Gå til innhold
  • Bli medlem

Jomfruturen til femundsmarka


Kimball

Anbefalte innlegg

Torsdag neste uke starter turen vår til Femundsmarka og gjett om vi gleder oss!

Det blir meg, bikkja og en kompis fra sverige. 

Vi har en liten ruteplan på rett under 5mil som ender opp i Røosbua og dette har vi beregnet 9 dager på.

Det kan virke som en litt kort rute, men bedre med en kort en der vi kan ha utstikkere til områder som ser spennende ut enn en lang rute der vi kan få tidspress.

Planen er bare å vandre så smått og fiske der vi føler for, ta bilder og bare ha det kos.

Det blir sti der vi kan og offroad der vi må.

 

Dag 1 tipper jeg blir tidlig opp og kjøre fra Ålesund til Synnervika. Derifra har vi valgt å gå stien opp til Lortholbua, før vi drar østover mot Røstberget.

Det blir ca 6km "lett gange", er jo så fryktelig tungstartet kroppen og trenger litt bevegelse før den kommer skikkelig i gang.

Er vi i fin flyt og klokka ikke alt for mye forsetter vi til vi krysser grensa til selve nasjonalparken. Hvis ikke så blir det rundt Mugga vi kamper første natta.

Dag 2 og utover har vi ikke noen planer om hvor vi skal campe, det blir det vi føler for. 

Heller ikke noen planer om hvor lang hver etappe skal være, det kan være fra 5 km til 2 mil, alt ettersom vi føler :) Viktig og ikke ha det travelt i femundsmarka har jeg hørt rykter om!

Jeg har personlig veldig lyst til å ta omveien om Rogen ned mot Storfisktjønnan og videre mellom Litlsjøen og Roasten.

Men den omveien tar vi hvis det passer seg slik:)

 

Par spørsmål på tampen: 

1. Hvor mye kokekaffe bør en ta med seg når en er 2stk? Tenker og ta med kokekaffe for leirbruk og Guatemala pulverkaffe for evt pauser vi tar. Den pulverkaffen er knakende god forresten og kommer i en lett plastikkbeholder. Hele greia veier 150gram. Bilde nedenfor for evt referanse hvis dere er nyskjerrige på å prøve den ut. Den koster vell rundt 80kr.

2. Parkering i Synnervike skal jeg nok finne, men evt parkeringsavgift og hvor en kan betale hadde vært kjekt å vite.

3. Ikke fisket på en så lang tur før og heller ikke den mest rutinerte fiskeren så lurer på om det er lurt og ta med seg ekstra snøre hvis ulykken skulle være ute?

Eventuelt tips om vann på ruta som huser storfisken er ett obligatoriskt spørsmål såklart

Andre tips/anbefalinger er det bare å komme med også :) 

DSC_0079.thumb.jpg.f40e5fdd7147e38c8c4db41397745935.jpg

Min trofaste følgesvenn Fox

 

 

 

 

ruteplan.png

kaffe.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaffemengdene man tar med seg på tur er veldig individuelt. En pose kokekaffe holder for meg til 4 kjeler, men kjelen jeg bruker er ikke av det største slaget. Pulverkaffe er mye drøyere i bruken,  men kan jo selfølgelig ikke måle seg på smak med Evergood kokekaffe ;) Jeg vil tro dere kommer langt med 3 - 4 poser kokekaffe og et glass pulverkaffe.  Ekstra snøre til snella di er strengt tatt unødvendig hvis den er relativt full på spolen og ikke råtten. Kjekt å ha med seg 5 - 10 m hvis du trenger fortom.   Kom nylig hjem fra Femundsmarka og kan melde om en kjempetur :) Vanntemperaturen i Rogen var ikke mange plussgradene. Jeg fikk vite i går at isen hadde gått der 5. juni. Uansett klarte jeg å lure en kilosørret :) God tur! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2017 at 4:01 PM, Kimball said:

Par spørsmål på tampen: 

1. Hvor mye kokekaffe bør en ta med seg når en er 2stk? Tenker og ta med kokekaffe for leirbruk og Guatemala pulverkaffe for evt pauser vi tar. Den pulverkaffen er knakende god forresten og kommer i en lett plastikkbeholder. Hele greia veier 150gram. Bilde nedenfor for evt referanse hvis dere er nyskjerrige på å prøve den ut. Den koster vell rundt 80kr.

