Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting på bilturer


HannKatta

Anbefalte innlegg

Har kjørt endel dagsturer med bil hittil.
Overnattet på en campingplass før Lillehammer i fjor.
Greit nok, men da var der en hundeklubb samtidig og dem holdte på til en time eller to etter midnatt.
Tenkte å telte nå når jeg passerer brukbare områder som Strynefjellet eller andre mer øde områder.
Bruker da bilen som "lager" og har kun det jeg må ha i teltet.

Kan overnatte i bilen kankje hvis jeg legger ned baksetet og tømmer bagasjerommet.
Har en hatchback.
Kan ligge på skrå tenker jeg.
Må ha lufting selvfølgelig og kankje noe tildekking mot innsyn.

Noen andre som gjør dette i blant på en 2-3 dagers tur?
Interesert i deres historier og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører av og til langturer rundt i Nord-Norge, og har en varebil, Peugeot Expert. Svært komfortabel på langkjøring, og i varerommet har jeg skikkelig seng, en rammemadrass med dundyne :). Selvsagt stol og bord, og bakluka er topphengslet slik at jeg kan sitte under den i regnvær. Sidedørene har vindu som kan åpnes for lufting. Jeg har hatt mange overnattinger i den, både sommer- og vinterstid, og er uavhengig av campingplass.
Men jeg har telt med, og foretrekker ofte det i stedet for å ligge i bilen, det er en egen sjarm med å ligge i telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag sov några gånger i gammel-SAABen jag hade. En 900 av -87 års modell. Det gick, men var inte speciellt bekvämt. Nödlösning.
Annars har det blivit tält nära bilen några gånger. Går helt OK. Har funderat på en lätt-lavvo-lösning med kamin, men misstänker att det nog inte blir så mycket brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overnatter ofte langs veien. Nå som jeg har fått meg hengekøye, så kan jeg henge opp denne rett ved bilen. Siden jeg er to meter lang så blir soving i bilen så sjeldent som mulig. Har ikke lang nok bil, rett og slett. Når jeg må gjøre dette, så sover jeg i forsetet. Jeg finner et sted med litt skråning og parkerer med fronten opp. Så legger jeg setet så flatt som jeg kan, og blåser opp et underlag. Dette jevner ut "ujevnhetene" i setet, og gjør at jeg kan ligge sånn tålig bra. Har en del netter langs lakseelver på denne måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, HannKatta skrev:

Wow...
22 000 kroner?
Men, ser kult ut.

Det er ikke akkurat en billig måte å bo på, men som med alt annet ville jeg målt det opp mot hvor mye det blir brukt og kanskje også komfort. Vårt nåværende telt kostet ca. 7000,-, brukt 2 sesonger til nå med vel 30 døgn overnatting. For 2 personer blir det en "døgnkostnad" pr. person på 116 kr, til nå. Teltet kommer til å vare lenge og hvis frekvensen opprettholdes i 3 år til vil kosten bli under 50 kr pr. snute/døgn, noe jeg synes er helt innenfor.

 

Men jeg ville nok ikke kjøpt en slik med mindre jeg hadde et godt sted å lagre den, som garasje el. Å la noe slikt stå ute om vinteren tror jeg ikke er en god ide.

 

Har på sikt veldig lyst på en ny tur til nordnorge etter vi var på Hamarøy for noen år siden, og med de avstander og slikt som de har der oppe tror jeg det hadde vært en fin løsning for å få sett mye a naturen de er velsignet med. En slik på taket og ev. en kano på tilhenger så tror jeg vi hadde kommet langt og fått en fin tur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Å ta med telt og legge seg inn på en campingplass er billig, du har dusj, kan bruke kjøkkenet, kiosken og restauranten.

Jeg har alltid en sovemaske og ørepropper i innerlommen soveposen. Kjekt å ha om det er lyder omkring og/eller veldig lyst.

