Gå til innhold
HannKatta

Gammeldags utseende primuser i ny produksjon

Anbefalte innlegg

Artig å se dem produserer primuser i Japan(?) som ser gammeldags ut.
Skjult lenke - logg inn for å se den
Skjult lenke - logg inn for å se den
Skjult lenke - logg inn for å se den







 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noken som har prøvt ein av dei? Vil tru den mellomste er mest aktuell som turprimus. Lure på om dei brenne farga parafin eller om ein må øve på tennveska.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Manaslu 96. Flott sak, god kvalitet, glimrende i bruk. Parafin, tennvæske. Aldri bensin!  :)

Da jeg kjøpte den av "Primuskongen" fikk jeg med ei flaske grønn parafin, og beskjed om at det var det eneste riktige å bruke. Jeg opplevde noe helt annet: Primusen sluknet etter ca. 15 minutter, og dysa måtte stikkes opp. Dette skjedde flere ganger, og jeg gikk lei. Tømte og skylte tanken og gikk over til tennvæske. Problem løst.

Jeg har også en eldre Optimus 00 som har samme brennertype. Denne har fungert flott i alle år på vanlig parafin, fritidsparafin og tennvæske. Jeg testet ut den grønne parafinen på denne etterpå, med tanke på at det muligens var den nye Manasluen som hadde rusk i systemet. Men optimusen fikk straks samme problem.

Jeg har ikke brukt "grønn guffe" på noen av mine primuser etter dette, kun tennvæske. Andre her inne har hatt samme problem, mens andre igjen synes "grønn guffe" fungerer bra.

Endret av Hege P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at den gamle Optimus 111 fra Forsvaret er kjent for å være altetende i forhold til parafintyper. Også "grønn guffe" slukes med velbehag. 111 har også samme type brenner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Hege P. skrev:

Jeg har en Manaslu 96. Flott sak, god kvalitet, glimrende i bruk. Parafin, tennvæske. Aldri bensin!  :)

 

Hvorfor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den type primus har ikke reguleringsratt. Effekten reguleres ved å pumpe trykk, og avlaste trykk ved å løsne på lufteskruen på påfyllingslokket. Det er livsfarlig å regulere en primus på denne måten dersom tanken inneholder bensin. Bensindamp under trykk rett opp i et brennerhode med fyr på..

Endret av Hege P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikkje brukast bensin i messingprimusa såvidt eg har forstått. Eg har ein bastard høvik 41 tank med optimus brennar. Den fore eg med farga parafin. Satte den på for ei stund siå på arbeid. Lenge siå eg har hatt den i sving. Virke som den brenne da fint. Men hadde jo vært greit med ein ny manaslu og da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ein ting eg har lurt litt på, skal det vera nødvendig å pumpa for å halda trykket etter at den er fyrt opp? Virke som om denne optimusbrennaren her helde trykket og ein må berre pumpa da opp dersom ein har regulert ned og vil ha da opp igjen. Hadde ein høvik brennar før. Der meine eg trykket falt sån at ein måtte pumpa avogtil, i tilegg varme optimus brennaren mykje meir. Eg like iverfall parafinbrennara mykje bedre enn moderne slangebrennara allerede og har ein slangebrennar tilsalgs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men korleis er brennaren "festa" til tanken er det koning eller pakning. Pakninga har ein tendens til å henga igjen når ein skrur av og på, men kanskje det ikkje er ett problem i praksis. Kva er ellers fordela, bedre lufteskrue kanskje? Er ikkje den heilt teita på min høvik 41 så dette jo trykket

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man pumper opp arbeidstrykk, og gir et par pump av og til etter behov. Ved full tank (max 2/3 av tankvolumet, det må være rom for trykk), må man pumpe litt oftere siden det er lite rom i tanken. Under bruk blir tanken varm og bidrar til å holde trykk.
Brenneren kobles til tanken med gjenger og en blypakning. Når primusen skal brukes må brenneren først monteres. Under transport må brenneren tas av, blindpuggen settes på plass, og lufteskruen på tanklokket stenges. Da kan den fraktes med parafin i tanken. Primuskongen har noen gode videoer som forklarer bruken.

Det finnes også en liten messingprimus som KUN skal bruke bensin. Den har reguleringsratt, og sikkerhetsventil på tanklokket. Min favoritt: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Slangeprimuser er praktiske de også, men med flere mulige lekkasjepunkter. Pakninger og sånt.
 

Jeg opplever også at blypakningen sitter igjen av og til når jeg skal demontere brenneren på Manaslu. Ser ut til at det helst skjer dersom jeg demonterer mens tanken er litt varm enda, og blypakningen mykere. Dersom jeg først løsner litt på brenneren, så skrur til igjen, for så å løsne den og ta den av, følger som regel blypakningen med. Men det er lurt å ha en reservepakning.

