Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage målesnor selv


Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å forklare hvordan man lager målesnor selv? 

Jeg har lånt meg en lavvo for turen jeg skal ha med barna, sikkert 20 år gammel.. Det følger ikke med målesnor for pluggene og hver gang jeg skal sette den opp, virker det noe for stramt og ikke jevnt fordelt (avstanden mellom pluggene).. Jeg går jo rundt å sjekker, justerer osv, men noe er det jeg gjør feil.🤔

Jeg fant fort ut at jeg ikke kan sette i alle 10 pluggene med lavvoen nede, for da ble det så stramt at jeg ikke fikk i stanga (ja, døra var 'lukket'). 

 

Så noen med tips? Skal nemlig sette opp denne lavvoen hver dag på en ny plass i en hel mnd i sommer..

Så alle tips mottas med vidåpne armer 👍🏻😀

 

Endret av Utpåeventyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter ut alle plugger, så kommer et par stk opp når jeg presser på plass stanga, så justerer jeg bare disse etterpå. Jeg har strambare pluggfester på min lavvo og disse er sluppet helt ut ved oppsett. Jeg avslutter med å stramme disse nedtil. Har aldri brukt målesnor. 



Jeg starter med de to pluggen på hver sin side av døråpning for jeg vet stort sett hvilken retning jeg ønsker den, så strammer jeg plugger ut og til siden og setter alle rundt...



Antall pluggfester spiller faktisk inn. Jeg vet noen lavvoer får "feil symmetri" pga antall pluggfester og du kan flytte en og en plugg uten å føle at du kommer nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg setter ut alle plugger, så kommer et par stk opp når jeg presser på plass stanga, så justerer jeg bare disse etterpå. Jeg har strambare pluggfester på min lavvo og disse er sluppet helt ut ved oppsett. Jeg avslutter med å stramme disse nedtil. Har aldri brukt målesnor. 



Jeg starter med de to pluggen på hver sin side av døråpning for jeg vet stort sett hvilken retning jeg ønsker den, så strammer jeg plugger ut og til siden og setter alle rundt...



Antall pluggfester spiller faktisk inn. Jeg vet noen lavvoer får "feil symmetri" pga antall pluggfester og du kan flytte en og en plugg uten å føle at du kommer nærmere.

Det er 10 plugger og justerbare fester.

Jeg har prøvd å bare sette opp annen hver, sette inn stanga, justere og sette i resterende plugger. Ser for meg at dette i 'teorien' blir en noe kantete sirkel, men resultatet har vel heller blitt en skeiv femkant🙈 

Bør duken ved festene være nedtil bakken eller bør det være en 'sprekk' som i at duken er strekt såpass ut at den ikke lenger ligger nedpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på - om du har stormmatter eller ei. Med stormmatter så får du tett rundt kanten uansett. Så jeg setter opp med "sprekk", strammer nedtil så godt det lar seg gjøre og så legger vi stein/kubber/stokker på stormmattene slik at disse ligger nedtil. 


Uten stormmatter så ville jeg nok prioritert å få duken så godt nedtil som mulig. Selvsagt avhengig av når/hvor det skal campes. Det er i hovedsak myggen jeg ville prioritert å holde ute. Trekken under kan til dels stoppes ved å lagre det som skal lagres langs kantene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt Tentipi. Vet at det følger med en snor og mal der men det fikk jeg ikke med. Den har åtte pluggfester, så jeg klippet til litt papp og tegnet linjer i kryss som man skjærer pizza. Disse linjene følges når man retter ut snora, for å få lik avstand mellom pluggene.  Puttet en plugg i midten og prøvde meg fram i hagen før jeg fant en passe avstand. Den var ikke så mye større en radien på lavvoen. Fikk ideen fra videoer på hjemmesiden til Tentipi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.