Gå til innhold
  • Bli medlem

En uke i fjellet i sommer


Lisbre

Anbefalte innlegg

Jeg skal en uke i fjellet i sommer.

Liker å få med meg noen fine topper/utsikt, men også at det ikke er helt vilt med folk. Tenkte i utgangspunktet hytter, men kan ta telt også.

Er det noen som har noen ruter å anbefale?

Helst noe som ikke er mer en 5 timer kjøring fra Oslo. Siden vi kommer med bil hadde det vært fint med en rundtur.

Endret av Lisbre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slår nok et slag for Tafjordfjella/Reinheimen, der jeg har holdt til hele oppveksten ;) 

Kjør til Billngen. Gå derfra til Tverråhytta eller Torsbu, så til Pyttbua. Derfra går dere via Puttegga, Høgstolen og Karitinden på vei til Veltdalshytta. Tilbake kan dere også stoppe på Tverråhytta eller gå direkte til Billingen. For flere overnattinger, sving innom Vakkerstøylen eller Reindalssætra. Nydelig området, som regel ikke spesielt mye folk.

Går også an å kjøre til Tunga, via Dombås og Lesja. Ser ut som det er en marginalt kortere kjøretur. Da kan man gå først til Vakkerstøylen, og dagen etter ro over vannet (ligger båter der), og gå til Pyttbua og videre derfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtta Tafjordfjella. Like enkelt anten ein vil inn i nord, som nevnt over, eller i sør. Om de går frå sør med parkering på Billingen: gå gjerne inn eller ut Vuludalen i staden for Tordsdal. Det er også fint å gå høgt til/frå Tordsbu, aust for Låg gøymen. Gå då via den flotte furuskogen og opp på nordsida av Store Føysa. Supert terreng 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg planlegger en tur i Reinheimen i midten av august, med fokus på fiske. Har tenkt å prøve vannene i grensetraktene mellom Skjåk og Lesja, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe nasjonalparken. Jeg har en ulempe ved at jeg kun reiser kollektivt, så det blir ingen bilkjøring fra min side. Oslo er utgangspunkt for turen. Jeg har tenkt litt på å ta toget til Lesja, og få tak i taxi opp i Lordalen. Ellers er det vel mulig å ta buss fra Oslo inn til Skjåk-siden og Taxi videre? Fint om noen har erfaringer. Det blir en del å bære på ryggen, og for min del, langt å gå i seg selv, så jeg søker å minimere antall høydemeter opp. Ellers er det interessant med andre forslag for ankomst til Reinheimen, uten bruk av egen bil. Har flere år hatt lyst til å ta turen til dette området, men det synes litt klønete med kollektivtilbudet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 17.25, Traskern skrev:

Hei

 

Jeg planlegger en tur i Reinheimen i midten av august, med fokus på fiske. Har tenkt å prøve vannene i grensetraktene mellom Skjåk og Lesja, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe nasjonalparken. Jeg har en ulempe ved at jeg kun reiser kollektivt, så det blir ingen bilkjøring fra min side. Oslo er utgangspunkt for turen. Jeg har tenkt litt på å ta toget til Lesja, og få tak i taxi opp i Lordalen. Ellers er det vel mulig å ta buss fra Oslo inn til Skjåk-siden og Taxi videre? Fint om noen har erfaringer. Det blir en del å bære på ryggen, og for min del, langt å gå i seg selv, så jeg søker å minimere antall høydemeter opp. Ellers er det interessant med andre forslag for ankomst til Reinheimen, uten bruk av egen bil. Har flere år hatt lyst til å ta turen til dette området, men det synes litt klønete med kollektivtilbudet. :)

 

Lite erfaring fra den delen av fjellområdet selv, men husket at jeg hadde lest en turrapport som du kanskje kunne kikke litt på. Det er fra rundt dag 6 eller 7 det blir mest interessant for deg. God tur!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.7.2017 at 5:25 PM, Traskern said:

Jeg planlegger en tur i Reinheimen i midten av august, med fokus på fiske. Har tenkt å prøve vannene i grensetraktene mellom Skjåk og Lesja, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe nasjonalparken. Jeg har en ulempe ved at jeg kun reiser kollektivt, så det blir ingen bilkjøring fra min side. Oslo er utgangspunkt for turen. Jeg har tenkt litt på å ta toget til Lesja, og få tak i taxi opp i Lordalen. Ellers er det vel mulig å ta buss fra Oslo inn til Skjåk-siden og Taxi videre? Fint om noen har erfaringer. Det blir en del å bære på ryggen, og for min del, langt å gå i seg selv, så jeg søker å minimere antall høydemeter opp. Ellers er det interessant med andre forslag for ankomst til Reinheimen, uten bruk av egen bil. Har flere år hatt lyst til å ta turen til dette området, men det synes litt klønete med kollektivtilbudet. :)

 

For noen år siden startet jeg en Reinheimen-tur fra Stamsætra på Skjåk-siden.   Tror det var på Dønfoss jeg gikk av ekspressbussen og ble plukket opp av taxi.  Veien var så dårlig at taxien måtte gi seg et lite stykke fra setra, under 100 høydemeter unna, mener jeg å huske, så jeg startet på rundt 750 moh.

En annen mulighet kan være å ta taxi til Heggebottsætra, det ser ut som det er kjørbar vei til 860 moh.

Ellers har jeg startet og sluttet noen Reinheimen-turer på Billingen, der er det ekspressbuss-stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.