tilgjengelige i V3 også.

Jeg håper å få ordnet det ila vinteren, det er litt lettere å sitte inn med slikt da 😃 nå driver vi og flytter også så tiden kommer nok til å bli brukt til andre ting en stund fremover.

Toporaster3 er et bra underlag!

Jeg lastet ned pyproj-kilden herifra: https://pypi.org/project/pyproj/#files

Pakket den ut, kompilerte og installerte med:

python setup.py build

sudo python setup.py install

Jeg har også installert Python via Homebrew og bruker dermed ikke den som følger med OSet, jeg antar at det ikke utgjør noen forskjell, men her er i hvertfall instruksjonene fra Homebrew: https://docs.brew.sh/Homebrew-and-Python

I mellomtiden har jeg også lest litt dokumentasjon fra Statens Kartverk og gjort meg litt mer kjent med QGIS, jeg har funnet ut at N50-datasettet er akkurat samme underlag som Toporaster3, men med høyere oppløsning. Det kan legges til fra denne lenken: http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.toporaster3

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har prøvd meg frem og har nå QGIS 3.18 installert under Windows 10.

AreaPrinter ligger her:
https://plugins.qgis.org/plugins/AreaPrinter-master/

Men når den blir lagt inn i QGIS ender det med denne feilmeldingen:

  This plugin is incompatible with this version of QGIS
  Plugin designed for QGIS 2.18 - 2.99

Ut fra Github-siden ser det ut som om AreaPrinter har en pause i utviklingen. Neste steg for min del blir å bruke QGIS 2.8 som ligger et sted her:

https://qgis.org/downloads/

 

Hva jeg leser her tyder på at dette vil være en utmerket løsning for å produsere .pdf kart til Kindle skreddersydd for turen.

...

Vel, løsningen ble å installere QGIS 2.18.28-2. Versjon 2.8.9-1 gikk ikke. På det viset virker ting som beskrevet av @fbe. Eneste er at kartdataene muligens har endret seg. "topo2" er ikke å finne lenger. Jeg har så langt hatt best resultat med "Toporaster".

381 dpi er stadig "magisk" eller i alle fall å anbefale.

Godt jobbet, @fbe!

  Og nu skal jeg kose meg med å lage kart...

 

PS
 En fordel med å bruke programvare fra 2017 er at ting går som smurt på maskinvare fra 2020.

Endret av Grimner
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som nevnt over virker ikke AreaPrinter i QGIS 3. Det finnes en annen plugin som kan installeres fra pluginmenyen i QGIS som kan brukes i stedet. Den heter "EZPrinter". Ulempen er at du må skrive ut en og en kartside og bruke et eksternt verktøy for å evt kombinere PDFene du får ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.