Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammeldags utseende primuser i ny produksjon


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

Den rommer mer i sekken, men tanken er større. På korte turer trenger du kanskje ikke å bære med ekstra drivstoff. Men pass på at du sikrer den mot eventuell lekkasje dersom du har den i sekken. Gjerne pakker den i en vanntett pakkpose nederst i sekken. Får du lekkasje kan alt annet innhold bli tilgriset. Parafin er noe svineri på den måten. Og har du fått parafin på maten er turen i alle fall ødelagt. :)

Jeg har faktisk opplevd lekkasje fra min Optimus 00 (samme type som Manaslu 96) et par ganger, til tross for at jeg har skrudd til både blindplugg og lufteventil/tanklokk ordentlig. Mistenker at årsaken kan være at det har oppstått overtrykk i tanken på grunn av varmt vær, og at noe har sluppet ut via ventilen i pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spore litt av her men likavel, kva er passelig pris synes de å legga ut ein primus multifuel ex 3288 for? knapt brukt, derfor den selgast veit ikkje kva eg skal legga den ut for så prøve etter tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 16.23, can skrev:

spore litt av her men likavel, kva er passelig pris synes de å legga ut ein primus multifuel ex 3288 for? knapt brukt, derfor den selgast veit ikkje kva eg skal legga den ut for så prøve etter tips her.

Sjekk om du finner din brenner på feks prisjakt (https://www.prisjakt.no/category.php?k=916), da kan du se hva rimeligste nypris er nå, samt prishistorikk. Du kan nok ikke regne med å selge over rimeligste nypris,vil jeg tro ;) Uansett viktig at du sammenlikner "epler med epler"; hvis du feks selger med flaske(r), bør nyprisen du skal legge deg et passelig stykke under også inkludere flaske(r). Lykke til :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/6/2017 den 16.46, can skrev:

3288 Multifuel EX er ikke samme brenner som Omnifuel, den kan kanskje sees på som en slags forløper. Den har ikke regulatorventil inne ved brenneren, kun på pumpa. Bunnen av brennerklokka har en slags rør på tvers som dysa sitter i, Omnifuel har en slags stjerneformet messingbit i stedet.

Den ser altså tilsynelatende ut som Omnifuel, men er altså relativt ulik ihvertfall etter sammenligningen her:

http://classiccampstoves.com/threads/primus-3288-multifuel-ex.34632/

Vet ikke hvilken tidsperiode den ble produsert, eller om det er forkjellige revisjoner av den, men til en hvis grad kan du se alder ut fra pumpa. Er den i aluminium er den en god del år gammel. Er den i plast, er den noe nyere. 

Omnifuel har f.eks nå kommet i 2dre utgave, i praksis er det 3dje. På de første var brennerhuset videre på toppen som en trakt og pumpa i aluminium. Deretter ble brennerhuset rett i kantene og pumpa i plast (kan godt hende det er samme huset som multifuel hadde). Omnifuel 2 har nytt hus med feste for reservedysene i beina. Prisen har gått kraftig opp på Omnifuel 2, jeg gav under 1000 lappen for min Omnifuel (versjon 1.5) med pumpe og flaske i sin tid.

En av Trangia sine multifuel'er, den som er laget på Primus basis har heller ikke regulator ved brenneren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, can skrev:

Håpar du får rett, veit du kva for slags type tennvæske du brukar på din manaslu  @Hege P.

For øyeblikket bruker jeg Polar tennvæske, men jeg er ikke så nøye på det. Bruker det jeg finner når jeg skal ha det. Denne selger de i min lokale dagligvare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, can said:

Ser iverfall bra ut men har ikkje prøvd han endå

20170707_150522.jpg

Nesten synd å bruke den primusen.
Har en gammel selv.
Pusset den fin.
Blir vel å ha den til pynt.
Bør finpusse den skikkelig i såfall. 😎

