Gå til innhold
fiskekongen

Noen med erfaringer MSR XGK med silencer?

Anbefalte innlegg

En veldig lite vitenskaplig test, kun magefølelse ved bruk:

Koketiden gikk opp med 20-25 %

Effekt må jeg bare gjette på at gikk ned tilsvarende, men har ikke målt den.

Forbruket økte selvfølgelig, men da snakker vi om så få gram at jeg ikke har merket forskjell på helgeturer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med samme dyse kan jeg ikke skjønne at forbruket øker med silencer da dysa ikke slepper igjennom noe mer drivstoff med silencer enn uten, eller?

GK-dysa til XGK EX gir høyere effekt med parafin enn bensin, derfor vil forbruket være noe mer med parafin enn om det er bensin som benyttes. 

Det som jeg tenker vil være avgjørende, er om brenneren blir mer effektiv med silencer, eller omvent. Der kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke har erfaring med slik silencer. En stillebrenner vil i utgangspunktet ha like god effekt som en bråkebrenner, men førstnevnte er mer ømfintlig for vind. 

For eksempel koker min WhisperLite universal en liter vann kjappere enn min Dragonfly har jeg erfart, begge med vindskjerm brukt. Har ikke sammenlignet mot min XGK EX. Dog tok jeg en koketest på XGK EX i høst, da kokte den på parafin en liter vann 2 minutter raskere enn med bensin. 

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min XGK er tiltenkt kun brukt på parafin og til snøsmelting og teltvarmer når det er langt til folk vinterstid. Er utrolig glad i min OmniliteTi med silencer, men har opplevd at den må rengjøres og er litt mer ømfintlig når det er veldig kaldt. (-30) Og som gir nok effekt til å holde grei temp inni teltet, noe OmniliteTi ikke klarte helt alene. Denne kommer uansett til å være førstevalget på kortere turer senhøst og vinter. 

Så vil han med en brenner som brenner uansett temp, og som ikke svikter når det gjelder som mest. Sånn enkelt fortalt. Og da er det parafin som gjelder på XGK'en :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.