Gå til innhold
HåkonMyren

Telttur i Møre og Romsdal

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny til dette forumet og har ikke peiling på om dette er rett sted å spørre, men jeg gir det et forsøk :)

Jeg har i de siste årene drømt om å dra til det vakre vestlandet, nærmere bestemt Møre og Romsdal, på telttur med en kompis. Nå som jeg er blitt myndig å har førerkort er det blitt mulig å reise dit (jeg er selv fra Namsos, Nord-Trøndelag). Vi har planer om å reise nå i midten av juli og tenker å tilbringe omtrent 2 netter i telt. Problemet er at jeg selv har lite erfaring med teltturer i dette fylket og finner svært lite informasjon om det på nett. Drømmen min er å finne et fjell med fantastisk utsikt, helst ved kysten og gjerne 1000-1500 meter høyt, men det har vist seg å være vanskelig da slike fjell sjeldent er særlig egnet for telt.

Spørsmålet mitt er derfor om noen her har noen tips til destinasjoner eller turer som dere kan anbefale? *et alternativ er å ligge nedenfor toppen. For eksempel et "platå" et par hundre meter lengre ned som er bedre egnet for et telt*. Reisekameraten er ikke særlig bil-glad og vil ikke reise lengre enn 7 timer i bil. Det vil si at Rauma egentlig blir den sørlige grensen langs kysten. Jeg har lest mye om både fjell i Rauma og lengre nordover mot Sunndalsfjella og omegn, men finner som sagt lite informasjon. Setter utrolig stor pris på svar :)

Endret av HåkonMyren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1000 - 15000 moh og rett ved kysten er ikkje det vanlegaste, som regel ligg fjella på mellom 500  900 moh langs kysten, og så vert dei litt høgare innover i fjordane osv. Eg veit at det er ein del gode alternativ i Haramsområdet, men der er eg ikkje kjent. Heile området mellom Vestnes og Ålesund faktisk, trur eg du kan finne toppar som er nokså høge og som har havutsikt. Sjå til dømes på turar med utg pkt i Ørskogfjellet.

Eg  kan litt meir om Søre Sunnmøre, om det er aktuelt :) Ein del toppar kring Vartdalsfjorden og Hjørundfjorden som er fine frå 800 til 1500 moh. 

Eg nevner Klovetind, Skårasalen, Sylvkallen, Sulafjellet, Melshornet på Hareid, Blåtind i Eiksund, Masdalshornet, Bergehornet, Maudekollen/Urkeegga, Laupsnipa ved Vålnesvatnet, Grøthornet ved Kvanndalssetra. Om du googlar bilete av desse og finn noko du likar, så kan eg gje meir info om aktuelle toppar. 

Kan trekke fram Klovetind som ein særs fin plass for å få både solnedgang i havet i vest og utsikt mot dei alpine Molladalstindane på same tid, enkel anmarsj og greide flate parti for telt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tenker nordmøre vil jeg anbefale fjella på Tustna. Har sett meg ut teltplasser på Storøra, Inderbergsalen, Skarven, Jørgenvågsalen (Jurtind) og Knubben. Det er teltplass på Stabben også, men dit vil jeg ikke anbefale noen ukjente å gå uten kjentmann. Dette er fjell som ligger opp mot, og et par av de, over 900 moh og har en fantastisk havutsikt på en side og fjorden på andre siden. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Kjellis, anbefaler Tustna.

IMG_1803.JPG

Mot Kristiansund 

IMG_1806.JPG

Mot Hitra 

IMG_1807.JPG

Mot Romsdalen

Endret av Likse
Utsikt fra Knubben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.6.2017 den 10.38, Tessatroll skrev:

1000 - 15000 moh og rett ved kysten er ikkje det vanlegaste, som regel ligg fjella på mellom 500  900 moh langs kysten, og så vert dei litt høgare innover i fjordane osv. Eg veit at det er ein del gode alternativ i Haramsområdet, men der er eg ikkje kjent. Heile området mellom Vestnes og Ålesund faktisk, trur eg du kan finne toppar som er nokså høge og som har havutsikt. Sjå til dømes på turar med utg pkt i Ørskogfjellet.

Eg  kan litt meir om Søre Sunnmøre, om det er aktuelt :) Ein del toppar kring Vartdalsfjorden og Hjørundfjorden som er fine frå 800 til 1500 moh. 

Eg nevner Klovetind, Skårasalen, Sylvkallen, Sulafjellet, Melshornet på Hareid, Blåtind i Eiksund, Masdalshornet, Bergehornet, Maudekollen/Urkeegga, Laupsnipa ved Vålnesvatnet, Grøthornet ved Kvanndalssetra. Om du googlar bilete av desse og finn noko du likar, så kan eg gje meir info om aktuelle toppar. 

Kan trekke fram Klovetind som ein særs fin plass for å få både solnedgang i havet i vest og utsikt mot dei alpine Molladalstindane på same tid, enkel anmarsj og greide flate parti for telt.

