Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til bagasjebrett front til sykkel med demper?


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har ein kalkhoff sykkel med demper foran, og treng meir bagasjeplass, Nokon som har tips til bagasjebrett som fungerar (ut over thule sitt)? Festepunkt ved lykt og skruer nede ved nav, sjå bilete.

 

SYKKEL.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å finne frontbrett er ikke alltid like enkelt. Noen vil passe rett på sykkelen uten problemer, mens andre vil bli helt umulige igjen, medmindre man kan sveise aluminium selv. Desverre er det ingen standard sykkelfabrikkantene går ut ifra i dette tilfellet og dette er en av grunnene man ikke finner mange frontbrett på markedet her i Norge. De fleste er også svindyre desverre, så finn noe som passer garantert slik at du slipper å bomme flere ganger før du har et som passer. Legg merke til at frontlykta di kan komme i veien.

Det finnes noen billige på ebay fra Kina, men disse er veldig små og har begrenset bruksområde.

Jeg ville ha kontaktet forhandleren først, og hvis ikke de kan hjelpe, gå direkte til produsenten.

Endret av Bjørnar Madshus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjørnar Madshus skrev:

Det å finne frontbrett er ikke alltid like enkelt. Noen vil passe rett på sykkelen uten problemer, mens andre vil bli helt umulige igjen, medmindre man kan sveise aluminium selv. Desverre er det ingen standard sykkelfabrikkantene går ut ifra i dette tilfellet og dette er en av grunnene man ikke finner mange frontbrett på markedet her i Norge. De fleste er også svindyre desverre, så finn noe som passer garantert slik at du slipper å bomme flere ganger før du har et som passer. Legg merke til at frontlykta di kan komme i veien.

Det finnes noen billige på ebay fra Kina, men disse er veldig små og har begrenset bruksområde.

Jeg ville ha kontaktet forhandleren først, og hvis ikke de kan hjelpe, gå direkte til produsenten.

kinavariantetn er billeg men baserar seg ut på skruefeste på V-brems feste, som ein god del andre desverre.

Det som er irriterande er at det er jo eit veldig enkelt konsept, som eg kunne ha ordna med sveiseapparat og litt alurøyr sjølv, men finn ikkje noko som eg veit passer blant utvalget. Vurderar å kjøpe eit som passer til setepinne og modifisera det sjølv til front.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bikeshop.no har et brett som kanskje du kan få til å passe, takket være at det er justerbart i høyden og at det bruker stikkaksling som innfestning nederst på gaffelen. Prisen er ikke så gærn heller.

https://bikeshop.no/tilbehor/bagasjebrett/festes-på-gafler/bikepack/bikepack-cd-241-lowrider-sort-26-29-høydejusterbar-cd241-p0000099268

Ikke ta noe av det jeg har skrevet for seriøst. Brettet kan være totalt feil for din sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørnar Madshus skrev:

Jeg ser bikeshop.no har et brett som kanskje du kan få til å passe, takket være at det er justerbart i høyden og at det bruker stikkaksling som innfestning nederst på gaffelen. Prisen er ikke så gærn heller.

https://bikeshop.no/tilbehor/bagasjebrett/festes-på-gafler/bikepack/bikepack-cd-241-lowrider-sort-26-29-høydejusterbar-cd241-p0000099268

Ikke ta noe av det jeg har skrevet for seriøst. Brettet kan være totalt feil for din sykkel.

Har sendt førespurnad allereie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.6.2017 den 19.38, josteink skrev:

Har sendt førespurnad allereie.

Hei @josteink, fikk du noe svar, eller har du funnet en løsning for frontbrett?

 Jeg har i og for seg, tidvis vurdert frontbrett og hadde jeg enkelt kunnet fått tak i ett hadde jeg sikkert kjøpt. Jeg har ei styreveske og ellers er all vekt over bakhjulet. Det går helt greit, men jeg skulle gjerne ha fordelt vekta litt. Så frontbrettet jeg kunne ønske meg er et skikkelig lavt et for å få tyngdepunktet så lavt som mulig. 

Fordelen med 2 relativt små vesker bak er at du ikke får med så mye og derfor holder vekta totalt sett nede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har kjøpt bikepack sitt frontbrett (på oslo sportslager). Brettet er veldig bra, men må ha litt tilpassing, hovudsakleg fordi festeskrue er for kort, evt idiotisk lang festepunkt på brett. Veldig bra at lengde på støtter er justerbar.  Litt kreatv tilpassing så skal det gå bra. 

