Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til helge og ukesturer. Hvor stor trengs


olarabben

Anbefalte innlegg

Hallo, er ganske ny innen det å dra på fisketurer osv med overnatting. Og lurer litt generelt på hva man må ha med og hvor stor dekk man burde ha. Har sett litt rundt på forumet og folk bruker jo helt nede i 50 literssekk på ukestur. Men da pakker de svinelett og kompakt for mange tusen. Jeg vil ikke bruke så mye nå bare for å komma igang, men en god sekk skal jeg absolutt ha.

 

Gjerne telt og en sovepose som ikke veier et tonn heller, men 1 kilosklassen er ikke nødvendig. Bar lavvo i helga, med alt av klær og fiskestang + mat og den lavvobaggen vakke mye å skryte av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Størrelse på sekk er veldig avhengig av utstyr og hvilken luksus du vil ha på tur. For min egen del så er minste sekken jeg klarer meg med på ukestur med telt på fjellet en 85L. Ukesturen jeg skal ha nå om en uke kommer jeg til å benytte meg av 120L recon pack. Da skal både fluestang og haspelstang være med samt all mat så jeg kan være borte fra alle i 8 dager. 

Så min anbefaling for vil være en sekk fra ca 80L og oppover avhengig av hvor mye utstyr og luksus du vil ha med. 

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har en Lowe Alpine 75+20 L. Jeg skal pakke godt for å få med meg alt utstyret for en ukestur. Jeg er ingen lettpakker, selv om jeg har en del utstyr som pakker lite. En sekk med fast volum på 85-90 liter hadde vært topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 85L (Arcteryx altra) og den er akkurat i knappeste laget for meg på en uke. Går greit, men kan ikke ha med alt jeg vil. Likevel er det nok sikkert en grei størrelse om du ikke drar med deg en svær jervenduk slik som jeg. 

Nå har jeg norrøna para ranger 120L. God plass, men noe høyere egenvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bergans powerframe til ukesturer der jeg ikke går så langt... denne rommer vel 158 liter med sidelommer. Men da er det mye luksus med på tur:)

men vil nok ikke ta noe mindre enn min osprey xenith 105 på ukestur( eller helgetur) de gangene jeg ikke fyller sekke. Helt, er det bare å stramme litt her og der:) utrolig kjekt å ha en sekk som er litt for "stor" så slipper du ha doktorgrad k tetris for å pakke sekken.

kan godt anbefale begge overnevnte sekker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 50-liters sekk på ukesturer, men skjønner at det nok ikke er helt realistisk for deg, så jeg kan nevne sekken jeg sikler på til 10-dagers turer med packraft (altså når jeg trenger en del mer volum): Seekoutside Unaweep 4800/5800. Disse sekkene har fått veldig mye skrøyt for bæresystemet. Det jeg syns skiller de fra andre sekker er stoffet de er laget i (naturlig vanntett) og vekta (veier ikke flerfoldige kilo). Du kan sjekke ut 6300/7300-versjonen hvis du vil ha enda større plass(100/120 liter):

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Thomas E said:

Jeg bruker 50-liters sekk på ukesturer, men skjønner at det nok ikke er helt realistisk for deg, så jeg kan nevne sekken jeg sikler på til 10-dagers turer med packraft (altså når jeg trenger en del mer volum): Seekoutside Unaweep 4800/5800. Disse sekkene har fått veldig mye skrøyt for bæresystemet. Det jeg syns skiller de fra andre sekker er stoffet de er laget i (naturlig vanntett) og vekta (veier ikke flerfoldige kilo). Du kan sjekke ut 6300/7300-versjonen hvis du vil ha enda større plass(100/120 liter):

 

Hmmmm, så jaggu fristende ut og et meget interessant konsept!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye svar, og jeg har lest litt til. Så fleste parten av sekkene folk har er vel muligens powerframe, recon og osprey 105l.

Så kommer jeg til å kjøpe en sekk å ikke en på 40l og en på 80l. Men heller en stor, typ powerframe har jo også så man kan få en dagstursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kommer jo an på utstyret og hvor mye du skal ha med. Selv bruker jeg en Osprey Xenith 88 på turer på et par dager. På lengre turer eller der jeg skal ha med mye så bruker jeg Recon Pack på 125l. Nå har jeg en del utstyr som ikke er all verden tungt bla. 2 mannns telt på 1,7kg, pose på 0,7 kilo. Var i Femundsmarka forrige uka. Da er det med både haspel og flueutstyr, mat for alle dager, litt ekstra klær siden det var kjølig noen dager. Den turen var jeg nødt å bruke Recon Pack for å få plass. Også fordi jeg liker pakke alt inni sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For helge tur klarer jeg meg med 55 liter. Ukestur har jeg en 85 liter. Jeg er delvis lettpakker og bare sånn for pengene sin del, dette er det det har kostet meg:

Telt 800 gram betalte jeg ca 800,- for (brukt)
Sovepose 1,2 kg kostet 2500,- (nytt)
Liggeunderlag 400 gram 900,- (nytt)
Sekk 1 kg 1500,- (nytt)
Optimus nova+ 1,1 kg med fuel 450,- (brukt)
Kjele 200 gram 350,- (nytt)

Dette er litt av det jeg tar med meg på en helge tur. Soveposen jeg nettopp kjøpte er det dyreste jeg har med meg på denne tiden av året.

Total vekt for en helg ca 8-9 kilo. Da tar jeg i litt. Og det trenger ikke koste skjorta. Men det tar tid å få samlet alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fjellturer på 3-4 dager bruker jeg en 55 liters sekk. Her har jeg to stykker å velge mellom. Helsport Trolltinden eller Snota 55 liter. Telt, sovepose og liggeunderlag veier tilsammen 2,6 kg. Jeg er enkel i matveien så det går mest i Real Turmat til middag og frokost.. Vekt på sekken blir ca.10 kg, variere etter hvilken sekk jeg bruker. For lengre turer hvis det skulle bli aktuelt for meg ville jeg nok godt opp til 65 liter.Jeg har en liten vektøkning i forhold til i fjor sommer da jeg nå har med meg Helinox chair Zero, den kan jeg anbefaler, lite pakkevolum og veier ca en halv kg.

Trolltinden.JPG.c52059b7d219b32464b57677711d3993.JPGTelt1.thumb.JPG.8e14c00cf6adaecf66ce041ad996828d.JPG

Endret av Per Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.