Takk for tipsene! Tviler på at jeg får overtalt tur-kameraten til å reise såpass langt nå i sommer, men jeg skal definitivt ta med meg tipsene til senere. Sunnmørsalpene er et reisemål i seg selv som skal besøkes iløpet av ikke så alt for lenge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.6.2017 den 19.14, Kjellis skrev:

Hvis du tenker nordmøre vil jeg anbefale fjella på Tustna. Har sett meg ut teltplasser på Storøra, Inderbergsalen, Skarven, Jørgenvågsalen (Jurtind) og Knubben. Det er teltplass på Stabben også, men dit vil jeg ikke anbefale noen ukjente å gå uten kjentmann. Dette er fjell som ligger opp mot, og et par av de, over 900 moh og har en fantastisk havutsikt på en side og fjorden på andre siden. :)

På 28.6.2017 den 20.34, Likse skrev:

IMG_1803.JPG

Mot Kristiansund 

IMG_1806.JPG

Mot Hitra 

IMG_1807.JPG

Mot Romsdalen

Takk for idéen. Tustna har jeg hørt veldig lite om så dette var veldig interessant. Ikke så langt unna heller :) vet dere om det er noen mulighet for å for eksempel overnatte en natt ved Skarven,for så å gå til Jurtinden dagen etterpå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, HåkonMyren skrev:

Takk for idéen. Tustna har jeg hørt veldig lite om så dette var veldig interessant. Ikke så langt unna heller :) vet dere om det er noen mulighet for å for eksempel overnatte en natt ved Skarven,for så å gå til Jurtinden dagen etterpå?

Jepp, det er mulig og kan bli en kjempeflott rundtur med skikkelig utsikt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.6.2017 den 20.34, Likse skrev:

IMG_1803.JPG

Mot Kristiansund 

IMG_1806.JPG

Mot Hitra 

IMG_1807.JPG

Mot Romsdalen

Ser du har glemt den fineste plassen, Smøla :-P 

Vil selv prøve å få til en 2-3 dagers tur på Tustna, enten benytte meg av de selvbetjente hyttene eller mest sannsynlig telt. Spent på å prøve fiskevannene der, men mistenker mye småfisk.  Knubben har jeg vært på før, fin tur! Også jaktet en del hjort mellom Jørgenvågsalen og Sør-halsnes. Noen som vet om det er endel fjordruta pågang på hyttene nå eller har sesongen begynt å dabbe av? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Linda Gangstad Nordli
      Jeg er på jakt etter et lett og nokså rimelig 3-mannstelt. Har sett på dette og det ser ok ut for en nybegynner som meg. 😉 
       Skjult lenke - logg inn for å se den
      Har noen erfaringer med Robens telt? Et annet alternativ er Bergans Trollhetta, det er litt tyngre.  
    • Av Morild
      Huset har blitt fullt av motvillige tenåringer og jeg innser at behovet for stort telt er mindre enn ønskelig. Jeg vurderer derfor å selge mitt Hilleberg Kaitum 3GT. Dette er et telt med reell plass til tre, og er rel. lett i forhold til størrelsen. Teltet har to utganger. Forteltene er romslige- noe jeg setter pris på særlig vinterstid. Her er det ikke noe problem å kokkelere innomhus når det er ruskete ute.
      Med teltet følger et footprint. Som vestlending har jeg hatt god nytte av dette når det har regnet 3. uka på rad, og det som før var fine gras- og lyngsletter er blitt til myr. Teltet er pent brukt, men mangler en teltplugg. Sømuset på Hosle (Hilleberg sin reperatør i Norge) har forsterket hempene på bunnduken slik at det er blitt samme kvalitet som på feks. Keron. Dette gjør at snøsplugger er uproblematisk. (De originale hempene er veldig tynne og tåler for lite etter min mening).
      Teltet er oppbevart tørt og mørkt, og har blitt luftet godt etter hver tur.
      Samlet koster det 13900 som nytt.
      Jeg tenkte i utg. punktet 8900, men er åpen for forhandlinger om hurtig avgjørelse. Evt. om du har et (rødt) Nallo 3GT, men egentlig ønsker deg et større telt.....

• Av Espen Ørud
      Etter en vinter som over hodet ikke har samarbeidet så fikk jeg omsider til en tur i teltet igjen. I vinter har det stort sett vært Murphys Lov og stang ut. Enten har det vært uvær, sneras, stengte veier, sykdom, jobb eller annet som har kommet i veien for alle turhelger. 

Denne halgen klaffet det heldigvis. Været var også spådd sånn passe. Maks vind på 8-9 m/s, minimalt med nedbør og temperaturer på ned til -4 var det Yr påstod på forhånd. De foreslo riktignok minimalt med sol, men vi ville være fornøyd om vi så den i løpet av helgen så det fikk gå. 

