Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Møre og Romsdal


HåkonMyren

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny til dette forumet og har ikke peiling på om dette er rett sted å spørre, men jeg gir det et forsøk :)

Jeg har i de siste årene drømt om å dra til det vakre vestlandet, nærmere bestemt Møre og Romsdal, på telttur med en kompis. Nå som jeg er blitt myndig å har førerkort er det blitt mulig å reise dit (jeg er selv fra Namsos, Nord-Trøndelag). Vi har planer om å reise nå i midten av juli og tenker å tilbringe omtrent 2 netter i telt. Problemet er at jeg selv har lite erfaring med teltturer i dette fylket og finner svært lite informasjon om det på nett. Drømmen min er å finne et fjell med fantastisk utsikt, helst ved kysten og gjerne 1000-1500 meter høyt, men det har vist seg å være vanskelig da slike fjell sjeldent er særlig egnet for telt.

Spørsmålet mitt er derfor om noen her har noen tips til destinasjoner eller turer som dere kan anbefale? *et alternativ er å ligge nedenfor toppen. For eksempel et "platå" et par hundre meter lengre ned som er bedre egnet for et telt*. Reisekameraten er ikke særlig bil-glad og vil ikke reise lengre enn 7 timer i bil. Det vil si at Rauma egentlig blir den sørlige grensen langs kysten. Jeg har lest mye om både fjell i Rauma og lengre nordover mot Sunndalsfjella og omegn, men finner som sagt lite informasjon. Setter utrolig stor pris på svar :)

Endret av HåkonMyren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000 - 15000 moh og rett ved kysten er ikkje det vanlegaste, som regel ligg fjella på mellom 500  900 moh langs kysten, og så vert dei litt høgare innover i fjordane osv. Eg veit at det er ein del gode alternativ i Haramsområdet, men der er eg ikkje kjent. Heile området mellom Vestnes og Ålesund faktisk, trur eg du kan finne toppar som er nokså høge og som har havutsikt. Sjå til dømes på turar med utg pkt i Ørskogfjellet.

 

Eg  kan litt meir om Søre Sunnmøre, om det er aktuelt :) Ein del toppar kring Vartdalsfjorden og Hjørundfjorden som er fine frå 800 til 1500 moh. 

Eg nevner Klovetind, Skårasalen, Sylvkallen, Sulafjellet, Melshornet på Hareid, Blåtind i Eiksund, Masdalshornet, Bergehornet, Maudekollen/Urkeegga, Laupsnipa ved Vålnesvatnet, Grøthornet ved Kvanndalssetra. Om du googlar bilete av desse og finn noko du likar, så kan eg gje meir info om aktuelle toppar. 

Kan trekke fram Klovetind som ein særs fin plass for å få både solnedgang i havet i vest og utsikt mot dei alpine Molladalstindane på same tid, enkel anmarsj og greide flate parti for telt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker nordmøre vil jeg anbefale fjella på Tustna. Har sett meg ut teltplasser på Storøra, Inderbergsalen, Skarven, Jørgenvågsalen (Jurtind) og Knubben. Det er teltplass på Stabben også, men dit vil jeg ikke anbefale noen ukjente å gå uten kjentmann. Dette er fjell som ligger opp mot, og et par av de, over 900 moh og har en fantastisk havutsikt på en side og fjorden på andre siden. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2017 den 10.38, Tessatroll skrev:

1000 - 15000 moh og rett ved kysten er ikkje det vanlegaste, som regel ligg fjella på mellom 500  900 moh langs kysten, og så vert dei litt høgare innover i fjordane osv. Eg veit at det er ein del gode alternativ i Haramsområdet, men der er eg ikkje kjent. Heile området mellom Vestnes og Ålesund faktisk, trur eg du kan finne toppar som er nokså høge og som har havutsikt. Sjå til dømes på turar med utg pkt i Ørskogfjellet.

 

Eg  kan litt meir om Søre Sunnmøre, om det er aktuelt :) Ein del toppar kring Vartdalsfjorden og Hjørundfjorden som er fine frå 800 til 1500 moh. 

Eg nevner Klovetind, Skårasalen, Sylvkallen, Sulafjellet, Melshornet på Hareid, Blåtind i Eiksund, Masdalshornet, Bergehornet, Maudekollen/Urkeegga, Laupsnipa ved Vålnesvatnet, Grøthornet ved Kvanndalssetra. Om du googlar bilete av desse og finn noko du likar, så kan eg gje meir info om aktuelle toppar. 

Kan trekke fram Klovetind som ein særs fin plass for å få både solnedgang i havet i vest og utsikt mot dei alpine Molladalstindane på same tid, enkel anmarsj og greide flate parti for telt.

 

Takk for tipsene! Tviler på at jeg får overtalt tur-kameraten til å reise såpass langt nå i sommer, men jeg skal definitivt ta med meg tipsene til senere. Sunnmørsalpene er et reisemål i seg selv som skal besøkes iløpet av ikke så alt for lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2017 den 19.14, Kjellis skrev:

Hvis du tenker nordmøre vil jeg anbefale fjella på Tustna. Har sett meg ut teltplasser på Storøra, Inderbergsalen, Skarven, Jørgenvågsalen (Jurtind) og Knubben. Det er teltplass på Stabben også, men dit vil jeg ikke anbefale noen ukjente å gå uten kjentmann. Dette er fjell som ligger opp mot, og et par av de, over 900 moh og har en fantastisk havutsikt på en side og fjorden på andre siden. :)

 

På 28.6.2017 den 20.34, Likse skrev:

Støtter Kjellis, anbefaler Tustna.

IMG_1803.JPG

Mot Kristiansund 

IMG_1806.JPG

Mot Hitra 

IMG_1807.JPG

Mot Romsdalen

Takk for idéen. Tustna har jeg hørt veldig lite om så dette var veldig interessant. Ikke så langt unna heller :) vet dere om det er noen mulighet for å for eksempel overnatte en natt ved Skarven,for så å gå til Jurtinden dagen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HåkonMyren skrev:

 

Takk for idéen. Tustna har jeg hørt veldig lite om så dette var veldig interessant. Ikke så langt unna heller :) vet dere om det er noen mulighet for å for eksempel overnatte en natt ved Skarven,for så å gå til Jurtinden dagen etterpå?

Jepp, det er mulig og kan bli en kjempeflott rundtur med skikkelig utsikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.6.2017 den 20.34, Likse skrev:

Støtter Kjellis, anbefaler Tustna.

IMG_1803.JPG

Mot Kristiansund 

IMG_1806.JPG

Mot Hitra 

IMG_1807.JPG

Mot Romsdalen

Ser du har glemt den fineste plassen, Smøla :-P 

Vil selv prøve å få til en 2-3 dagers tur på Tustna, enten benytte meg av de selvbetjente hyttene eller mest sannsynlig telt. Spent på å prøve fiskevannene der, men mistenker mye småfisk.  Knubben har jeg vært på før, fin tur! Også jaktet en del hjort mellom Jørgenvågsalen og Sør-halsnes. Noen som vet om det er endel fjordruta pågang på hyttene nå eller har sesongen begynt å dabbe av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.