Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund som blir bilsyk


Kjetil E.

Anbefalte innlegg

Jeg har en schæfertispe som elsker å gå på tur i fjellet. Men siden jeg bor sønnafor Oslo så blir det til at man må kjøre til det terrenget man skal gå tur i.

Bakdelen med dette er at min hund blir så utrolig bilsyk.. Allerede  etter få km så er det oppkast og tenners gnissel for henne, og det har ikke blitt bedre med tiden heller..

Er det noen her som har erfaring med hvordan man kan håndtere dette slik at kjøreturen for hunden ikke blir en 300km lang lidelse?

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt endel bikkjer nå og ett par har vært bilsyke/uvelle fra valpestadeiet til blomsterjord og har vel aldri finni ut noe annet enn
at bilsyketabletter hjelper på lange turer.
Ulempen er jo at de er beroligende så man kan ikke regne med full fart når man tar de ut av bilen når man kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tubbs skrev:

Har hatt endel bikkjer nå og ett par har vært bilsyke/uvelle fra valpestadeiet til blomsterjord og har vel aldri finni ut noe annet enn
at bilsyketabletter hjelper på lange turer.
Ulempen er jo at de er beroligende så man kan ikke regne med full fart når man tar de ut av bilen når man kommer frem.

Har vært inne på tanken med bilsyketabletter, så får man kanskje starte litt roligere dersom hunden ikke er helt ved sine fulle fem.. :-)

Hvilke legemidler finnes på markedet? Og regner seff at vetrinær må foreskrive det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Pr nå ca 14 mnd

Min var mye bilsyk, men det ga seg da han var mellom et og to år gammel. Vi ble også anbefalt å ikke gi han mat før bilturen (for eksempel vente med frokosten hans til vi kom frem), men det hjalp absolutt ikke, han ble faktisk verre av det. Samtidig vet jeg at mange hunder blir dårligere av å ikke spise før bilturen også. Kanskje du kan se en kausal sammenheng mellom måltidene hennes og hvor syk hun blir?

Endret av gull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke registrert at det hjelper at hunden faster eller ei.. Blir like dårlig.. Eneste fordel ved ikke å fore før avreise er at det ikke blir så mye oppkast..

Endret av Kjetil E.
rettet tyrkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Så langt har jeg ikke registrert at det hjelper at hunden faster eller ei.. Blir like dårlig.. Eneste fordel ved ikke å fore før avreise er at de ikke blir så mye oppkast..

Huff, får håpe det går over med tiden. Det vi gjorde var å ta han med på korte bilturer daglig da vi kjørte til butikken og slikt (så frem til at det ikke var for varmt å vente i bilen selvsagt). Jeg håper dere finner en løsning, utrolig kjedelig det der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Datteren min har en dvergdachs med samme type problemer. Kjølig luft fra aircondition anlegget, hyppigere stopp og mest mulig jevn kjøring fungerer. Hun kjører over 60 mil uten at han kaster opp. På svingete vestlandsveier har han det ikke så bra, men hyppigere stopp hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår golden ble også bilsyk når hun var valp. Kastet opp på korte bilturer. 

Når vi kjørte nordover en ferie måtte vi ha reisesyketabletter til henne. Vi ble tipset av veterinær om en ny type tablett som ikke skulle gi bivirkning i form av sløvhet. Dette preparatet fungerte utmerket! Ikke bilsyk og ikke sløv :)

Jeg husker ikke hva dette heter og har selfølgelig kastet esken, men tipper veterinær vet. Ulempen var prisen 100 kr pr tablett. Men var verdt det. 

Når hun ble litt eldre og ikke ble så bilsyk brukte vi ingefær. Dette fungerte også godt mot kvalme :)

Edit: jeg fant denne artikkelen, beskrivelsen passer godt ut fra informasjon jeg fikk fra veterinær 

http://www.dinside.no/reise/aldri-mer-bilsyk-bikkje/62035181

Endret av esstrom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
55 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hund før passasjerer :) 

Det hadde datteren min likt 😊

Hunden trives best foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, esstrom skrev:

Vår golden ble også bilsyk når hun var valp. Kastet opp på korte bilturer. 