Endret av Hege P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tennvæske fungerer overhodet ikke på min 111, jeg har prøvd Kemethyl sin, den brenner med gul flamme.

Det som fungerer optimalt er det produsenten selv anbefaler som drivstoff til slike primuser:

- Polar/Wilhelmsens chemicals (tidligere Unitor) sier at deres lampeolje er det aller reneste og beste produktet til dette. Den har jeg brukt mye av og den er bra! Fritidsparafinen er også bra, men det aller beste og reneste produktet er deres lampeolje. ("Primuskongen" har skrevet en påstand om at det er voks i såkalte lanpeoljer som tetter igjen primusen, denne påstanden er ikke korrekt).

- Kemethyl anbefaler sin fritidsparafin. Denne fungerer også svært bra! Har brukt mye av denne.

Se linken for sammenligning av 111C på polar lampeolje vs. kemethyl tennvæske:

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Hege P. skrev:

Det finnes også en liten messingprimus som KUN skal bruke bensin. Den har reguleringsratt, og sikkerhetsventil på tanklokket. Min favoritt: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Den er min favoritt også :) 

Jeg funderte litt på kjøpe meg en Manaslu 96 en stund jeg også, siden jeg liker å ha et utvalg av brennere med tydelig forskjellige egenskaper å velge blant. Manaslu 96 ville blitt min første parafinbrenner, og den er oppgitt med effekt rundt 2500 W og da ville den være noe helt annet enn Svea123Rs oppgitte 1400 W. Imidlertid opplever jeg at maxeffekten på Svea synes å være underestimert (gjorde noen overslag som antydet ca 1800 W) og jeg fikk en mistanke om at oppgitt effekt for Manaslu 96 var overestimert da jeg så denne videoen (som langt i fra holder vitenskaplige standarder, det må vel sies): 

For de som av ufattelige grunner ikke synes det er spesielt givende å se på videoer av susende brennere, stoppeklokker og kjeler med stadig varmere vann i flere minutter, kan jeg røpe at en halvliter vann ble kokt opp av Svea 123R på 3:30, mens Manaslu 96 brukte 4:50. Konklusjonen min ble at til tross for ganske stor forskjell i oppgitte egenskaper, så ble Manaslu 96 i praksis for lik min Svea 123R til at jeg ville inkludere den blant brennerne mine. Jeg er fortsatt uten en parafinbrenner :( 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser på primuskongen si sida at manaslu primus 121 har ein slags ventil eller ett eller anna der lufteskrua pleie vera. Lure på om da er ein sikkerhetsventil i tilfelle trykket vette for høgt. Kan ikkje komma på kva det ellers skulle vært. Er ein ekstra "ting" som ikkje er på min høvik 41 iverfall. Er på toppen av lokket oppforbi der lufteskrua er plasert. Litt krøkete forklart men håpe de forstår kva eg meine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manaslu 96 er grådig liten og kan tenka meg at tanken blir gloheit, ellers er det vel samme brennar som nr 121, eg skal iverfall ha meg ein 121.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manaslu 96 er den minste av de tre Manasluene. Brenntid ca. 50 min. Ryggsekkvennlig. De to andre er jo større, og dermed tyngre.
Svea 123R begynner med lav effekt, men når tanken begynner å bli tom øker effeten voldsomt, og må reguleres ned til nesten stengt (min i alle fall). Samme med "broren" Optimus 8R (er ikke i salg lenger, men kan finnes på bruktmarkedet). Glimrende liten sak som av utseende ser ut som en Optimus 111 krympet i vask. Brenntid på Svea 123R og Optimus 8R på ca. 40--50 minutter.

Svea er veldig ryggsekkvennlig. På størrelse med en hermetikkboks på en liter. Går lett i sidelomma. Eller et lite kjelesett.

Ang. lufteskruer kjenner jeg bare Manaslu 96, men jeg trodde de var identiske utenom størrelsen?

Endret av Hege P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utifrå primuskongen sine side så er det litt forskjell på lufteskrue lokket, sikkert ikkje noken big deal, ser ut som ein ventil det som er på 121

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Dersom Manaslu 96 ikke har sikkerhetsventil (SRV), mens de to større har det, kan det ha noe med størrelsen på tanken å gjøre. Med samme materiale og samme produksjonsmetoder vil en liten tank tåle høyere trykk en en stor tank. Kreftene som materiale og sammenføyninger må motstå er direkte proporsjonale med overflatearealet som trykket presser mot. Dobling av areal er dobling av krefter ved samme trykk (grovt sagt). Så det kan hende at man for sikkerhets skyld (;)) har satt inn en sikkerhetsventil i de større tankene, men funnet det unødvendig i den minste? Bare en tanke ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir verre og verre,  skal bestilla eller aller helst få bror min til å henta for å spara porto viss han berre svare på sms en eg sendte 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.