Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunndalsfjella + trollheimen


Fjelletkaller

Anbefalte innlegg

Hei, 
jeg har veldig lyst til å gå i sunndalsfjella, men er usikker på når det går an å gå der. Tenker å gå på Litjkalken (1389) og Furunebba (1516) i løpet av sommeren. Ser det er meldt fint vær neste uke. Vil det være for mye snø/vått til at det er OK å gå disse turene? Er det greie turer for ei som har gått fjellturer på Nordmøre, men ikke er vant til bre/tinderangling (har ikke fått inntrykk av at det er noe av det på disse turene). 

Har også lyst til å gå på Fruhøtta (1435) i Vinddøldalen i Surnadal. Når på sommeren kan jeg regne med at det er greit å gå dit? Og bør jeg ligge i telt et stykke på vei for å korte ned lengden?

:- )

Endret av Tonje92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt Storlidalen i Trollheimen ligger det mye snø over 1200-1300 moh ennå. Regner med det ikke er så ulikt i Vindøldal / Fruhøtta. Det snødde på ca 1400m i helga.

Fruhøtta:
Kjør opp Vindøldalen og parker ved Pebua. Derfra er det fortsatt vei innover, men den er låst med bom. Fra Pebua kan du sykle innover til vadestedet eller brua over elva. Du rekker opp og ned Fruhøtta på en dag, men vil du ha en roligere tur kan du overnatte på Vindølbu eller telte innover dalen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, rigotta skrev:

Rundt Storlidalen i Trollheimen ligger det mye snø over 1200-1300 moh ennå. Regner med det ikke er så ulikt i Vindøldal / Fruhøtta. Det snødde på ca 1400m i helga.

Fruhøtta:
Kjør opp Vindøldalen og parker ved Pebua. Derfra er det fortsatt vei innover, men den er låst med bom. Fra Pebua kan du sykle innover til vadestedet eller brua over elva. Du rekker opp og ned Fruhøtta på en dag, men vil du ha en roligere tur kan du overnatte på Vindølbu eller telte innover dalen.  

Jaa, tenkte meg det egentlig. Er ganske kaldt nå og med all den nedbøren som kommer så. Får ta det senere på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, rigotta skrev:

Bilde tatt ca fra Sandåfjellet og nordover nå i helga. 1 Namnlausfjellet, 2 Nonshøa, 3 Slanglifjellet

InkedInked2017-06-25 16.09.26 – Kopi_LI.jpg

Ser jo ikke så alt for ille ut for overivrige fotgjengere. Mye snø er vel unnagjort om et par uker

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Litjkalken (1389). Det var snø enda, men det gikk greit. Gikk litt gjennom noen steder så man måtte gå rolig da det er stein under og fare for å greie å sette foten nedi og falle/forstue foten kanskje. Men kom meg både opp og ned :- ) Usikker på hvordan snøen blir fremover da den var sleip og råtten nå. Det er jo over 20 grader om dagen, men meldt nedbør igjen neste uke så vanskelig å si om jeg vil anbefale å gå der før snøen er smeltet mer. 

IMG_0777.JPG

IMG_0785.JPG

IMG_0786.JPG

IMG_0789.JPG

Endret av Tonje92
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.