Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskyttelsestrekk og Chair kit Exped liggeunderlag med mummyfasong


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fulgte et tips på forumet her og kjøpte et par ligggeunderlag på tilbud (Exped Synmat Winterlite 9 UL MW) 

Disse har "mummyfasong" Hvor de er brede under skuldrene, og smale ved beina.

Er der noen av dere som har erfaring med hvilket beskyttelsestrekk som vil passe til disse? kjøper man vanlig mw trekk og aksepterer at det ikke vil passe helt? 

Er svaret det samme ift Chair Kit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal du bruke beskyttelsestrekket til? Jeg spør siden mitt fortsatt ligger i innpakningen og støver ned. Jeg kjøpte heller et supertynt skumunderlag som veier noenlunde det samme som fungerer som beskyttelse mot bakken. Exped sin versjon av dette underlaget heter doublemat evazote. Del det i to hvis du vil. Med dette har du nok til begge underlag og det kan fungere som både isolasjon i teltbunnen, beskyttelse mot bakken(både når man ligger og evt når man bruker chair kit), litt ekstra isolasjon, sitteunderlag om man bretter dobbelt og backup-underlag skulle uhellet være ute. Hva gjelder chair kit, så har jeg kjøpt et annet et som passer fint til Exped (therm-a-rest compack pga pris(jeg fikk det billigere her som jeg bor i Belgia) og vekt). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lignende expedunderlag i LW og bruker tynt skumunderlag under av denne typen - https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/mammut-alpine-mat-ul-0-8cm-189x49cm.html

Har også chairkit. Fungerer veldig bra selv om det ikke "passer". Det fyller ikke ut kit'et på samme måte som et rektangulert, men funksjonen er fullgod imo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Thomas E skrev:

Hva skal du bruke beskyttelsestrekket til? Jeg spør siden mitt fortsatt ligger i innpakningen og støver ned. Jeg kjøpte heller et supertynt skumunderlag som veier noenlunde det samme som fungerer som beskyttelse mot bakken. Exped sin versjon av dette underlaget heter doublemat evazote. Del det i to hvis du vil. Med dette har du nok til begge underlag og det kan fungere som både isolasjon i teltbunnen, beskyttelse mot bakken(både når man ligger og evt når man bruker chair kit), litt ekstra isolasjon, sitteunderlag om man bretter dobbelt og backup-underlag skulle uhellet være ute. Hva gjelder chair kit, så har jeg kjøpt et annet et som passer fint til Exped (therm-a-rest compack pga pris(jeg fikk det billigere her som jeg bor i Belgia) og vekt). 

Tanken var først og fremst å ha litt ekstra beskyttelse mot punktering, samt kanskje avhjelpe noe i forhold til denne "glattheten" jeg har lest at disse UL mattene kan ha. Kommer muligens til å avvente litt, siden de først og fremst kommer til å bli brukt i telt eller  lavvo, og det for øyeblikket ikke ser ut til å være noen spesielt gode tilbud på dette. (samt at jeg blir sendt i hundehuset hvis min bedre halvdel finner ut hvor mye slike ting koster, i og med at jeg kjøpte 4 stk :-) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig nevne at hvis uhellet først er ute så er det veldig lettvint å lappe sammen igjen med repkitet. På forrige tur fikk en kompis en glo på sitt som svei gjennom både chairkit og madrass. Tok 30 min å fikse fordi man måtte vente på at limen skulle tørke i 3 omganger, ellers null stress ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.