Selv om jeg har en annen brenner
og det blir en dødssynd å ha en god primus som pynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklaga å måtta skuffa alle parafin primus fans men sålangt har manasluen vore ein skuffelse. For å gjera ein lang historie kort så går den tett nesten med ein gong, så er det til å staka opp dyså, da brenne den bra (omtrent som ein kunne smelta polaris, ei alfor lita stund) så er den tett igjen og med ditto dårlig effekt, og sån fortsette da. Prøvd med "grønn guffe (sjølv om eg er klar over at manasluen kan ha problem med den) samt kemetyl tennvæske men da virka ikkje som om da er brennselet som er problemet eller at "den grønne guffa" har forårsaka problem og at den må brenna noken tanka med tennvæske for å bli bra, virka heller som om da er skit ein eller anna plass eller noke anna mystisk som eg ikkje finne ut av. Får heller ikkje tak i primuskongen som eg har kjøpt den av, får prøva igjen i mårå å høyra kva han seie. Trykk er da og den er tett i brennaren og da der, men i og med at den kjeme igjen når eg stake opp så kan eg ikkje forstå anna enn at da må vera skit, eller? Ellers er den veldig forsegjort laga det ser eg men det hjelpe så lite sålenge den ikkje virka som den skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
40 minutter siden, can skrev:

Beklaga å måtta skuffa alle parafin primus fans men sålangt har manasluen vore ein skuffelse. For å gjera ein lang historie kort så går den tett nesten med ein gong, så er det til å staka opp dyså, da brenne den bra (omtrent som ein kunne smelta polaris, ei alfor lita stund) så er den tett igjen og med ditto dårlig effekt, og sån fortsette da. Prøvd med "grønn guffe (sjølv om eg er klar over at manasluen kan ha problem med den) samt kemetyl tennvæske men da virka ikkje som om da er brennselet som er problemet eller at "den grønne guffa" har forårsaka problem og at den må brenna noken tanka med tennvæske for å bli bra, virka heller som om da er skit ein eller anna plass eller noke anna mystisk som eg ikkje finne ut av. Får heller ikkje tak i primuskongen som eg har kjøpt den av, får prøva igjen i mårå å høyra kva han seie. Trykk er da og den er tett i brennaren og da der, men i og med at den kjeme igjen når eg stake opp så kan eg ikkje forstå anna enn at da må vera skit, eller? Ellers er den veldig forsegjort laga det ser eg men det hjelpe så lite sålenge den ikkje virka som den skal. 

"Grønn guffe" har jeg ikke peiling på, men Kemethyl sin tennvæske kan ikke brukes i primuser. Om du skal prøve en tennvæske, kan det hende en som er merket C11-C13 på baksiden kan fungere greit (tror Polar sin er den typen, og kanskje Shell sin). Men tennvæske vil aldri fungere bedre enn brensel ment for primuser.

Jeg gjentar meg selv, men skal du bruke Kemethyl sine produkter sier de selv at det er Fritidsparafinen dems du skal bruke. Skal du bruke Polar (Unitor/Wihelmsens Chemicals), så er det lampeoljen som er det aller reneste og beste produktet, men også fritidsparafinen deres er bra.

Jeg ville prøvd med primusdrivstoff, ikke grillkulldrivstoff, før du skylder på primusen, se hvorfor:

IMG_0968.thumb.PNG.eed9eb183ce5ba211bd1e5360d219eed.PNG

Med kemethyl sin tennvæske vil 111C sote ned fullstendig og gå tett.

Når det gjelder hva som står om drivstoff på primuskongens sider, er dette helt totalt på jordet. Direkte feil!

Soting og dyse som tettes fort kan skyldes dårlig/feil drivstoff. Skyll tanken skikelig, og få ut alt gammelt drivstoff før du fyller på med nytt skikkelig primusdrivstoff.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny primus kan ha rester etter produksjonen i systemet. Forsøk å skylle tanken og fyll med nytt brensel. Når du skrur av brenneren finner du et filter under forvarningsskåla. Kanskje du finner noe rusk der. Problemet med denne typen brennere er at det er vanskelig få ut dysa uten spesialverktøy. Kunne vært nyttig for å spyle gjennom brenneren. Men som regel går det seg til etter en tank eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være rusk og rester etter produksjon som er igjen i brenner og tank kanskje, @can

I så fall kan du skylle tanken noen ganger og se om det blir bedre. Vet ikke om det er mulig, men skru ut dyse og pump primusen slik at det skyller noen spiseskjeer fuel gjennom brenneren også. Det vil skylle ut rusk og rask. 