Har no skjønt at det ermange ulike brett å velga mellom ettersom det er festepunkt i gaffel framme og på navfeste, uavhengig av om det er dempet. Skal prøve å legge ut bilete når det er på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilete 1: navskrue til brett og justerbare støttebein. 

Bilete 2: gaffel, festepunkt for skjerm og brett under dempegaffel. Ha skjønt at det er fordel å feste bagasjen under demper slik at demper ikkje har bagasje+syklist.

DSC_0533.JPG

DSC_0532.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, josteink skrev:

Ha skjønt at det er fordel å feste bagasjen under demper slik at demper ikkje har bagasje+syklist.

DSC_0533.JPG

DSC_0532.JPG

Det er vel heller motsatt. Skal demperen fungere er det en fordel at vekten på det som skal bevege seg (hjul + nedre del av demperen) er så lavt som mulig ift det som ikke skal bevege seg (resten av sykkel + fører + bagasje). Tipper dempegaffelen vil gjøre lite nytte for seg når du legger på f.eks. 5kg bagasje på nederst, og at du da like gjerne kunne ha brukt stivt gaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nnjjaa, det gir seg vel egentlig selv. Bagasjebrett"beina" festes med stikkaksel og øvre del av selve brettet festes der skjerm er festet. Alternativt øvre feste er på V-brems hvis sykkelen har dette.  😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du henger bagasjen over dempesylinderen på gaffelen så vil sylinderen ha en konstant vekt som virker ovenfra og ned på sylinderen. Dette fører til at sylinderen vil være noe sammentrykket hele tiden, og når du treffer en ujevnhet så vil du bare oppleve dette som om gaffelen var litt stivere. Men hvis vekta henger under sylinderen så vil ikke denne vekta virke på sylinderen før du får en kraft som kommer nedenfra og trykker gaffelen oppover. I sistnevnte tilfelle vil dette være når du treffer en ujevnhet som presser sylinderen oppover og noe av denne krafta vil da bli brukt til å løfte bagasjen. Altså hvis du har litt ekstra vekt på nedre del av gaffelen så vil dette bare føre til at det trengs noe mer krefter for å løfte denne delen. Kreftene som oppstår når du treffer en ujevnhet må tas opp et sted og når det henger vekt på den nedre delen så vil den energien som ikke tas opp av den nedre delen bli overført som bevegelsesenrgi til den øvre delen. Det eneste du vil merke er at styret muligens vil bevege seg litt mer nedover enn det ellers ville ha gjort. Jeg vil tro at dette er så lite at du ikke vil merke noe som helst.

Personlig ville jeg hengt bagasjen på den nederste delen av gaffelen siden dette må være den løsningen som belaster sylinderen minst.

Men dette spørsmålet handler om mekanikk og kanskje litt statikk, (Newtons lov om at kraft=motkraft), og det er kanskje noen som har bedre kontroll på disse tingene enn meg.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg ville ikke hatt frontbagasjebrett på sykkel med demper. Det vil bli mye belastning på dempersylinder, pakninger etc. Kan fort ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om frontbrettet festes i styret eller selve sykkelramma vil man måtte kompensere for økt vekt (sykkel,person+frontbrett m/bagasje) med høyere trykk i demper. Festes frontbrettet slik som bildene til @josteink viser påvirker ikke dette demperens vandring. Festet på denne måten vil nok brettet og egenskapene være tilsvarende som om man festet på stiv gaffel. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at om bagasjebrett monteres nedenfor demperen, så øker massen som skal bevege seg når du treffer ujevnheter ganske mye. Tenk deg at hjul + nedre del av gaffel kanskje veier 1200-1500g i utgangspunkt. Med bagasjebrett og bagasje blir dette kanskje til 6-8kg. Masse er treig (Newton) og demperen klarer dermed ikke å reagere like rask som før. Med en 5 dobling av vekten som må bevege seg regner jeg med at dette blir nokså merkbart.

Vennlig hilsen fra en M.Sc. i teknisk fysikk...

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i det. Hang greit med i fysikken her😉, men det er vel likevel snakk om montering av frontbrett på sykkel med dempegaffel. Hvordan burde den ellers festes på en sykkel med demper? 

