Gå til innhold
  • Bli medlem

lekkasje, jakke, og membran


Hammer

Anbefalte innlegg

Var ute og lekte med minstemann i huset her en dag. Og la til min store forskrekkelse merke til at jeg var våt på skuldrene og i nakken når vi kom inn etter en times tid i litt lett regn. Jakken er en Mountain Equipment Tupilak som ikke er veldig gammel. (den har tidligere holdt veeldig lenge i  mye regn) Jakken har Gore Tex Pro membran, og skal da være det mest vanntette varianten. Er absolutt ikke imponert! Skal ikke jakken holde mer enn 2 år?

Jeg har noen Dermizax plagg som jeg føler er bedre, og har en Klattermusen bukse som jeg også har gode erfaringer med. Vet ikke om dette er innbilning, eller reelt. Hva er deres erfaringer?

Så tilbake til jakken! Er det noe håp for den? Er det noe håp å få reklamasjon på den, evt. service?

Og, åssen jakker er å anbefale? Jakke primært brukt til sommer. trenger ikke å være veldig lang, da jeg synes det er ubehagelig å gå med om sommeren. Og nei, ingen arcteryx jakker! (så er det sagt :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gode erfaringer med å reklamere på gore-tex jakker som lekker, det har aldri hvert et problem. Det har vært fra Norrøna og Arcteryx, og etter mer enn 3 år, så de mener hvertfall at jakken skal holde lenger. Det er vel også sånn at gore-tex reklamere for vanntettgaranti i hele produktets levetid, uavhengig av produsent.

Så det er helt klart verdt å reklamere, mest sannsynlig får du en ny jakke i erstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den var våt av regn er det skade på membranen og det kan fint være en reklamasjonssak, det kommer an på hvordan skaden på membranen har oppstått. Av erfaring skal det rimelig mye til å skade membranen på Gore-Tex Pro med 80D ytterstoff fra utsiden.

Ta med jakken til forhandler, som vil vurdere ev. skade og om det er snakk om reparasjon eller garanti. Return policy fra nettsidene til ME.


Hvis den er våt av svette puster den ikke særlig godt lenger. Da er det DWRen på ytterlaget som er slitt vekk og ytterlaget mettes av vann som hindrer pusteegenskapene. Den slags slitasje må du regne med å utbedre selv, det er en del informasjon på vedlikeholdsnettsidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne bukser og jakker er ikke helt innafor, da jakker gjerne blir utsatt for langt mer slitasje ved skulderstropper og hoftebelte, i tillegg til å være mer utsatt for regn.

Dette er også sakset direkte fra ME sin hjemmeside:

Over time you may find that the water does not run off the surface of the jacket as freely as it once did (this is also known as 'wetting out').

This is due to wear and dirt affecting the water-repellent treatment that is applied to the outer to maintain a high level of reathability.

This treatment can be reactivated by applying heat to the surface of the garment with a cool iron or in a tumble dryer.

However make sure that you first check the care label of your garment to make sure this is appropriate.

Eventually you will find that you will not be able to reactivate the treatment effectively.

When this occurs you will need to treat your garment with a reproofing product available from most outdoor stores. As with all cleaners and treatments, read the instructions before use.

— Kilde
http://www.mountain-equipment.co.uk/care-instructions
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Å sammenligne bukser og jakker er ikke helt innafor, da jakker gjerne blir utsatt for langt mer slitasje ved skulderstropper og hoftebelte, i tillegg til å være mer utsatt for regn.

Dette er også sakset direkte fra ME sin hjemmeside:

Over time you may find that the water does not run off the surface of the jacket as freely as it once did (this is also known as 'wetting out').

This is due to wear and dirt affecting the water-repellent treatment that is applied to the outer to maintain a high level of reathability.

This treatment can be reactivated by applying heat to the surface of the garment with a cool iron or in a tumble dryer.

However make sure that you first check the care label of your garment to make sure this is appropriate.

Eventually you will find that you will not be able to reactivate the treatment effectively.

When this occurs you will need to treat your garment with a reproofing product available from most outdoor stores. As with all cleaners and treatments, read the instructions before use.

— Kilde
http://www.mountain-equipment.co.uk/care-instructions

Nei, det er sant. Var mer bukse til bukse jeg tenkte. 

Jakken har blir "reaktivert" et par ganger, og impregnert et par ganger.  Får prøve den en dag til i noe drittvær, så får me se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Leverte inn en 4,5 år gammel Norrøna Falketing Dri3 jakke. Etter sjekk hos norrøna fikk jeg alle pengene tilbake som jeg betalte da den var ny👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.