Gå til innhold
  • Bli medlem

Livsfarlig jallabrenner?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Mareng said:

Virker som det er en gjenganger på forumet at de som kjøper billigbrennere må ha flere brennere i sortementet sitt. Enten fordi de ikke har så stort bruksområde, de svikter, eller kvaliteten virker så dårlig at de ikke tør ta den med på lengre turer.

Hvis man må bruke boksen opp/ned, er det ikke like greit med en fuelbrenner da?

Jeg har kun en brenner til 4-sesongsbruk og det er en FMS gassbrenner som kostet noen veldig få hundrelapper på eBay. 

Det er kun på pulkturer jeg drar med bensinbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, whistler said:

Et lite apropos til billigbrennere. I fjor sommer tenkte jeg å teste en billig slangebrenner, en såkalt Firemaple. Lett og fin og fungerte bra på første gassboksen. På tur på Hardangervidda hadde jeg med meg to bokser og overraskelsen var stor da jeg skulle bytte boks halvveis på turen. Brenneren tente ikke.. Hva fanken. Det kommer ikke gass. Skrudde den fra hverandre, sjekket pakninger og alt jeg kunne sjekke. Fortsatt ikke tegn til liv. Bytter tilbake til den nesten tomme boksen og der kommer gassen som bare det. 
Etter en del frem og tilbake skjønner jeg at nåla som presser ned på gassventilen er for kort og fungerer ikke på alle bokser. Etter at jeg kom hjem testet jeg den på forskjellige bokser og det fungerte på cirka halvparten. 
Siste gang jeg drar på tur med utstyr jeg ikke er helt sikker på.. ;-)

 

Jeg har vært borte i dette selv med "dyr" multifuelbrenner. Det har blitt løst ved å slippe en bitteliten stein, litt større enn sandkorn ned i ventilen før brenneren monteres.

5 minutes ago, whistler said:

Interessant, men den samme boksen fungerte på en Jetboil som var med på turen så jeg velger å fortsatt legge skylda på brenneren ;-)

 

Det er i grunn samspillet mellom ventil og når som er problemet - det går egentlig ikke å skylde på en enkelt av disse. For lang nål gir også problemer. Og i og med at ikke bokser fra forskjellige produsenter lages med millimeterpresisjon så er dette et problem man kan komme opp i uansett. 


Så et tips til alle som plutselig får dette problemet ute i felt, så lar det seg løse ved å legge en liten stein eller lignende opp i ventilen. Man får i hvert fall ut gass nok til å få kokt det man skal...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, whistler said:

Interessant, men den samme boksen fungerte på en Jetboil som var med på turen så jeg velger å fortsatt legge skylda på brenneren ;-)

Jeg vil påstå det blir feil å skylde på brenneren når dette faktisk gjelder mange brennere, men kun en type boks(om jeg tar lenken ovenfor for god fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, whistler skrev:

Et lite apropos til billigbrennere. I fjor sommer tenkte jeg å teste en billig slangebrenner, en såkalt Firemaple. Lett og fin og fungerte bra på første gassboksen. På tur på Hardangervidda hadde jeg med meg to bokser og overraskelsen var stor da jeg skulle bytte boks halvveis på turen. Brenneren tente ikke.. Hva fanken. Det kommer ikke gass. Skrudde den fra hverandre, sjekket pakninger og alt jeg kunne sjekke. Fortsatt ikke tegn til liv. Bytter tilbake til den nesten tomme boksen og der kommer gassen som bare det. 
Etter en del frem og tilbake skjønner jeg at nåla som presser ned på gassventilen er for kort og fungerer ikke på alle bokser. Etter at jeg kom hjem testet jeg den på forskjellige bokser og det fungerte på cirka halvparten. 
Siste gang jeg drar på tur med utstyr jeg ikke er helt sikker på.. ;-)

 

Hvilke type gassboks brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjørn J said:

Det er et kjent problem at noen bokser ikke fungerer på alle brennere. I de aller fleste tilfellene er det Coleman gassbokser som ikke passer - jeg har selv opplevd det. Da sluttet jeg å kjøpe dem.
Noen løste problemet ved å plassere et hagl av et visst kaliber på toppen av boksens ventil, da fungerte det. En kule fra et kulelager vil sikkert også virke :)
https://adventuresinstoving.blogspot.no/2017/03/coleman-canister-gas-caution.html

Jeg har en slik toppmontert brenner fra Eagle products https://www.xxl.no/eagle-products-fms-102-gassbrenner/p/1097583_1_style som ikke fungerer på coleman bokser. Jeg tok den med tilbake i butikken, vi prøvde totalt 10 bokser og 4 forskjellige brennere. Kun en boks fungerte. Merkelig nok fungerte alle brennerne på biltemagassboksen. Kjøper heller ikke Coleman gass lengre. Biltema sin gjør nytten sin. Selv ned mot 10 minus (brenner med forvarmer) 

Men når det er sagt, så har jeg 3 coleman bokser som ikke funket på eagle brenneren, men som fungerer helt strålende på Primus brennerne mine og ny innkjøpet https://www.fjellsport.no/kovea-moonwalker-gassbrenner.html Denne er den desidert beste brenneren jeg har hatt! Fantastisk gasskontroll, litt lengre slange og forvarmer. Fungerer helt strålende på større panner/stekepanner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg vil påstå det blir feil å skylde på brenneren når dette faktisk gjelder mange brennere, men kun en type boks(om jeg tar lenken ovenfor for god fisk).