Det er vel også sånn at mye bagasje på sykkelen medfører mer årvåkenhet ifht underlag / hastighet så det i seg selv er nok med å redusere problemet vil jeg tro. Har forøvrig aldri syklet med frontbrett uansett type gaffel så hvordan dette i praksis vil føles aner jeg ingenting om☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, esw skrev:

Poenget er vel at om bagasjebrett monteres nedenfor demperen, så øker massen som skal bevege seg når du treffer ujevnheter ganske mye. Tenk deg at hjul + nedre del av gaffel kanskje veier 1200-1500g i utgangspunkt. Med bagasjebrett og bagasje blir dette kanskje til 6-8kg. Masse er treig (Newton) og demperen klarer dermed ikke å reagere like rask som før. Med en 5 dobling av vekten som må bevege seg regner jeg med at dette blir nokså merkbart.

Her henger ikke jeg med (men så er jeg en termodynamiker, da - og har glemt mye mekanisk dynamikk) :-(  Jeg tenker som følger:

Uavhengig av stor masse hjulet + brett har, så må hjulet bevege seg iht til underlaget (antar rimelig fast underlag). Vertikal akselerasjon av hjulet er et resultat av kreftene som virker mellom dekket og underlaget, pga underlagets fluktuasjoner fra horisontalplanet.

Demperen skal dempe akselerasjon av sykkelrammen, denne akselerasjonen er et resultat av kreftene som virker mellom hjulet og rammen(++).

Fester man brettet i hjulet (eller nedenfor demper) øker man i liten grad kreftene som virker mellom hjulet og rammen. Dermed blir demperen i liten grad påvirket av ekstra masse på brettet. På den annen side fungerer da demperen heller ikke som "ekstramassedempebistand" for den lille dempingen som det luftfylte dekket står for, så det og felgen kan nok få litt ekstra juling med en slik løsning. Ville heller ikke lagret mormors porselen på brettet, der blir altså dempingen temmelig dårlig.

Edit: Sagt på en annen måte - når man lar ekstramassen være udempet, øker ikke belastningen på demperen :) 

Men som sagt - har glemt mye ...

 

 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, interessant diskusjon.

Antar at demperen fungerar likt uansett kvar massen er, dvs om det er masse over eller under demper har ingenting å sei på demping. Ettetsom eg er små parogsytti kg så er belastninga på sykkelen mindre enn om eg var ei dundre på 95 kg, dvs at eg fint kan slenge på 10 kg på frontlastebrett utan at dette fører til belastning ut over det som gaffel er berekna på (som sagt er d ein kalkhoffsykkel). Fri pragmatisk tilnærming av ein amatør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, a_aa skrev:

Her henger ikke jeg med (men så er jeg en termodynamiker, da - og har glemt mye mekanisk dynamikk) :-(  Jeg tenker som følger:

Uavhengig av stor masse hjulet + brett har, så må hjulet bevege seg iht til underlaget (antar rimelig fast underlag). Vertikal akselerasjon av hjulet er et resultat av kreftene som virker mellom dekket og underlaget, pga underlagets fluktuasjoner fra horisontalplanet.

Demperen skal dempe akselerasjon av sykkelrammen, denne akselerasjonen er et resultat av kreftene som virker mellom hjulet og rammen(++).

Fester man brettet i hjulet (eller nedenfor demper) øker man i liten grad kreftene som virker mellom hjulet og rammen. Dermed blir demperen i liten grad påvirket av ekstra masse på brettet. På den annen side fungerer da demperen heller ikke som "ekstramassedempebistand" for den lille dempingen som det luftfylte dekket står for, så det og felgen kan nok få litt ekstra juling med en slik løsning. Ville heller ikke lagret mormors porselen på brettet, der blir altså dempingen temmelig dårlig.

Edit: Sagt på en annen måte - når man lar ekstramassen være udempet, øker ikke belastningen på demperen :) 

Men som sagt - har glemt mye ...

 

 

Jeg er nok litt i samme situasjon som @a_aa. Selv om jeg har jobbet mesteparten av mitt yrkesaktive liv som ing. innen oljerelatert virksomhet så har det nok lekket litt fra kunnskapsbasen, men jeg støtter hans teori om at når bagasjen henges på nedre del av gaffelen så blir belastningen på dekk og felg betraktelig større. Demperen vil nok stort sett jobbe som før. Ved å henge bagasjen over demperen så er det demperen som må ta mesteparten av belastningen selv om dette nok også gir økt belastning på dekk og felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, a_aa skrev:

Her henger ikke jeg med (men så er jeg en termodynamiker, da - og har glemt mye mekanisk dynamikk) :-(  Jeg tenker som følger:

Uavhengig av stor masse hjulet + brett har, så må hjulet bevege seg iht til underlaget (antar rimelig fast underlag). Vertikal akselerasjon av hjulet er et resultat av kreftene som virker mellom dekket og underlaget, pga underlagets fluktuasjoner fra horisontalplanet.

