Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære hunden å være med på posteringer


Medusa

Anbefalte innlegg

Hei 🙂 jeg er helt fersk her, men veldig fornøyd med å ha funnet et forum som dette!

Har et spørsmål til dem som har lært enten jakthunden sin eller andre raser uten utpreget jaktinstinkt, å sitte stille under postering. Jeg driver lite oppdrett av portugisisk vannhund, og skal til høsten beholde en valp etter mitt første kull. 

Ønsker å kunne ha med meg denne hunden på post og at den forholder seg helt rolig under både ventingen og når dyret kommer utpå. Skuddtrening skal gå greit, utfordringen ser jeg for meg blir når vi skal sitte helt stille og hunden hører at dyret kommet frempå før meg. Hvordan trener dere på dette? 🙂 Portisen har ikke utpreget jaktinstinkt så det er sagt, og er heller ingen hund som gneldrer for den minste lyd - men de er jo fortsatt hunder 😉

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Det er et litt vrient spørsmål du stiller, men vi kan jo filosofere litt rundt det. Du fortjener svar. Jeg er en bikkjemann og jeger som pr i dag har en liten og en stor KV. Hvis mitt mål hadde vært å få de til å sitte stille på post i timer og forholde seg stille og rolig hvis det skulle komme et rådyr spankulerende forbi ville jeg satset 110% på grunndressur. Det beste hadde sannsynligvis vært å preget den i reelle situasjoner fra den var 2 til 3-4 mnd gammel, men det er nok vanskelig å gjennomføre. Mye trening på å finne roen og holde seg rolig, gradvis lengre perioder, i terrenget. Noe jeg i og for seg gjør allerede, men ikke med intensjon om å ha bikkja med på post. Med god dressur er det meste mulig, og min voksne hund stopper på kommando mens den løper etter katta til naboen. Eller ett rådyr i skauen for den sakens skyld. Som fuglejeger har det vært mitt fokus. Men veien til suksess er å få en generelt så lydig hund som mulig. Grunndressur og god kontakt med hunden mao. Med utpregete jakthunder tror jeg dette krever mye erfaring og en solid dose trening. Og i hvert fall med fuglehunder er jeg av de som tror det er nærmest umulig å lykkes kun med positiv forsterkning. Mest positiv forsterkning, men også korrigering, evt langline og en sjelden gang "fysisk kontakt". Mulig det er lettere med "ikke-jakthunder", men det er noe med å velge hvilke kamper man skal kjempe, så jeg foretrekker å la bikkja bli hjemme hvis det er noe annet enn fugl jeg skal jakte.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noe om jakt, bare så det er sagt, men kanskje en postering er litt lik en lyttepost? 

Min eldste var ikke av den stilleste eller roligste, men satt helt rolig og fokusert når vi satt oss ned på lyttepost trening. Skal sies at han var i "jobbmodus", og jeg vet ikke hvor lenge han ville ha vært i det moduset. Ikke noe bråk når fig. kom, bare å belønne med rolige ord/klapp når adferden var som ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trening, trening og atter trening i mange forskjellige settinger og miljøer. Sitt ned og gjør ingenting, ros når hunden har ønsket adferd (slapper av, ikke prøver å få oppmerksomhet). Det er bare passitivitetstrening i et litt annet miljø enn hjemme i stua (les "bare", jeg er ikke god på det). Når hunden generelt har lært seg å være rolig ute på post, få noen til å rasle i buskene :) Google "passitivitetstrening" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Skjønner dette krever mengdetrening ja. Jeg trener i utgangspunktet positivt, men tør å si nei :) Jeg får trene mye rotrening og ta han med ut i skogen der vi gjør ingenting. Og håpe han er hakket mer tålmodig enn mora er og litt mindre heit på bevegelse :P Hadde uansett vært utrolig kjekt å kunne ta med hunden på post og rett frem til utvomming. Er jo greit når man sitter på innmark for da henter jeg bare hunden i bilen og tar med ned, verre på utmark med 40 min til bilen. Er da jeg tenker det hadde vært kjekt med en hund som kunne være med og sitte stille :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.