Verdt et forsøk kanskje?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du fyller tanken på nytt etter skylling, forsøk å pumpe trykk på tom tank, slik at du "skyller" dysa med luft, mens du stikker opp dysa med dysenåla. Da hindrer du at løst rusk bare dyttes ned i dysa, og du unngår en del parafinsøl.

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Jet A1 og prøvde den på lørdag, det skal nå vera noke av det beste på primusa, gløymte berre å skriva da i stad, men skal gjera ett forsøk til. Får vel ellers kjøpa rådyr fritidsparafin da, virka som dei berre selge kemetyl tennveske rundtom her iverfall.  Ellers har eg faktisk nøkkelen som skal til for å løsne dysa, det er litt fiklete det veit eg av erfaring, kvir meg litt for å skru på noke som er heilt nytt får vel skylda eg då når det ikkje virke, får høyra kva primuskongen seie først. Takk for alle tips, sålangt må nesten legga meg no men gjere ett nytt forsøk i måra. Men viss eg får han til så skulle han absolutt ha brent "grønn guffe" den er nemlig billigst, klar øve at da skal store mengde til før da betyr nåke, er da psykologiske men først må eg nå få han til. God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje friskmeldt endå men skal senda den inn så får me sjå då. Ein ting eg fekk klar beskjed om var kun grøn parafin på primus. Kunne nesten ikkje krangla heller sjølv om andre meine det er feil. Prøvde først i dag og etter alle kunstens for meg iverfall regla men hjelpe ikkje skikkelig. Brukte 15 min på å koka opp 1.5 liter vatn fra romtemperatur innandørs, da er for treigt. Kjenne da og med hånda att da er for lite effekt.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, can skrev:

Ein ting eg fekk klar beskjed om var kun grøn parafin på primus.

Jeg også. Og det nyttet ikke å argumentere med at siden han sendte med en liter grønn parafin var det det første jeg fyrte opp med, og at primusen gikk i stå med den på tanken. Jeg hadde brukt feil drivstoff, basta! Jeg gadd ikke krangle, og fikset selv på den måten jeg fortalte i et tidligere innlegg. Mulig det var rusk i systemet på min nye Manaslu også, men samme problemet oppstod jo på min godt innkjørte Optimus 00 også, ca. 15 min. etter oppstart på grønn parafin for første gang.

Tips: Søk etter "grønn guffe" i forumet, og du får mange treff. ;)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sjå kva han får til. Damå hans eg har snakt med då men ho har samme oppfatning som han. Eg nevnte jet a1 men ville ikkje høyra snakk om da så eg orka ikkje argumentera eg heller. Kan jo vera han har rett og, i detta tilfelle trur eg ikkje at det er drivstoffet som er problemet. Men er iverfall heilt sikker på at da er noke gale. Fyrte han opp igjen idag etter oppstaking av dysa kunne ikkje holda håndå ca 45 cm over kjelestøttene utan at det var ubehageligt. Etter ca 10 min ett kvarter eller så, så gjekk det ikkje ann å kjenna at det var noke primus der. Hadde sjølvsagt pumpa opp igjen trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Som sagt: Det meste av det som står ang. drivstoff på siden til Primuskongen er direkte feil. Påstandene er så på villspor, at man ser at her er det en person som er totalt forvirret hva angår drivstoff til primus som har skrevet.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dysa kokser igjen. Brenner bra til å begynne med, men så ser man at flammen krymper og brenne usymmetrisk, for så å gå i stå. Ingen bråstopp, men litt etter litt. Stemmer ikke dette, can? Det jeg beskriver er det som skjedde med begge mine.

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nokenlunde sån ja, kjørte Jet A1 på primusen idag men samme resultat for da. For å foregripa begivenheten litt. Dersom han ikkje får han til, kan det nytta med anna dysa/brennar muligens skal jo ikkje vera sån da men blir vel fort nåke sånt som blir enden på da. Som eg har nevnt før i tråden sikkert meir enn 2 gonga, optimusbrennaren min brenne jo "grønn guffe" så berre juling sålangt iverfall. Tenkte på å skrudd på ein sån og sett. Da besta er sjølvsagt at han får han til da/eventuelt får ein ny, kjeme an på kor grei han er men som nødløysing for at den ikkje skal enda opp som hylleprimus kanskje noke sånt kunne vært ei løysing.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.