Når vi kjørte nordover en ferie måtte vi ha reisesyketabletter til henne. Vi ble tipset av veterinær om en ny type tablett som ikke skulle gi bivirkning i form av sløvhet. Dette preparatet fungerte utmerket! Ikke bilsyk og ikke sløv :)

Jeg husker ikke hva dette heter og har selfølgelig kastet esken, men tipper veterinær vet. Ulempen var prisen 100 kr pr tablett. Men var verdt det. 

Når hun ble litt eldre og ikke ble så bilsyk brukte vi ingefær. Dette fungerte også godt mot kvalme :)

Edit: jeg fant denne artikkelen, beskrivelsen passer godt ut fra informasjon jeg fikk fra veterinær 

http://www.dinside.no/reise/aldri-mer-bilsyk-bikkje/62035181

Skal sjekke ut det medikamentet. Takk for linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanRH skrev:

Datteren min har en dvergdachs med samme type problemer. Kjølig luft fra aircondition anlegget, hyppigere stopp og mest mulig jevn kjøring fungerer. Hun kjører over 60 mil uten at han kaster opp. På svingete vestlandsveier har han det ikke så bra, men hyppigere stopp hjelper.

Skal kjøre noen "testrunder" så for jeg se om det er mulig å kurere problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gittiamo skrev:

Har møtt noen hunder, som må sitte foran, så det kan kanskje prøves? Hund før passasjerer :) 

Nå er det vel ikke noen spesifikke regler for hvordan hund skal transporteres i bil, men den skal sikres forsvarlig, og i de aller fleste tilfeller blir det bur i bagasjerommet. Sikkerhetsseler i bil er laget for mennesker over en viss størrelse og du skal ikke se bort fra at du kan få bot for å ha hunden sittende i forsetet.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/paabudt-aa-sikre-dyr-i-bil/a/557389/

Men tilbake til problemet med bilsyke:

Jeg har vokst opp med bilsyke og sliter fremdeles med dette uvesenet. Bare de som har opplevd bilsyke, og sjøsyke for den del, vet hvor jævlig dette er. Løsningen for meg, etter at jeg ble voksen ble et preparat som heter Postafen. På meg virker disse pillene helt perfekt. Jeg har også brukt dem på mine barn og erfaringene er bare gode. Jeg blir ikke trett av dem og hva mat og drikke angår så har jeg kombinert dem med både vått og tørt, sterke og svake drikkevarer og det funker helt fint. 

Prøv Postafen, du får dem på apoteket. Doser etter vekta på hunden, men de bør gis min. en time før kjøreturen starter.

6570-1.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs det finnes egne seler til hund, som festes i sikkerhetsselen. Hunder skal så klart sikres i bil :) 

Kjenner noen hunder, som kun takler å sitte i sete med sele. Men også andre som trives best i bur. Min ville ligge i buret heldigvis. 

Håper dere finner en løsning @Kjetil E.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25/6/2017 den 7.53, REs skrev:

Nå er det vel ikke noen spesifikke regler for hvordan hund skal transporteres i bil, men den skal sikres forsvarlig, og i de aller fleste tilfeller blir det bur i bagasjerommet. Sikkerhetsseler i bil er laget for mennesker over en viss størrelse og du skal ikke se bort fra at du kan få bot for å ha hunden sittende i forsetet.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/paabudt-aa-sikre-dyr-i-bil/a/557389/

Men tilbake til problemet med bilsyke:

Jeg har vokst opp med bilsyke og sliter fremdeles med dette uvesenet. Bare de som har opplevd bilsyke, og sjøsyke for den del, vet hvor jævlig dette er. Løsningen for meg, etter at jeg ble voksen ble et preparat som heter Postafen. På meg virker disse pillene helt perfekt. Jeg har også brukt dem på mine barn og erfaringene er bare gode. Jeg blir ikke trett av dem og hva mat og drikke angår så har jeg kombinert dem med både vått og tørt, sterke og svake drikkevarer og det funker helt fint. 