FIkk med meg en kompis og hunden hans som jeg har fått glede av å høste noen ryper for i høst. Til tross for at jeg er allergisk for det aller meste med pels så kommer jeg veldig godt over ens med denne pelskledde skapningen. Såpass at jeg ville la det stå sin prøve med en helg i samme telt. Det skulle vise seg å gå helt greit hva allergien gjelder. 

Kompis var skeptisk til vintertelting da forrige vinterovernatting var en frysehistorie gjennom 2 netter. Så vi helgarderte og tok han sommerpose i min Hyperlamina Torch. Det skulle vise seg å holde med solid margin all den tid det ikke ble noe særlig mer enn -4 til -6 om natten. Utendørs. Temperaturen i teltet lå nok noe over der med to voksne og en pelskledd varmekilde. 

For å komme unna det meste av skuterlyd siktet vi oss inn på dette området: Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er noe skutertrafikk her når vi kommer ut i mai da reinflytting gjerne foregår noe innenfor her, men enn så lenge så er det så å si umulig å få hørt en skuter i løpet av helgen. 

Halvveis inn fikk ekvipasjen med hund overta den tyngste pulken: 

På kvelden var det klar for noe nostalgi og noe moderne på kokefronten: 

Vi prioriterte pastakoking på 111 og sausen i den litt mindre kraftige Omnilite Ti. Det var grei skuring og ingen fastbrenning denne gang. Men det krever litt røring. Maten ble i hvertfall utmerket. Tilbehøret var heller ikke så verst: 

Lørdangen var en skikkelig gråværsdag, så det ble prioritert trening med hund og avslapning. PopQuiz på DAB-radio er fast turinnslag på lørdagsformiddagen om det er slik at man ikke er under forflytning. 

Denne gang ble det hele nydt i chairkittet til Exped i teltet: 

Det ble gjort en bitteliten innsats på isfisket på ettermiddagen uten at det ga så mye å skrive hjem om til tross for at det det ble en og annen fisk. Første natten hadde det også vært litt vind, men ikke mer enn at vi sov mer enn trygt. Sporene om morgenen tydet faktisk på at det hadde blåst mer enn vi hadde registrert, men i og med at vi hadde stolt på værmeldingen så var vi ikke spesielt begymret og sov godt hele natten: 

Søndagen startet også grått og vi valgte litt hundetrening før jeg satt meg på isen og kompis fortsatte treningen. Det ble etterhvert såpass fint at det ble mer enn middels lunk i teltet og kjøling måtte iverksettes. 

Etter hvert ble det riktig så flott både på isen og i teltet: 

En og annen fisk fikk også kikke på finværet: 

På hjemturen gikk det såpass unna på skareføret at vi måtte etablere spoiler på parispulken: 

Det går overraskende greit selv med litt høy last når tyngden er lagt i bunn: 

Nesten nede på veiene igjen registrerte vi at det antakelig er snø nok til en tur til eller to i år: 

Så forhåpentlig er Murphy-kvoten oppbrukt for i år og vi kan få til noen fine vårturer fremover... 
    • Av KristofferB
      Ser etter romslig telt til turglad familie med 2 voksne og 3 barn (4 til 10 år). Fortrinnsvis helårstelt, selv om det nok blir brukt aller mest vår/sommer/høst. Skal brukes i alt fra fjellet, til skog og kyststrøk. Bruker i dag 2 telt, Hilleberg Nallo 2 og Helsport Troll 3 camp. Funker jo fint dette, men ønsker å kunne ha alle i ett telt, spesielt på dager med litt ruskevær der det blir noe mer tid inne i teltet osv. 
      Kikket på Helsport Fjellheimen camp 6 og Svalbard 6 camp. Har også vurdert Hilleberg Keron 4 gt, men blir litt i minste laget og koster mer enn de andre alternativene. Slik jeg ser det er fordeler med Fjellheimen lavest vekt, enklest å sette opp, plass til alle. Ulempen er 2 innertelt slik at man ikke får samlet alle, og at rommet mellom innerteltene fort fylles opp av baggasje + rom til ut/inngang. Fordeler Svalbard er megagod takhøyde (barna kan faktisk stå oppreist!), plass til alle, alle i ett rom, 2 innganger, romslig fortelt med muligheter for både lagring og kokkelering. Ulemper er høyere vekt, noe lenger tid å sette opp, koster mer.
      Ser på takhøyden i svalbard som et stooort pluss, 
      Har faktisk kjøpt et Fjellheimen 6 camp jeg fant til 4500,-(!!!) i outlet på xxl.no. Dette er jo en super pris, men tenker langsiktig på kjøp av telt, og får jo også 25% på svalbard neste gang de har DnB kampanje samt null stress å returnere Fjellheimen.
      Innspill og erfaringer tas imot med takk!
    • Av Terka
      SIERRA LEONE PRO  III , noen her inne som har erfaring med disse teltene?

Finner svært lite om denne modellen/versjonen på internet.  (Noe som i seg selv kan være en indikasjon..)
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.