Gå til innhold
  • Bli medlem

Flaske til rødsprit til forvarming


HannKatta

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, zimwalker skrev:

Trangia sine flasker med sikkerhetsventil er fine de. Men det finnes jo rimeligere alternativer dersom man gjør det til en regel å aldri helle direkte fra flasken  til brenneren. Hell over i noe annet, i små doser, i en kork om ikke annet (eller bruke en sprøyte, se innlegg lengre opp) og derfra over til brenneren, så unngår man overraskelsene som sikkerhetsventilen på Trangia flaskene beskytter en mot.  Varer jeg normalt har  i husholdingen og derfor alltid har tomme flasker av - som jeg bruker til rødsprit når spritkjøkkenet skal ut på tur- kan være: Hvedings Eddikessens eller f.eks. 750ml Antiback flaske. Litt solide plastflasker m.a.o.

Det er ikke sikkerhetsventil i flaskene ;)

Vet ikke hvordan denne myten oppstod, men det er en åpne/lukke ventil i korken som er helt lukket og låst når du skrur igjen ventilen. Ellers ville det betydd konstant lekkasje i solen om flaksen ligger.

Det blir nok litt søl om man heller over fra en kork og skal fylle 3 dl på optimus 111, men finnes nok mange andre metoder å bruke ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Det er ikke sikkerhetsventil i flaskene ;)

Vet ikke hvordan denne myten oppstod, men det er en åpne/lukke ventil i korken som er helt lukket og låst når du skrur igjen ventilen

Ulykker med rødsprit baserte stormkjøkken ALA trangia er ofte at det tar fyr i flaska, og da kaster vedkommende flaska raskt vekk. De som er rundt får brennende rødsprit på seg, og mye skader. Den som kaster brenner seg bare på handa vanligvis. 

Men:

Bruker du flaska til Trangia med sikkerhetskork, lukket den seg når du slipper/kaster den. Dermed unngås det å spre brennende rødsprit - det er derfor den blir kalt sikkerhetsventil. 

Endret av Memento mori
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Memento mori skrev:

Bruker du flaska til Trangia med sikkerhetskork, lukket den seg når du slipper/kaster den. Dermed unngås det å spre brennende rødsprit - det er derfor den blir kalt sikkerhetsventil. 

Ja, det er riktig. Takk for presiseringen.

Jeg tenkte på overtrykksventil, som det var en kort diskusjon om tidligere. Jeg trodde det var det som det var snakk om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rødspriten i en sånn gul sitronessens-flaske. Vet ikke hvor proft det er, men det virker.

Den er tett, men det er noe herk å få av korken for påfyll. Ligger i en zip-lock for ekstra sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg linket til over fra aliexpress var kjempebra! Klemte hardt med hånden og lekker ikke! Drypper heller ikke og lett å sprute med. Fulgte med en liten trakt. Lurer på om jeg skal bruke en til matolje også, må bare tape/merke så jeg ikke tar feil. 😅

20190318_172914.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet for den spesielt interesserte:
Den som vil ha en liten plastflaske på 3dl med skrukork, og som har "innstøpt" i plasten det svenske nasjonal emblemet "3-kronor", og "innstøpt" skrift som lyder "Rödsprit - Mycket Brandfarlig - GIFTIG." ja han må ut med 250 kroner pluss frakt for å få ei slik flaske som del av dette Feltkjøkkenet hos Forsvarsbrukt: https://www.forsvarsbrukt.no/p-140-feltkjkken-enkeltmann.aspx, Men det blir vel litt mer enn noen her er villig til å betale for ei lita plastflaske, uavhengig av emblem og påtrykk.

Kjøpte selv tilsvarende sett for noen år siden, til en litt lavere pris, men med kokekar i rust-fritt stål. På versjonen over har de skrevet at det har "lav vekt" - og oppgir samlet vekt til 932g.  Til sammenligning, min modell i rustfritt veide jeg til 1330g. Ikke mitt mest brukte "stormkjøkken" for å si det slik. Men plastflaska, ja den har jeg brukt. Og spritbrenneren; en "No 66 Svea", som tar 1,3dl når full (max 2/3 av høyden, som for Trangia) og brenner ca 1 time på det (mot Trangia sin standard brenner ca 25-30 min på "full tank").  For min del syns jeg brenneren i seg selv var verdt prisen. Måtte gi den en kraftig rens/vask, stikke opp dysene osv, riste ut noen gram sot osv, men etter det funket den "som om den var ny".

 

 

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenbruk av mange flasker er nevnt her. Også laboratorie plastflaske med svanehals, som er meget bra til dette bortsett fra at den må stå oppreist eller ha ekstra kork til å lukke med.

Men jeg forvarmer altså direkte med tennvesken som jeg bruker som fuel uansett på min Optimus Nova. Har aldri noe problem med dette og sparer altså å ha sprit med. Norsk rødsprit på fingrene )og maten smaker litt vondt, den svenske T-sprit er helt ille, men dansk denatureret sprit er best - på smaken altså. De gamle alkiser mente det samme.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.