Prøv Postafen, du får dem på apoteket. Doser etter vekta på hunden, men de bør gis min. en time før kjøreturen starter.

6570-1.jpg

Hei

Mange "menneske" medikamenter er ganske farlige for hund. Så en skal alltid dobbeltsjekke om det går an. Fx er paracet mm no-good for hund.

Husk Veterinæren veldig gjerne vil selge deg bilsyke tabletter til 100 kr. stk. når du spør!

Men i dette tilfelle har jeg selv brukt Postafen (håndkjøp på apotek) til min noe bilsyke husky tispe. Det virker, og hun ble ikke særlig sløv av det. Bare litt i bilen. Når hun kommer ut er det full fart.

Unnlatt å fore før lenger biltur. Problemet har i stort omfang sluttet. Dessverre er hun så diskret at hun spyr ned i mellomrom mellom sete og side-panel, så det kan ta litt tid å finne det - og svært klønete å få det rensket ut. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 9.13, Kjetil E. skrev:

Takker for tipset. Skal rådføre meg med vetrinæren.

Hei! 

Om du får noen tips fra veterinæren, del de gjerne. Hunden min på 3 år, kasta opp selv på småturer før, heldigvis har spyinga gitt seg, men hun hater å kjøre bil. I det siste nå har hun halen så langt mellom beina som det går an å få den og hun skjelver når hun skjønner at vi skal ivei. Jeg sliter med hjemlengsel (til hjemplassen min) så vi er hjemme der så ofte vi kan, som regel et par helger i måneden, turen tar 1,5 time om sommeren å 2,5 time om vinteren. Hun elsker å være hjemme til 'bestemor og bestefar' og vi går mye turer når vi er der som hun elsker, men selv om hun vet at den belønninga er i andre enden, vil hun ikke i bilen. Kun når hun får sitte baki bilen uten bur, hopper hun inni med halen i været. (Det gjør vi kun på korte turer) Jeg har prøvd med stort bur som er like stort som bagasjerommet også, men bur er vist bur uansett, like forferdelig det også. Fryktelig trasig, jeg blir også bilsyk og vet hvor pyton det er, men jeg må jo ha henne med. Syns så synd på henne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 19.40, Kjetil E. skrev:

Bakdelen med dette er at min hund blir så utrolig bilsyk..

TS. Tror ikke du har et håpløst tilfelle å kurere, selv om hunden har blitt 14 mnd. :( Hadde vært best å ta "en kur" (tilvending) raskest mulig, etter første gang valpen/ hunden ble bilsyk. Korte turer er nevnt og det er noe av oppskriften. :) Og jeg er ganske sikker på, at du kan trene vekk denne bilsyken, hvis du tar deg tid. :)

Skal du trene det vekk, MÅ du "ta deg tid" til korte turer, enten du har et ærend, eller ikke. Du bør ha god tid, kjøre rolig og helst unngå svingete veg i begynnelsen. Helst veger (el. tidspunkt) med lite trafikk, så du kan bestemme farten bedre. Hver vellykket tur, helst uten kvalme, er et skritt på vegen i kuren. Da hunden tåler noen få km før den blir dårlig, så har du en maksdistanse i begynnelsen. Men hver tur teller, også 5 - 10 min. i nærmiljørt. Så da bør du kunne få til, en del vellykkede turer hver uke. For vanskelige tilfeller, så kan det ta måneder å kurrere. I ditt tilffelle tror jeg det kan gå raskere, men det står jo også litt på deg hvor flink du er til å trene. Samt hunske på, at du kjører på hundens premisser og ikke egne. Og en må alltid stoppe raskest mulig, hvis det blir antydning til bilsyk hund. Liten luftetur utenfor bilen er veldig bra, men selv et kort stopp og prate litt med hunden kan være god hjelp. Få den til å tenke/fokusere på noe annet.

Avslutter med at jeg tror de fleste valper/hunder som blir bilsyke, blir blir det fordi de har ligget å rullet under turen. Og svingete veg, er det værste og ennå værre hvis en kjører fort på svingete veg. Vil også nevne at hver dårlig opplevelse for hunden, så blir dette bare vanskeligere å kurrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.