Demperen skal dempe akselerasjon av sykkelrammen, denne akselerasjonen er et resultat av kreftene som virker mellom hjulet og rammen(++).

Fester man brettet i hjulet (eller nedenfor demper) øker man i liten grad kreftene som virker mellom hjulet og rammen. Dermed blir demperen i liten grad påvirket av ekstra masse på brettet. På den annen side fungerer da demperen heller ikke som "ekstramassedempebistand" for den lille dempingen som det luftfylte dekket står for, så det og felgen kan nok få litt ekstra juling med en slik løsning. Ville heller ikke lagret mormors porselen på brettet, der blir altså dempingen temmelig dårlig.

Edit: Sagt på en annen måte - når man lar ekstramassen være udempet, øker ikke belastningen på demperen :) 

Men som sagt - har glemt mye ...

 

 

Tror noen blander statisk belastning (stillestående vekt) og dynamisk belastning i denne diskusjonen. 

Demperen skal ikke bremse akselerasjonen i sykkelrammen, men derimot vertikal akselerasjon i hjulet (og eventuell tilleggsmasse som er festet til dette). Hele poenget med demper er vel at rammen (og dermed syklisten) skal påvirkes minst mulig av vertikal bevegelse i hjulet, som følge av ujevnheter i underlaget. Ergo vil større bevegelig masse gjøre at demperen blir belastet med større dynamiske krefter, og vil slite mer med å gjøre en god jobb for føreren.

denne diskusjonen handler om motersykkel, men prinsippene er jo det samme:

https://www.kzrider.com/forum/5-chassis/605501-understanding-unsprung-weight-hardtail-effect

Endret av esw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, esw skrev:

Demperen skal ikke bremse akselerasjonen i sykkelrammen, men derimot vertikal akselerasjon i hjulet (og eventuell tilleggsmasse som er festet til dette).

Uenig i dette. Vertikal oppoverrettet akselerasjon av hjulet kan ikke demperen gjøre noe med, det må Vegvesenet ta seg av (fjerne humper i underlaget).

Men jeg ser at fjærkraften i demperen kan gi et bidrag (for å unngå at hjulet henger i luften lenge) som et tillegg til tyngdens akselerasjon når underlagets oppoverrettede kraft faller bort eller reduseres, og fjæren må da faktisk øke hjulets nedoverrettede akselerasjonen. Ved større masse på hjulet, vil fjærkraften resultere i lavere tilleggsakselerasjon av hjulet nedover, og det vil gjøre at dekket har mindre (i verste fall null) trykk mot bakken i lengre tid enn om massen på hjulet hadde vært mindre. Der har vi kanskje en enighet? :) 

2 timer siden, esw skrev:

Hele poenget med demper er vel at rammen (og dermed syklisten) skal påvirkes minst mulig av vertikal bevegelse i hjulet, som følge av ujevnheter i underlaget.

Helt enig i dette, men jeg mener altså at vi da snakker om "Demperen skal dempe akselerasjon av sykkelrammen" - og det oppfatter jeg jo at du uenig i. :huh: 

2 timer siden, esw skrev:

Ergo vil større bevegelig masse gjøre at demperen blir belastet med større dynamiske krefter, og vil slite mer med å gjøre en god jobb for føreren.

Demperen blir uansett belastet med større dynamiske krefter, så lenge "ekvipasjens" masse øker. Ved å plassere massen på rammen, blir utfordringen at massen som dempes blir større, og tyngdekraft kan bli for stor for demperen (i verste fall bli trykket helt inn og miste dempebevegelsen). Plasseres massen på hjulet, vil dette i liten grad belaste demperen ekstra, men minske den nedoverrettede akselerasjonen av hjulet - som igjen kan gi mindre veigrep.

2 timer siden, esw skrev:

denne diskusjonen handler om motersykkel, men prinsippene er jo det samme:

Jeg synes at en en stor svakhet i bildet av mannen med utstrakte armer med manualer i, er at armene i burde ha hvilt på søyler som beveget seg hurtig opp og ned (utenfor mannens kontroll), og mannens oppgave burde ikke være å flakse vilt med armene, men å presse hendene ned på søylene uten at han selv mistet fotfestet :) 

Gøy diskusjon dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.