Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av primaloft/syntetisk jakke som erstatter ullgenser og lett dunjakke


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg er på utkikk etter en jakke med syntetisk fór som kan brukes som pauseplagg, leirjakke under oppholdsvær og under skalljakken som en erstatning for mellomplagg/ullgenser.

På denne måten jeg spare meg for ett plagg i sekken, da denne kan kombinere egenskapene til en ullgenser og lett dunjakke. Fóret trenger ikke å være primaloft, men det må fungere ok når det er fuktig.

- Jakken må være vindavvisende, IKKE vanntett.

- Jakken må være lett (maks 500g?)

- Jakken må ha hette.

Noen som vet om noen gode jakker?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Houdini Mr/Mrs Dunfri 😍 

Kjøpte min på restesalg i vinter og har knapt tatt den av siden. Den er superlett, holder vind ute og den har luftelommer så det ikke skal bli for varmt. Brukes til jobb, fritid og tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt denne i kvinneversjonen på XXL: https://www.fjellsport.no/the-north-face-m-thermoball-hoodie-banff-blue.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1 

Det var salg på de på XXL nå, de koster vel vanligvis opp til 2000 kroner, så prisen på fjellsport var ikke så ille den heller. Min veier knappe 300 gram, så jeg tipper herreversjonen sikkert er under 500 gram den også. Kjempegod å ha på kroppen, og supert at den kan komprimeres ned i lommen! :)

Endret av gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Mange veldig gode forslag her, keep em coming :)

Arcteryx tenkte jeg var uaktuelt pga. pris, men prisen er omtrent lik de andre faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, gull said:

Mener jeg har samme type for menn - fornøyd så langt. Ikke fått prøvd den i kaldt vær, men benytter den på ettermiddag/kveld i leir. Enkel og grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene om Arc'teryx Atom LT hoodie. Jeg har to stk og bruker de hele tiden, både på tur og til hverdags. Jeg har også en Arc'teryx Nuclei FL som er dyrere, men også lettere, og jeg opplever den varmere enn Atom LT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
30 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har prøvd ymse merker men favoritten og gjengangeren er definitivt Arcteryx atom lt hoodie 

Passer denne også utenpå en jakke med litt lommer på, eller er den for tettsittende?

edit: spørsmålet også til @Kjellis og @Prebb

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mareng skrev:

Passer denne også utenpå en jakke med litt lommer på, eller er den for tettsittende?

edit: spørsmålet også til @Kjellis og @Prebb

Kommer an på størrelsen du velger, men jeg vil si at de er sann, eller kanskje litt stor i størrelsen. Hvor vidt den går utenpå avhenger av hvor mye du skal ha under. Jeg bruker den like mye som ytterste jakke som et mellomplagg, men jeg bruker den kun på vår og sommer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke bryr deg om utseende, men litt om pris så har jeg brukt Helsport sin et par år og er kjempefornøyd. Ser ut som den er designet midt på 80-tallet, men holder mål. 

Som alltid et par eksempelbilder ;-)

Ene bildet fra 25 minus i teltet - da er det greit med en fleece-headover i tykk utgave i tillegg.

Det andre fra isfiske i minus 15

Stort sett alltid med i sekken på de fleste turer. Lun og god og handlet litt for stor så er dette et skikkelig fjellplagg. OG med det utseende såp slipper jeg å falle for fristelsen til å bruke den daglig og dermed "bruke den opp" ;-)

2017-04-08 20.16.00.jpg

17838373_10210147202330580_1432305028_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Passer denne også utenpå en jakke med litt lommer på, eller er den for tettsittende?

edit: spørsmålet også til @Kjellis og @Prebb

Enig med @Prebb, de er litt romslige i størrelsen. Jeg bruker min både under og over skalljakken, men den varmer best under etter som det er fleece i sidene på den. :)

Jeg har også en sluk Helsport Gjende, @Espen Ørud:) Kjøpte den på Helsport sin outlet på Melhus til uslåelig pris. God passform, men noe stivt stoff synes jeg. Varmer godt dog. 

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kjellis said:

Enig med @Prebb, de er litt romslige i størrelsen. Jeg bruker min både under og over skalljakken, men den varmer best under etter som det er fleece i sidene på den. :)

Jeg har også en sluk Helsport Gjende, @Espen Ørud:) Kjøpte den på Helsport sin outlet på Melhus til uslåelig pris. God passform, men noe stivt stoff synes jeg. Varmer godt dog. 

Stivt? Da er det en annen jakke for det her er mykt som bare det. Selv i minus 25

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i for Arc´teryx Atom. Min favorittjakke gjennom tidene. Brukes hele året og funker like bra en kald vinterkveld som en kjøling sommerkveld. Helt konge jakke. Jeg har uten hette nå, men den begynner å bli sliten, så neste gang går jeg antagelig for samme jakke med hette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Stivt? Da er det en annen jakke for det her er mykt som bare det. Selv i minus 25

 

Føles stivt ytterstoffet i forhold til Atom LT mente jeg :) ikke noe problem å bevege seg i den, nei :) Ser ut som samme jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Mange veldig gode forslag her, keep em coming :)

Arcteryx tenkte jeg var uaktuelt pga. pris, men prisen er omtrent lik de andre faktisk.

E faktisk ikkje store forskjellen nei, men har ein gong prøvd ei Skogstad som var rimeleg og Om eg synes var veldig bra. 

Elles trur eg pris kontra brukstimar forsvarar det... Eg har to. Ei til sivilt og ei tur. Den turjakka ser ikkje ut, og luktar til ei kvar tid ei go blanding av bål, tåfis og svette 😰 😵 me glidelåset lukka og hetta pakka inn i jakka utgjer den nemleg ein super ekstra fotpose inne i soveposen på vinteren. Saman med knevarmerar som hindra varmetap får knehasane, varmeflasker og avogtil varmeskjørt, gjer den at eg kan strekke soveposane mine langt med omsyn til temp, (typisk sekketurar vinter) utan å fryse om natta. På same tid kan eg også bruke vekta på dagtid, i motsetnad til om eg gjekk med tyngre pose.

Så her er rett og slett turen ikkje heilt komplett utan mi favoritt-varmejakke. Den dreg på åra, og har blitt noko tynn i isolasjonen, men eg strevar med å skulle bytte den ut 😂   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Om du ikke bryr deg om utseende, men litt om pris så har jeg brukt Helsport sin et par år og er kjempefornøyd. Ser ut som den er designet midt på 80-tallet, men holder mål.

;-)

2017-04-08 20.16.00.jpg

17838373_10210147202330580_1432305028_o.jpg

Helsport har slutta å produsere klær og selger ut restene på Outlet nu 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, jmtjs skrev:

Arcteryx Atom har jeg i byen, skal jeg på tur tar jeg Houdini Mrs Dunfri. Atom jakken har altfor dårlige ventilasjonsegenskaper hvis du spørr meg.   

Korleis merkjer du det? Eg har ikkje merka forskjell på akkurat det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.