2. Parkering i Synnervike skal jeg nok finne, men evt parkeringsavgift og hvor en kan betale hadde vært kjekt å vite.

3. Ikke fisket på en så lang tur før og heller ikke den mest rutinerte fiskeren så lurer på om det er lurt og ta med seg ekstra snøre hvis ulykken skulle være ute?

Eventuelt tips om vann på ruta som huser storfisken er ett obligatoriskt spørsmål såklart

Andre tips/anbefalinger er det bare å komme med også :) 

DSC_0079.thumb.jpg.f40e5fdd7147e38c8c4db41397745935.jpg

Min trofaste følgesvenn Fox

ruteplan.png

kaffe.jpg

1. Du må rett og slett bare regne litt på hvor mye kaffe dere drikker. Jeg drikker kun pulverkaffe på tur og har dem i sånne små porsjonsposer kjøpt på eBay. Da tar jeg med 2 kopper til dagen og så har jeg et par ekstra utenom (jeg drikker bare en om morgenen og en etter middag).

2. Det er bare å kjøre helt ned til Femund, så finner du parkering der. Det var ingen betaling der jeg sto langs veien.

Femundsmarka er et nydelig sted med lettgått terreng. Besøk gjerne noen av koiene til Statskog når dere trenger å tørke klær/sko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også parkere ved Langen gjestegård. Det gjorde vi på\ vår tur i Femundsmarka http://panneband.blogspot.no/2015/07/slaraffenliv-i-femundsmarka.html Koster noen kroner, men husker ikke hvor mye. Overkommelig var det, til og med for en Sunnmøring:) Bare å henvende seg til resepsjonen der så får du hjelp...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gle seg! Var der i 2015. God plass til parkering i Synnervika. Gratis er det også, og det er jo kjekt for oss Sunnmøringer :)
Vi startet med å ta båten over til Røvollen og gikk sør og øst, så jeg kan ikke si så mye om området du skal til, men det blir nok en kjempeopplevelse!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Anders Eriksen said:

Du kan også parkere ved Langen gjestegård. Det gjorde vi på\ vår tur i Femundsmarka http://panneband.blogspot.no/2015/07/slaraffenliv-i-femundsmarka.html Koster noen kroner, men husker ikke hvor mye. Overkommelig var det, til og med for en Sunnmøring:) Bare å henvende seg til resepsjonen der så får du hjelp...

Lest den blogposten der:) Den som inspirerte meg til å starte ruten der vi gjør.

Fant også "perlevannet"  etter ett par småturer oppi emblemsfjella i mai, var utrolig gøyalt å gå rundt der og lete, med bare ett bilde å gå etter fra bloggen din.

Desverre ble det bare 9 kast med den nye Beastmaster 210 stanga i det vannet da den knakk rett av 10 cm fra toppen. (første turen med stanga).

Feilproduksjon så fikk en ny del sendt gratis, men ikke vært oppi der sia. Hendelsen er for friskt i minnet hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Skar said:

Bare å gle seg! Var der i 2015. God plass til parkering i Synnervika. Gratis er det også, og det er jo kjekt for oss Sunnmøringer :)
Vi startet med å ta båten over til Røvollen og gikk sør og øst, så jeg kan ikke si så mye om området du skal til, men det blir nok en kjempeopplevelse!

Ja, dette blir stort. Vandrer nok sørover hvis det viser seg at kroppene er i fin form og vandrelysten slår til skikkelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kimball skrev:

Lest den blogposten der:) Den som inspirerte meg til å starte ruten der vi gjør.