Om du sover ute i naturen, som jeg foretrekker, er det også godt med ett avbrekk og dusj på campingen av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på biltur foretrekker nok jeg campingplass. Det er med en bismak i munnen at jeg parkerer bil i grøftekanten og bare går 100 meter. Vet ikke helt hvorfor, men det er bare noe som føles feil. Føles som om jeg er alt for nært opp til folk. På campingplass er det liksom tilrettelagt for det, så da blir det noe annet. Igjen innser jeg hvor sær jeg er ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg sover stort sett i nærheten av bilen når jeg er på tur. Jeg er ingen vandrer, men fisker :) Og de elvene jeg fisker mest i er som regel veinære. Men jeg har alt soveutstyret + litt kokeutstyr til kaffen om morran i en stor tursekk. (nei gidder ikke kompimere alt så fælt når jeg ikke skal gå langt). Og som regel går jeg opp i bilen etter morgenkaffen for frokost og på med bunaden (vadebukser etc). Fungerer strålende både med telt eller som oftes hengekøye. Har skjedd jeg har slått opp hengekøya i noe trær ved en rasteplass også om jeg har vært trøtt nok. 

Har også en del døgn med soving i bil. Det fungerte greit, men ved mye dårlig vær, og lange turer ble det rimelig trangt. Savner ikke det livet der, mye bedre med telt/hengekøye. Måtte bare stable om litt når jeg skulle sove :D:D

 

P6240010.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å ha en sekk med liggeunderlag, sovepose, telt, klær og nødmat i bilen, slik at jeg kan ha en grei teltovernatting ved behov. Har kjørt veldig mye opp og ned - på tvers og tilbake i indre bygder og ytre strøk med jobben de siste fire årene, og det er ikke alltid logistikken har gått opp. Har ikke noe god erfaring med å sove i bilen, men til nød må jeg innrømme jeg har gjort det noen ganger. Liker ikke campingplasser, men skal jeg kjøre lengre enn jeg orker på en dag - eller ikke har andre alternativer, finnes det som regel alltid noe skog/natur ett eller annet sted. Jeg parkerer bilen og går et stykke før jeg setter opp, akkuratt nok til at jeg ikke føler meg for nærme sivilisasjonen: som Thomas E nevner. Sjekker gjerne på et kart hvordan området rundt er, så jeg ikke går langt fra veien - rett mot annen bebyggelse. Friheten til å alltid ha det alternativet har vært veldig betryggende, både i snøstorm, med bilproblemer og rett og slett: "nei nå gidder jeg ikke kjøre mer og her var det fint, tror jeg blir til i morgen." Så har jeg et tips er det å ha en grei sekk liggende i bilen, klar med litt mat, gjerne en løsning for å få kokt litt vann, og tenke litt uortodoks på allemannsretten :) Ett tips hvis man ikke har noe å koke på er forresten å få fylt opp en termos med varmtvann på en bensinstasjon før man kjører til skogs og trasker avgårde. 

Endret av AltHåpErUte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en sånn tur en gang på åttitallet, da en kompis og jeg skulle kjøre fra Oslo til Ålesund. Vi stoppet et sted oppi Gudbrandsdalen og gikk ca 50 meter fra bilen. Alt vi hadde med oss var en presenning (eller tarp, som det så fint heter i våre dager) til å ha over oss, soveposer og liggeunderlag. Vi våknet om morgenen, pakket ned sakene og gikk mot bilen. -Eller der bilen hadde stått, for den var stjålet i løpet av natta. Med alt inni..

Dette var før startsperrens dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktelt er bra greier :) Kjøpte et brukt for 1,5 år siden, 10 000 kr,  og har hatt ca 50 netter oppi der siden. Hele året, alt av vær :-) Tar under 1 minutt å sveive opp, og madrass, dyner og puter ligger ferdig oppredd oppi der :-) 

 

 

DSC00638.JPG

DSC03047.JPG

IMG_4611 - Kopi.JPG

IMG_4618.JPG

IMG_4783.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/22/2017 den 15.22, Thomas E skrev:

Akkurat på biltur foretrekker nok jeg campingplass. Det er med en bismak i munnen at jeg parkerer bil i grøftekanten og bare går 100 meter. Vet ikke helt hvorfor, men det er bare noe som føles feil. Føles som om jeg er alt for nært opp til folk. På campingplass er det liksom tilrettelagt for det, så da blir det noe annet. Igjen innser jeg hvor sær jeg er ;) 

Jeg finner altids en skogsvei jeg kan kjøre innover en kilomter eller to til jeg er langt fra både folk og fe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.