Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass og multifuel forskjell?


RElling

Anbefalte innlegg

Hei.  

Mangen av dere er like spilltet som baken. 

Noen foretrekker multifuel og andre sverger til gass. 

sitter nå i samme situasjon. Og har i dag bare brukt Jetboil sit gassystem. Helt til jeg fikk surfet litt på nettet og et brennende hull i lommeboka. Forvarming og slikt med multifuel virker som noe dritt og unødig arbeid, mens det lette med og vri på gassen og trykke på en bryter virker som en drøm.   Det jeg har fått med meg er at multifuel brukes spesielt kalde temperaturer. Men når man får vintergass ned i -27grader.   er det da behov for hvermannsen og bruke multifuel? 

 

Trenger litt veilledning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gass kan være helt utmerket til vinterturer, men blir det kaldere enn 12-15 minus får du nok betydelig lavere effekt. Men bruker du vintergass og varmer boksen litt mot kroppen før du fyrer går det bra. Enhver brenner innebærer kompromisser, men den nye vintergassen har vist seg å utvide bruskområdet for gassbrennere. Pass bare på at du får en brenner med forvarmingsrør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye prøving og litt grubling bruker jeg nå den på bildet, Primus Spider Stove Set, Godt fornøyd med denne selv om den veier litt, men vindskjermen er bra og den står støtt. Her kan brenneren bygges om til multifuel med mod kit fra Primus, eller en kan kjøpe en ekstra brenner og bygge den om til multifuel .Så har man en tre sesongs brenner og en vinterbrenner. Bilde er fra den første turen min i Nordmarka i år.

 

595031ff9df3d_Telt2mai17.jpg.fa339f39e6426f1f3ae4d996f38065af.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Spidersett, men sliter med å få den til å brenne rent som multifuel, så har gitt opp det litt. Jeg vil nok si at den er i svakeste laget effektmessig til å være en fullverdig vinterbrenner, vi snakker vel en 1500-2000W. Går mye tid til å smelte snø om man kun har denne.

Men helt genialt sett til de øvrige 3 sesongene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er vintergass så vil den gi langt mindre effekt enn bensin når det er kaldt. En fordel med flytende er også at du etterfyller på flaska med drivstoff. Med gass blir det ofte en del bokser med minimalt igjen på.  Med bensin og en telys så kan det også hjelpe deg igang med bålet hvis det er litt tungstartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbokser blir det søppel av som må bæres hjem. I tilegg er de ganske dyre, og er ikke like tilgjengelig. Med en multifuelbrenner kan du bruke bensin, pumpeparafin, lampeolje, tennvæske os. Dvs at tilgang til påfyll av drivstoff er legion...og på mange av dem kan du bruke gassboks også om du ønsker det. 

Null stress med forvarming. Har de ikke travelt når jeg er på tur, og det hele tar bare et minutt eller to...forvarme må du foresten med gass også når det er kaldt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Per Fredrik said:

Etter mye prøving og litt grubling bruker jeg nå den på bildet, Primus Spider Stove Set, Godt fornøyd med denne selv om den veier litt, men vindskjermen er bra og den står støtt. Her kan brenneren bygges om til multifuel med mod kit fra Primus, eller en kan kjøpe en ekstra brenner og bygge den om til multifuel .Så har man en tre sesongs brenner og en vinterbrenner. Bilde er fra den første turen min i Nordmarka i år.

 

595031ff9df3d_Telt2mai17.jpg.fa339f39e6426f1f3ae4d996f38065af.jpg

Har selv dette settet, fungerer helt utmerket på solo turer! Eneste minuset syns jeg er den dårlige gasskontrollen og litt for sentrerte flammen når man skal steke noe i større panner 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.