Jeg syntes det er mer riktig å skylde på brenneren når den samme gassboksen fungerer som den skal på andre brennere. 

Har prøvd mye forskjellige gassbrennere fra både Optimus, Primus og Trangia uten å oppleve det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, whistler said:

Jeg syntes det er mer riktig å skylde på brenneren når den samme gassboksen fungerer som den skal på andre brennere. 

Har prøvd mye forskjellige gassbrennere fra både Optimus, Primus og Trangia uten å oppleve det samme. 

Da får vi forbli uenige da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, whistler skrev:

Jeg syntes det er mer riktig å skylde på brenneren når den samme gassboksen fungerer som den skal på andre brennere. 

Har prøvd mye forskjellige gassbrennere fra både Optimus, Primus og Trangia uten å oppleve det samme. 

Enig.

Primusen må ha en hensiktsmessig lengde på nålen slik at alle gassbokser fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Da får vi forbli uenige da :) 

Det lever vi godt med begge to tenker jeg ;-)
Så lenge boksen fungerer med "skikkelige" brennere fra Optimus og Jetboil, men ikke med kinabrenneren, da er det etter mitt syn ikke boksen som er problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mine 2 billige kinabrennere for kort tid til å si noe om kvaliteten. Men foreløpig har de vært med på tur hver eneste helg siden de kom i posten fra kina, og har fungert 
helt supert. Flammekontollen er nesten like god som på mine kjære Optimus 111T, slika t de er supere til å lage ordentlig mat på også. Grunnen til at jeg har to, er rett og slett at jeg har en til Trangia settet til familieturer, og en frittstående til solokokesettet. 
 

Har tidligere sagt at jeg ville kansje ikke tatt dem med på lengre ekspedisjoner. Men det bunner i grunnen i at kvaliteten rett og slett er ukjent, kombinert med total mangel på reservedeler.. Så til slike turer blir det mine mer velprøvde brennere som blir med. Rett og slett fordi jeg kjenner dem ut og inn, og kan fikse det meste av problemer som kan oppstå med dem. For de har nåp sine luner de også. Men alle mine har det til felles at de er tunge og eller tar stor plass. Den billige slangegassbrenneren fra kina får plass inni 1 liters kokesetet mitt inkludert gassboks og vindskjerm. SÅ det er disse som blir brukt til pulksesongen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 21.03, Gittiamo skrev:

Alltid synes brennere er skummelt, men om jeg blir kjent med jævelskapen, så skal jeg gi den en sjans. 

Ser slik ut. 

IMG_0030.JPG

IMG_0032.JPG

IMG_0033.JPG

Ligner på en prikk på den brennern jeg kjøpte på Biltema, kjempe god brenner for lite penger! Helt til hele greia tok fyr inni teltet...var en lekasje ved justerings ventilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tberg4 skrev:

Ligner på en prikk på den brennern jeg kjøpte på Biltema, kjempe god brenner for lite penger! Helt til hele greia tok fyr inni teltet...var en lekasje ved justerings ventilen..

Shit :o visste brennere var farlige saker. Men jeg tør uansett ikke fyre opp noe sånt inni telt uansett. Ikke såpass uprøvd og usikker billigssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/25/2017 den 11.11, Kjellis skrev:

Jeg er veldig skeptisk til disse billigbrennerene fra ebay og lignende. Den billigste brenneren jeg har er en toppmontert gassbrenner fra biltema jeg kjøpte for å ta med på en ukestur i Sunndalsfjella/Dovrefjell for et par år siden. Turkompisen hadde meg seg en brenner også så jeg tok sjansen på denne billigbrenneren. Jeg betalte rett under hundrelappen for den, ser den er dyrere . Den fungerte som forventet hele turen :)

Hvor tror du Biltemas innkjøper handler varene sine? :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/26/2017 den 13.52, tberg4 skrev:

Ligner på en prikk på den brennern jeg kjøpte på Biltema, kjempe god brenner for lite penger! Helt til hele greia tok fyr inni teltet...var en lekasje ved justerings ventilen..

