Gå til innhold
  • Bli medlem

Lårings?


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

ser at fleire meiner låring er gode greier i regnvær istadenfor regnbukse.

Men her må du ha ganske lang jakke for at ikke vatnet skal gå ned i låringsane, er verkeleg lårings gode? Korleis er det å gå i skikkeleg regn og vind på fjellet i desse?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvordan er det å klyve og klatre ol? Ser for meg at det fort blir glipper når man bøyer seg ol? 

Jeg har lårings i lær (chaps) for å ri i, men det er ubrukelig i regn da vannet finner alle mulige måter å renne inn. Og det slipper jo ikke ut igjen. 

Ellers virker jo lårings som en knall ide. Ser jo fordelen med dette også om man skal gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lårings sammen med regnponcho fra Helsport, den er mer enn lang nok til å dekke det som låringsene ikke dekker, men poncho kan jo være en liten utfordring i sterk vind. Som en annen nevnte i en lignende tråd, lårings funker også bra til å "vade" i vått gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lårings er suverene til gange, enten det er for fot-turister, eller jegere. Og det kan bukes i kombinasjon, med flere typer lange jakker og poncho typer. Jeg tok det i bruk på 80-tallet, etter å ha sett "jaktkompisser" bruke det. Så jeg kjøpe lårings fra Jerven (pustende) og en lang, tynn og pustende regnjakke fra Peter Storm. Det settet er brukt til turer og jakt, både i fjellet og i skogen, frem til for ca 3 år siden. Hvor mange regnværsdager det har vært benyttet vet jeg ikke, men med ca. 30 - 40 hele dager (og noen 1/2 dager i nærområdet) per år, har det nok vært en del regnværsdager også. Og da jeg foretrekker å gå i ytterklær av bommull (de fleste er impregnert), er tynt regntøy med i sekken. Så noe slitasje blir det av det også, Og hvis en reiser 55 - 250 mil, EN vei på jakt, går en også når det regner. 

Anbefaler selvsagt en lang regnjakke (15 - 20 cm på nedsiden av hofteleddet) og det er det jeg har mest erfaring med. Og settet har fått prøvd seg i kraftig regn. Også når det har regnet tilnærmet vannrett, så en må bøye hodet fremover, samt til siden og se ut av øyekroken, for å se hvor en går. En ting er regn, som pisker i ansiktet, men i øynene er litt værre. :) 

Da jeg oftest har med 1, eller 2 hunder (både jakt og tur), har det hendt jeg har latt jakken være hjemme (eller i camp) og benyttet Jerven Orginal i stedet. Da som både regnskydd under gange og for hvile-/matpauser, med både meg og hundene inne i ponchoen. Men en slik tynn jakke tar liten plass og veier lite, så normalt har den vært med. Samme med lårings, av litt kvalitet. Min poncho (fra Jerven) veier en del, men det finnes lettere alternativer, selv om de har færre bruksområder.

Samme jakke har også vært med på de fleste kanoturer (7 - 14 d/per år) fra begynnelsen av 90-tallet. Tok sjansen på å bruke låringsene på en 7 dagers tur et år og var klar over, at jeg kunne bli våt i rumpa ved padling i regnvær. Men det var en varm periode, så jeg så ikke helt problemet. Fikk noen regnskurer, under padlig. Og ja, ble litt bløt, men ikke kliss bløt ennå et regnet bra i perioder. Hadde kanskje blitt noe våtere, hvis jeg hadde sittet vanlig på setet. Men jeg sto på knærne og hadde rumpa delvis inne på setet. Da fungerte det brukbart, selv med lårings. Men dette er litt på kanten, av hva lårings egner seg til.

Lårings slipper ut kroppssvette greit, selv med gjensnøring nederst rundt støvlene. Men går en i vegitasjon hvor det er liten fare for, at låringsen blir dyttet opp over øvre støvelkant av vegitasjonen (eller av vind), annbefaler jeg å ha de relativt lett tilsnøret nederst. Blir ennå mer luftig. Og for folk som går mest på stier, tror jeg det sjelden er behove for tett tilstramming mot støvlene. Og hvis ikke sekken er for tung, er det raskt å justere. Kan også nevne at jeg har brukt kun lårings, når høy vegitasjon er våt, både etter egnvær og på morgenen hvor det er mye fukt i langt grass, vier, m.m. Og noen ganger som "vindskydd", nå været har endret seg og jeg har har luftige bukser på. Så lårings har flere bruksområder og er også etter min mening, det beste å bruke under gange.

Kan nevne, at det også er regnbukser å få med noe lufting under linning (beltested), både forran og bak, som kan brukes med vanlig kort "regnjakke". Jeg har en fra Dovre, men har ikke fått testet den godt ennå, Har ikke målt luftespalten, men det er ca 5 x 20 cm og består av et nett. Sikkert brukbart, spessielt på områder lårings ikke egner seg.   

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.