Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av primaloft/syntetisk jakke som erstatter ullgenser og lett dunjakke


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Annonse
11 timer siden, Tessatroll skrev:

Korleis merkjer du det? Eg har ikkje merka forskjell på akkurat det 

På min Arcteryx er det veldig tett ved handleden, noe som jeg opplever som litt ubehageligt når jeg blir varm, på Houdini jakken er det litt mer plass. Og på Houdini jakken kan lommene brukes til lufting.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mareng

Etter å ha brukt jakken noen ganger, så synes jeg ikke Arcteryx Atom er så varm som jeg hadde sett for meg. Den er så tynn i fóret at det kjennes nesten ut som det bare er ytterstoffet og innerstoff den et laget av.

Litt kaldere enn en god ullgenser er mitt inntrykk, foreløbig ihvertfall. Ullgenseren varmer litt mer, og veier litt mer. Så varme-til-vekt ratioen er vel omtrent lik, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mareng skrev:

Etter å ha brukt jakken noen ganger, så synes jeg ikke Arcteryx Atom er så varm som jeg hadde sett for meg. Den er så tynn i fóret at det kjennes nesten ut som det bare er ytterstoffet og innerstoff den et laget av.

Litt kaldere enn en god ullgenser er mitt inntrykk, foreløbig ihvertfall. Ullgenseren varmer litt mer, og veier litt mer. Så varme-til-vekt ratioen er vel omtrent lik, tror jeg.

Det er jeg uenig i, men det oppleves sikkert veldig individuelt. Jeg syntes Atom gir meg minst like mye som Ulvang ullgenser :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
37 minutter siden, whistler skrev:

Det er jeg uenig i, men det oppleves sikkert veldig individuelt. Jeg syntes Atom gir meg minst like mye som Ulvang ullgenser :-)

 

Er du enig i at når du kjenner mer pekefinger inne armen, og tommel utenpå armen, så kjennes det ut som det er svært lite isolasjon i jakken? Eller er de forskjellig?

 

EDIT: min er størrelse m og veier 350 g

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mareng skrev:

Er du enig i at når du kjenner mer pekefinger inne armen, og tommel utenpå armen, så kjennes det ut som det er svært lite isolasjon i jakken? Eller er de forskjellig?

 

EDIT: min er størrelse m og veier 350 g

Isolasjonen er tynn. Jeg har fått et hull på armen og ser hvor tynn den er, men jeg syntes likefullt den fungerer helt strålende ;-)

Kan det være litt psykoligisk effekt at man tror den isolerer dårlig fordi den er så tynn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Etter å ha brukt jakken noen ganger, så synes jeg ikke Arcteryx Atom er så varm som jeg hadde sett for meg. Den er så tynn i fóret at det kjennes nesten ut som det bare er ytterstoffet og innerstoff den et laget av.

Litt kaldere enn en god ullgenser er mitt inntrykk, foreløbig ihvertfall. Ullgenseren varmer litt mer, og veier litt mer. Så varme-til-vekt ratioen er vel omtrent lik, tror jeg.

Enig i det, har to Atom jakker. Synes de er som middels fleece. Men penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Isolasjonen er tynn. Jeg har fått et hull på armen og ser hvor tynn den er, men jeg syntes likefullt den fungerer helt strålende ;-)

Kan det være litt psykoligisk effekt at man tror den isolerer dårlig fordi den er så tynn?

Den "blåser" seg litt opp også, så det er nok en del luft i isolasjon som hjelper også. Jakken er ganske vindtett også, bortsett fra flecepanelene i siden, det bidrar ytterligere tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjellis skrev:

Den "blåser" seg litt opp også, så det er nok en del luft i isolasjon som hjelper også. Jakken er ganske vindtett også, bortsett fra flecepanelene i siden, det bidrar ytterligere tenker jeg :)

Enig i det. Fremstår nok varmere enn ullgenser siden den er ganske så vindtett. Brukt min mye på raske turer ut av teltet vinterstid med vind og -15. Kun ulltrøye under. Funker like bra som en litt kjølig sommerkveld med 5 plussgrader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.