Fant også "perlevannet"  etter ett par småturer oppi emblemsfjella i mai, var utrolig gøyalt å gå rundt der og lete, med bare ett bilde å gå etter fra bloggen din.

Desverre ble det bare 9 kast med den nye Beastmaster 210 stanga i det vannet da den knakk rett av 10 cm fra toppen. (første turen med stanga).

Feilproduksjon så fikk en ny del sendt gratis, men ikke vært oppi der sia. Hendelsen er for friskt i minnet hehe.

Så kjekt! Perlevatnet ja. Har ikke vært der i år. Har faktisk aldri fått fisk der, ser ut som der er mye smått. Men hvem vet? Muligens det lurer sen sværing nedi der?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.6.2017 at 10:41 AM, Anders Eriksen said:

Så kjekt! Perlevatnet ja. Har ikke vært der i år. Har faktisk aldri fått fisk der, ser ut som der er mye smått. Men hvem vet? Muligens det lurer sen sværing nedi der?:)

Tror nok en "konkurranse er i emning mellom oss, to-delt sådan, første til å fange oppi der og hvem som fanger størst hehe ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kun 2 dager igjen til "Ekspedisjon Jomfrutur Femundsmarka" og her er den sitrende spenninga kommet.

Tenk å skulle få dra til en plass man ikke har vært før, alltid god den følelsen der.

 

Div ting pent dandert for ett overblikk. Viser seg at håndaket for kjeleutsyret har rømt sin vei....

turorganisering.jpg.cb1a539980fc24cfbaf9b7b272421bdd.jpg

Maten har kommet på plass på gulvet -noe som var litt for fristende for bikkja, det må kjøpes på nytt😝5951ace2c776d_rasjonerfemundsmarka.thumb.jpg.47ef74300b336a2334a63fb6a8f24e59.jpg

Endret av Kimball
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Frysetørket pulver kaffe er lett å beregne med formelen

X=K*S*D+R

Og evt: M=K*S*D+R

X=antall teskjèer med kaffe i en pose/boks.

M=antall teskjèer tørrmelk/coffe mate i en pose/boks om man vil ha melk i kaffen.

K=så mange kopper man drikker for dagen.

S=antall teskjèer kaffepulver per kopp (normalt 1-2, Nescafè gull).

D=antall dager på tur

R=evt. reserveskjèer

Personlig smak: de fleste pulverkaffe er helt ok, men Neacafè Gull med litt tørrmelk/coffe mate synes jeg er veldig godt 👍 Det er denne vi bruker hjemme også.

Forøvrig: det kan også være en idè å rasjonere maten i store ziplock poser, merket "dag 1", "dag 2" osv. Putt oppi så mye du tror du spiser hver dag i de forskjellige posene, så vet du at maten holder. Polarbrød/knekkebrød kan være greit å telle over antall, og skriv en gul postit lapp i de forskjellige "dagsrasjonsposene" hvor mange du planlegger å spise. Eller skriv på posen/boksen hvor mange du kan spise hver dag. Det er bare èn måte å gjøre det på, men det gjør planleggingen veldig enkel synes jeg.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Mareng said:

Forøvrig: det kan også være en idè å rasjonere maten i store ziplock poser, merket "dag 1", "dag 2" osv. Putt oppi så mye du tror du spiser hver dag i de forskjellige posene, så vet du at maten holder.

God ide!

Test ut Guatemala pulverkaffe, 150gram boksen. Bilde på toppen av tråden som referanse. Vet den fåes på eurospar. Er min absolutte favoritt når det gjelder pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil komme med en liten anbefaling ang. Polarbrød, dette er varer som er frosset som butikkene tiner opp før salg. For å øke holdbarheten kan du kjøpe dem samme dag som du drar ut og be butikken om poser rett fra fryseren, så tiner de opp mens du vandrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.