Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammeldags utseende primuser i ny produksjon


HannKatta

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Annonse

I tilfelle noken har innteresse av da. Me missforsto kvarandre, eg tok da som ein selvfølge at han skulle finna ut kva som var gale å enten fiksa den eller senda ut ein ny. Men når eg sjekka mailen min så hadde han sendt meg pengane tilbake både for primus og returfraktå og sån er situasjonen no. Ettet da har eg ikkje gjort noke meir. Eg har 2 turprimusa som virke ein høvik 41 pluss ein høvik 210. Da får kanskje halda pluss at eg har ein høvik 41 tank. Skal få tak i ein brennar til den og så då har eg tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lure på om da ikkje skulle la seg gjera å ha med på tur. Like sizen på denne bedre enn høvik 41 standard sizen. Iverfall viss ein skulle vore ei stund på samme plass. Må tømmas for parafin før forflytting vil eg tru, passe kanskje best i pulk. Stor og solid passe bra å laga mat på. Har kokeringen og men ville kanskje ha skifta til bråkebrennat før "into the wild"

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, can skrev:

Lure på om da ikkje skulle la seg gjera å ha med på tur. Like sizen på denne bedre enn høvik 41 standard sizen. Iverfall viss ein skulle vore ei stund på samme plass. Må tømmas for parafin før forflytting vil eg tru, passe kanskje best i pulk. Stor og solid passe bra å laga mat på. Har kokeringen og men ville kanskje ha skifta til bråkebrennat før "into the wild"

På de fleste slike primuser skal det finnes en blindpropp som skal tette hullet der brenneren skal stå. For å unngå å miste denne lille, men nødvendige proppen har for eksempel Optimus 00 og Manaslu gjenger ytterst på pumpestanga, der proppen kan skrues fast når brenneren er i bruk. Kanskje blindpluggen sitter der på din også? Da kan primusen fraktes uten å tømmes først: Demonter brenner, skru på plass blindpluggen og lukk lufteskruen. 

OBS: Det kan likevel oppstå lekkasje gjennom pumpepakning/tilbakeslagsventil dersom dette ikke er helt på stell, og det er overtrykk i tanken (egen erfaring), eller om pakninger til påfyllingslokk eller blindpropp ikke er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er klar øve da, men trur detta med blindpropp er forbeholdt turprimusar sån som primus 210, høvik 41 standard osv. Denne her er ein kjøkken eller hytteprimus som eigentlig ikkje er berekna til detta. Må iverfall få tak i ein blindpropp fyrst, har jo tenkt på da. Mulig da går då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Humbug skrev:

Er det bare jeg som syns at disse messingskulpturene nesten er for fine til å brukes?

Jeg håper det. Disse fantastiske apparatene er laget for å brukes og fortjener å brukes. Jeg har noen av dem , og de fleste har jeg klart å få deler til slik at de virker. Den eldste er en tysk Juwel primus fra 1933. Den brenner som er drøm og gjør meg glad hver gang den blå flammen kommer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, can skrev:

Ja er klar øve da, men trur detta med blindpropp er forbeholdt turprimusar sån som primus 210, høvik 41 standard osv. Denne her er ein kjøkken eller hytteprimus som eigentlig ikkje er berekna til detta. Må iverfall få tak i ein blindpropp fyrst, har jo tenkt på da. Mulig da går då.

Stemmer nok. Jeg så nå at kjelestøttene ikke han tas bort, og at bena ikke kan legges ned. Da blir den uansett veldig upraktisk å frakte i sekk. Men flott er den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjå om eg kan posta bilde av forskjellane på korleis brennaren er kobla til tanken på begge typane. Må vel nesten ha pulk for å frakta den store men pulk har eg null erfaring med. Har kokering og til den store optimusen, noken som veit kva den kan behandlast med for å unngå vidare rusting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 9.7.2017 at 10:01 PM, can said:

Beklaga å måtta skuffa alle parafin primus fans men sålangt har manasluen vore ein skuffelse. For å gjera ein lang historie kort så går den tett nesten med ein gong, så er det til å staka opp dyså, da brenne den bra (omtrent som ein kunne smelta polaris, ei alfor lita stund) så er den tett igjen og med ditto dårlig effekt, og sån fortsette da. Prøvd med "grønn guffe (sjølv om eg er klar over at manasluen kan ha problem med den) samt kemetyl tennvæske men da virka ikkje som om da er brennselet som er problemet eller at "den grønne guffa" har forårsaka problem og at den må brenna noken tanka med tennvæske for å bli bra, virka heller som om da er skit ein eller anna plass eller noke anna mystisk som eg ikkje finne ut av. Får heller ikkje tak i primuskongen som eg har kjøpt den av, får prøva igjen i mårå å høyra kva han seie. Trykk er da og den er tett i brennaren og da der, men i og med at den kjeme igjen når eg stake opp så kan eg ikkje forstå anna enn at da må vera skit, eller? Ellers er den veldig forsegjort laga det ser eg men det hjelpe så lite sålenge den ikkje virka som den skal. 

