Gå til innhold
  • Bli medlem

Rohkunborri nasjonalpark


AK74

Anbefalte innlegg

Hei! Har lurt på en tur inn i denne nasjonalparken, men lurer på om det er noen inne på forumet som kanskje kunne komme med noen tips. Er det f.eks flere inngangs"porter", og kan en legge opp ruta slik at en slipper å gå samme veien tilbake? Så en youtube snutt fra en tur i området, og der var det blant annet vist en åpen koie som kunne brukes. Ellers er det greit å vite om det går greit å gå med hund i området, at det ikke er for mye stor ur blant annet. Hører gjerne på tips fra noen som har vært i området. Perioden for tur blir muligens i august/september. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korteste vei inn i parken er ved å starte i Sørdalen. Kanskje den flotteste dalen i Troms ved siden av Reisadalen, hvis man liker litt dramatisk natur vel og merke. Dalen er lettgått på god sti, men inneholder noe av det høyeste innen bregner jeg har vært borti. Nå har jeg bare vært på Kjeleelvtinden, men tror ikke dalen videre endrer særlig karakter før man stiger opp av dalbunnen inne ved Staggonjunni.

Et annet alternativ er å start fra demningen på Altevatnet. Her koster det penger å parkere, 30 kr døgnet da jeg var der for et par-tre år siden. En gåtur på ca 15 km eller båtskyss til Storbukta. Herfra kan du f.eks.gå rundt selve Rohkunborri. Det er veldig lettgått langs Altevatnet. Hvordan det er langs Geavdnjajavri er jeg ikke sikker på, men kart og flybilder tyder på at det er lite ur i alle fall, med unntak av et parti under Lagocohkka.

Går selv med planer om tur til Altevatnet og Geavdnajavri i august med kajakk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:) Skal hente fram kart og studere litt:) Ikke bare å velge seg ut et område for tur i indre Troms, er jo så mange flotte områder. Hørtes greit ut å starte i Sørdalen. 

 Vil tro det kan bli en fantastisk tur med kajakk i området, leste en rapport om noen som hadde gjort noe lignende i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Var der inne på langtur sommeren 2014. Da startet vi med en båttur over midten av Tornetrask (mange som tilbyr båttransport i området) og gikk gjennom det som kalles Svenskdalen. Vi fulgte Vaggejokha og kom ned ved på vestsiden av Geavdna. Kjempefin tur, men mest for de som liker skikkelig villmark. Her er ingen nevneverdig sti, men masse urørt og flott natur. Fant fersk bjørneavføring her også! 

Deretter fulgte vi sørsiden av Geavdna helt til overgangen til Eartabeala, hvor det det er såpass grunt at man kan vasse over til nordsiden (hvor hytta til Bardu JFF) er. Her er mange muligheter videre, men vi gikk over fjellet og ned til Oustu. Da har man fine ruter videre til lengre nord i Dividalen, eller tilbake til Altevatnets vestside. 

Si i fra om det er noe lurer på fra den ruten! 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, jopapir skrev:

Hei! Var der inne på langtur sommeren 2014. Da startet vi med en båttur over midten av Tornetrask (mange som tilbyr båttransport i området) og gikk gjennom det som kalles Svenskdalen. Vi fulgte Vaggejokha og kom ned ved på vestsiden av Geavdna. Kjempefin tur, men mest for de som liker skikkelig villmark. Her er ingen nevneverdig sti, men masse urørt og flott natur. Fant fersk bjørneavføring her også! 

Deretter fulgte vi sørsiden av Geavdna helt til overgangen til Eartabeala, hvor det det er såpass grunt at man kan vasse over til nordsiden (hvor hytta til Bardu JFF) er. Her er mange muligheter videre, men vi gikk over fjellet og ned til Oustu. Da har man fine ruter videre til lengre nord i Dividalen, eller tilbake til Altevatnets vestside. 

Si i fra om det er noe lurer på fra den ruten! 1f60a.png

Spennende rute😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vandrefalk skrev:

Start i Sørdalen: 

 

Takk for fin video!. Fikk et snek av lengt til sommer og turer. 

Jeg gikk i gjennom den vestlige delen av denne nasjonalparken i sommer, og Lappjordhytta ligger nå der. Området mot Sørdalen så veldig villt ut, så det kan nok hende at T-ruta jeg gikk mellom hyttene er mer traffikert. Jeg syns for øvrig at området rundt Salvassskardet var litt for beskjemmet av hjulspor - dette er litt utenom NP, men allikevel...

Selv om området er lite besøkt er det ikke fritt for spor etter mennesker. Ref dette spesielle kulturminnet: http://nye-troms.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=3582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vandrefalk skrev:

Uansett hvilken rute du bestemmer deg for, dersom du trenger skyss inn til/ ut fra startsted/mål må du gjerne ta kontakt. Nå er jeg riktignok mye opptatt med jobb og reising i slutten av august, men dersom jeg er hjemme (Bardufoss) kan jeg sikkert være behjelpelig..:-)

 

Tusen takk for tilbudet👍🏻😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.