Lekasjer Kan oppstå på hvilken som helst brenner. Det er derfor jeg personlig ikke liker å bruke bensin, men foretrekker parafinbasert drivstoff i mine pumpebrennere...
Forskjellen på en billigbrenner og en som koster litt mer, er antagelig bare at de som koster litt mer, får du reservedeler til og kan vedlikeholde/reparere for å unngå at slikt skjer, og fpr å fixe når det har skjedd. Disse reservedelene koster gjenre like mye i innkjøp som en billigbrenner fra Kina...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Humle skrev:

Hvor tror du Biltemas innkjøper handler varene sine? :-)

Den er til forveksling lik disse brennerene fra Kina, ja. Det er nok derfor jeg ikke stoler på biltemabrenneren også, men som sagt fungerte den problemfritt som brenner nr 2 på ukestur. Jeg kommer nok aldri til å ta den med som eneste brenner på langtur dog, men den er fin å ha i kaffekjelen på dagsturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema brennerne er fra kinesiske FireMaple, samme brennerne er også solgt som produkter fra Eagle Products, Allrando selger de som FireMaple.

Så "Same shit, different wrapping".

Kvaliteten på ting fra FireMaple er faktisk ganske bra, jeg har både brennere, kjeler med varmeveksler og kaffikjele med varmeveksler. Alt kjøpt på Aliexpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei ting å huske på er at i EU finnes det strenge krav og direktiver til gass brennere og utstyr. Slik jeg vurderer det så er det en ekstra sikkerhet å kjøpe i EU land da alle butikker er pålagt å følge regulativer. Direkte import fra Asia/Kina har ingen EU direktiver og helt sikkert ganske dårlig kvalitetskontroll og ISO regler ;)

Det betyr ikke at utstyret nødvendigvis er bra eller har høy kvalitet men det er stort sett sikkert å bruke sammenlignet mot gråimport markedet. 

Det at importører i europa handler fra kina er ikke det samme som at de handler hva som helst, det finnes faktisk utrolig mange krav og forholde seg til. Glipper skjer sikkert men alikevel. 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng der, Kovea Booster +1  klonene er eksempel på produkter som ikke ble godkjent.

Kovea derimot er helt OK. Av likevel selges klonene i flere butikker.  Men det kommer mye fra Kina med CE merke uten at det er i hh.t. CE regler.

 

dsk

Endret av dsk
tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 25.6.2017 den 12.16, Bjørn J skrev:

Det er et kjent problem at noen bokser ikke fungerer på alle brennere. I de aller fleste tilfellene er det Coleman gassbokser som ikke passer - jeg har selv opplevd det. Da sluttet jeg å kjøpe dem.
Noen løste problemet ved å plassere et hagl av et visst kaliber på toppen av boksens ventil, da fungerte det. En kule fra et kulelager vil sikkert også virke :)
https://adventuresinstoving.blogspot.no/2017/03/coleman-canister-gas-caution.html

Har erfart dette, boks som ikke virker, derfor jeg etter den erfaringen alltid sjekker at boks og brenner funker før jeg drar ut:  37062-gassboks-sjekk-at-den-virker-før-du-går/

På 25.6.2017 den 16.33, tshansen skrev:

Jeg har en slik toppmontert brenner fra Eagle products https://www.xxl.no/eagle-products-fms-102-gassbrenner/p/1097583_1_style som ikke fungerer på coleman bokser. Jeg tok den med tilbake i butikken, vi prøvde totalt 10 bokser og 4 forskjellige brennere. Kun en boks fungerte. Merkelig nok fungerte alle brennerne på biltemagassboksen. Kjøper heller ikke Coleman gass lengre. Biltema sin gjør nytten sin. Selv ned mot 10 minus (brenner med forvarmer)

En annen grunn til å sjekke ting før man går erfarte jeg i fjor høst med denne Eagle-/Fire Maple FMS-102 brenneren. Hadde problemer med å finne slett underlag til brenner/boks, trodde jeg -  inntil jeg oppdaget ett av kjelestøttebeina var blitt  lavere enn de to andre. Prøvde å bøye det til, uten hell.  (Om kjelestøttebeina blir ødelagt i felt kan man jo i nøden sitte å holde gryta over flammen om man må, men man vil jo helst at ting skal fungere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.6.2017 den 8.16, REs skrev:

Her er et eksempel på en brenner med forvarming.

PRIMUS_Express_Spider_MultiFuel_Hose_Stove_1.jpg.264717366d84619cedba2f9981532ad5.jpg

Jeg kjøpte en gang en billig multifuel brenner fra et postordrefirma i Kina. De solgte gjennom amazon.com så jeg tenkte at det var i orden, men den gang ei. Denne brenneren har forvarming, men det eneste den virker på er gass. 

post-4220-0-99171400-1359200952.jpg.b6028b54ccf02d288a20b9de08db9dcb.jpg

Du kan lese resten av testen her:

 

Samm "elendigheten" jeg har, ser det ut som...
Kovea klone.
Liker seg ikke så mye på gass, parafin/bensin er OK.

 

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.