Jeg gjør omtrent samme erfaring som can med min Manaslu #96, bestilt fra www.primuskongen.no.
Sendte inn følgende spørsmål:

"[...] jeg har kjøpt en Manaslu #96 fra dere. Men lurer på hva som anbefales av drivstoff til denne? Kan jeg bruke renset bensin? Lampeolje? Hva mer?
Er det noe drivstoff jeg IKKE bør bruke? (Tenker på ufullstendig forbrenning, ekstrem eksplosjonsfare, sotdannelse, etc)"

og fikk til svar:

"1) les bakpå bruksanvisningen
2) parafinprimuser skal fylles med parafin. Vanlig fyrinfsparafin er det beste men du kan også bruke *fritidsparafin og *tennvæske

*ikke alt er like bra
Du må IKKE bruke lampeolje eller såkalt renset parafin !!!!
Husk å pumpe på skikkelig trykk. Om trykket er lavt blir det fortere tett i dysen. Se instruksjonsvideo på youtube https://m.youtube.com/watch?v=ug_JCc2ocrM"
 
Forsøkte med Fritidsparafin fra hylla på Esso (se bilde) :
Resultatet ble stadig lavere/ujevn flamme og trinnvis nedslukking etter 3-4 minutter. Og forvarming med rødsprit ble behørlig foretatt. Dysa ble staket med medfølgende nål flere ganger mellom forsøkene. Men etter flere forsøk ga jeg opp. 
Burde jeg forsøke med tennvæske istedet? I så fall, hvilket merke? Eller bare returnere brenneren? 

Heldigvis hadde jeg gassbrenner og en beholder med Primus Winter Gas med meg og fikk varmet mat og lunk i teltet i 12 graders kulde gjennom to overnattinger.
  
 

 

fritidsparafin1.jpg

Endret av 2_o'Clock_Man
Reduserte filstørrelsen på bildefila.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Jeg gjør omtrent samme erfaring som can med min Manaslu #96, bestilt fra www.primuskongen.no.
Sendte inn følgende spørsmål:

"[...] jeg har kjøpt en Manaslu #96 fra dere. Men lurer på hva som anbefales av drivstoff til denne? Kan jeg bruke renset bensin? Lampeolje? Hva mer?
Er det noe drivstoff jeg IKKE bør bruke? (Tenker på ufullstendig forbrenning, ekstrem eksplosjonsfare, sotdannelse, etc)"

og fikk til svar:

"1) les bakpå bruksanvisningen
2) parafinprimuser skal fylles med parafin. Vanlig fyrinfsparafin er det beste men du kan også bruke *fritidsparafin og *tennvæske

*ikke alt er like bra
Du må IKKE bruke lampeolje eller såkalt renset parafin !!!!
Husk å pumpe på skikkelig trykk. Om trykket er lavt blir det fortere tett i dysen. Se instruksjonsvideo på youtube https://m.youtube.com/watch?v=ug_JCc2ocrM"
 
Forsøkte med Fritidsparafin fra hylla på Esso (se bilde) :
Resultatet ble stadig lavere/ujevn flamme og trinnvis nedslukking etter 3-4 minutter. Og forvarming med rødsprit ble behørlig foretatt. Dysa ble staket med medfølgende nål flere ganger mellom forsøkene. Men etter flere forsøk ga jeg opp. 
Burde jeg forsøke med tennvæske istedet? I så fall, hvilket merke? Eller bare returnere brenneren? 

Heldigvis hadde jeg gassbrenner og en beholder med Primus Winter Gas med meg og fikk varmet mat og lunk i teltet i 12 graders kulde gjennom to overnattinger.
  
 

fritidsparafin.jpg

Det høres ut som det jeg har opplevd på Optimus 111 ved bruk av lampeolje. Etter hvert som brenneren blir varmere så reduseres flammen, blir gul og til slutt dør den med en fresende lyd. Jeg antar at dette kommer av at drivstoffet går over i gassform i stedet for små dråper som disse brennerne er konstruert for. Vanlig fyringsparafin pleier å fungere best. Jo fetere drivstoffet er jo senere går det over i gassform og da vil jeg anta at vanlig fyringsparafin, den typen som ble brukt på slike parafinovner med veke om folk hadde i husene sine, og som ble levert fra en tankbil, er den beste. Den soter sikkert litt ekstra, men det er kanskje ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2017 den 21.28, can skrev:

Min siste flamme

20170916_175351.jpg

20170916_175323.jpg

Den var fin. Jeg har en sånn i garasjen. Hva bruker du til å pusse den med? Jeg begynte å pusse litt på min for en tid siden, men fant ikke noe som dugde. Var litt redd for å bruke stålull på grunn av faren for riper.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "Bistro" kobber og messingvask, dette fungerer glimrende. Denne er det mange som fører i Norge. Mener jeg kjøpte min boks på Extra.  Fjerner spritflekkene med letthet! Bare pass på så man ikke tørrpolerer for pastaen inneholder slipemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 timer siden, REs skrev:

Det høres ut som det jeg har opplevd på Optimus 111 ved bruk av lampeolje. Etter hvert som brenneren blir varmere så reduseres flammen, blir gul og til slutt dør den med en fresende lyd. Jeg antar at dette kommer av at drivstoffet går over i gassform i stedet for små dråper som disse brennerne er konstruert for. Vanlig fyringsparafin pleier å fungere best. Jo fetere drivstoffet er jo senere går det over i gassform og da vil jeg anta at vanlig fyringsparafin, den typen som ble brukt på slike parafinovner med veke om folk hadde i husene sine, og som ble levert fra en tankbil, er den beste. Den soter sikkert litt ekstra, men det er kanskje ikke så viktig.

111 forvarmes slik at brenneren blir såpass varm at drivstoffet fordamper til gassform før det forlater dysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

111 forvarmes slik at brenneren blir såpass varm at drivstoffet fordamper til gassform før det forlater dysen.

Er du sikker på dette? 

Dette må jeg nok sjekke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, REs said:

Er du sikker på dette? 

Dette må jeg nok sjekke ut. 

Det er slik alle små trykkbrennere for parafin og andre brennstoff fungerer. Man får ikke fyr på paraffin før den har blitt blitt overført fra flytende til flyktig form (hvis dette er riktig terminologi å bruke), og dette vil skje ved enten oppvarming eller forstøvning.

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen har problem med å få Manaslu 96 primusen til å brenne skikkelig . Jeg kan umulig vite grunnen , men designet er i allefall ikke årsaken. Min Manaslu brenner slik den skal hver gang. Jeg bruker fritidsparafin jeg kjøper på Circle K ( Statoil ) som er beregnet på parafin brennere. Lampeolje holder jeg meg langt unna. Jeg har en mistanke om at utålmodighet når det gjelder forvarming kan være en årsak . Eller en eller annen lekkasje slik at trykket ikke holder seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, r.u.mad skrev:

Det er slik alle trykkbrennere for parafin og andre brennstoff fungerer. Man får ikke fyr på paraffin før den har blitt blitt overført fra flytende til flyktig form (hvis dette er riktig terminologi å bruke), og dette vil skje ved enten oppvarming eller forstøvning.

Forstøving og fordamping er vel ikke helt det samme? 

Ved brannslukking med vann så brukes tåkesprøyter som forstøver vannet for å få så stor åverflate som mulig for å få raskest mulig fordamping.  En liter vann kan da bli omgjort til ca.  3000 liter damp.

Når du brenner gass i en multifuel brenner så trengs det en helt annen dyse enn når du brenner parafin,  og en ren gassbrenner har en "difusor" i stedt for dyse. Parafinen i multifuelen forstøves  vel i dysa og går over i dampform når den brenner. Hvis parafinen går over i gassform før den går ut gjennom dysa så burde vel denne dysa være lik gassdysa på multifuelen? Men brenneren på disse gamle primusene er jo konstruert anderledes enn brenneren på en multifuel, så det kan godt tenkes at du har rett. 

Dette er bare et lite ukvalifisert resonnement, men i mangel av noe annet fornuftig å gjøre så må jeg nok foreta litt ukvalifisert forskning også. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Robinson said:

Jeg ser at noen har problem med å få Manaslu 96 primusen til å brenne skikkelig . Jeg kan umulig vite grunnen , men designet er i allefall ikke årsaken. Min Manaslu brenner slik den skal hver gang. Jeg bruker fritidsparafin jeg kjøper på Circle K ( Statoil ) som er beregnet på parafin brennere. Lampeolje holder jeg meg langt unna. Jeg har en mistanke om at utålmodighet når det gjelder forvarming kan være en årsak . Eller en eller annen lekkasje slik at trykket ikke holder seg...

Hvis systemet er trykktett og "motoren" i primusen ikke greier å opprettholde seg selv, så det jo helt tydelig at ting brenner for kaldt, etter min mening. Da mistenker jeg at det er feil dyse montert eller at det er produksjonsfeil på den (noen har boret hull med feil størrelse?). Hadde jeg fått en Manaslu 96 slengt etter meg, med beskrevet problem, er det mulig at jeg hadde forsøkt med å halvblande paraffin med White Spirit, eller rett og slett ren White Spirit.

Det kan vel kanskje hende at japanerne har "sprekere" paraffin enn det vi har, og at dermed har montert inn feil dyse, uvitende om at drivstoffet med samme navn på denne siden av kloden, ikke har den samme futten? Jeg vet ikke - bare gjetter her!

 

Edit: Det er tydeligvis mange som har hatt dette problemet og årsaken ser ut til å ha blitt identifisert. Det er rett og slett feil dyse!

https://classiccampstoves.com/threads/my-manaslu-problems-continue-what-to-do.33455/#post-341965

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.