Gå til innhold
  • Bli medlem

Camping stol


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på campingstol...

 

Først og fremst til å kunne ha med på motorsykkeltur, men pakker den "lett" nok, er det ikke utenkelig at den blir med på et par fjellturer også. Greit å sitte komfortabelt når man skal lage mat etter å ha slått opp camp. 

Har kikket litt på Helinox, som er veldig annerkjent og får mye gode reviews. Prisen er deretter helinox-chair-one-camp-chair-22179.jpg

 

Jeg ser at ledena.no har "samme" stolen til halve prisen. Bortsett fra fargen så ser dette ut som en identisk kopi. Er det noen her som har erfaring med lignende? 

2015-Outdoor-Portable-Camping-Folding-St

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk vurdert samme stol selv. Er et par år siden jeg så denne stolen på en youtubefilm. En MC fyr fra Australia kunne ikke få fullrost sittekomfort og pakkbarhet. Hadde veldig lyst på en sånn til Vespaturene mine. Men jeg kjøpte den aldri da jeg syns den var dyr. Fantes den gang også etterligninger på nettsider til halve prisen, men kjøpte ikke det heller. Ikke lenge siden jeg leste, eller så en test av lette campingstoler.

Nei vent da, tror faktisk det var på TV her om dagen når jeg tenker meg om. Resultatet var så vidt jeg husker, at de fleste var greie, men Helinox´en var helt klart best. Riktignok var vel den stolen hun programlederen satt i bedre, men det var en slik stor campingstol og ihvertfall ikke noe en drar med i sekken. 

Skal prøve å få de små grå i sving og kommer jeg på hvor jeg så denne testen så skal jeg gi beskjed. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helinox ground chair og den har blitt mye brukt. Tåler krigen virker det som! Så finnes det endel Kina kopier, kan jo anta at disse tåler mindre... spørs vel bruken? En helinox har du nok lett i 10-15 år, da kan det være at du har brukt 5 Kina kopier på samme tid :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Helinox Ground Chair og er veldig fornøyd med den, eneste er at det på en kald dag kan være lur med et lag isolasjon i bunnen av stolen, selv har jeg brukt redningsvesten som jeg padler med, men det fungerer også fint med en genser el. som man bretter til. Har den også med på korte dagsturer eller på fisketurer ol. den tar jo nesten ikke plass :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Jeg har en helinox ground chair og den har blitt mye brukt. Tåler krigen virker det som! Så finnes det endel Kina kopier, kan jo anta at disse tåler mindre... spørs vel bruken? En helinox har du nok lett i 10-15 år, da kan det være at du har brukt 5 Kina kopier på samme tid :)

"Kinakopier" er ikke nødvendigvis dårligere kopier, det kan like gjerne være "originalvaren". Jeg har sett en ikke-original Helinox hos Alixpress, den så fullstendig identisk ut med originalen. Helinox er garantert laget i Østen, og la oss si at fabrikken får en bestilling fra Helinox på 5000 stoler. Men hva om fabrikken lager 8000 stoler når de først er i gang, og leverer de 5000 til Helinox. Så har de 3000 igjen som de selger via f.eks. Alixpress. Akkurat samme stolen.
For en tid tilbake bestilte jeg to såkalte rislamper fra Thailand, samme type som IKEA solgte. Prisen var en brøkdel av de fra Ikea. Da de ankom var de utstyrt med original IKEA-lapp og typenavn, altså sannsynligvis "overskudd" fra fabrikken som leverer til Ikea.
En annen gang trengte jeg nytt tastatur til en bærbar PC. Fra leverandør i Norge ville det koste ca 1200.- + frakt fra Oslo. Fra Kina kostet det rundt kr 190.- levert på døra av DHL etter 4 dager. Jeg klarer ikke å finne noen forskjell på det og det originale tastaturet (som selvsagt også lages i Kina).
Men helt klart finnes det også kopivarer av dårlig kvalitet. Mange fabrikker i Østen er lynkjappe på å prøve å profittere på suksessfulle merkevarer ved å lage tilsvarende vare av dårligere kvalitet. Vi som forbrukere kan ofte ikke vite hva som er hva, og hvor dårlig kvaliteten eventuelt er.
Enda et eksempel: Jeg trengte en del til en motorsag. Et plastdeksel på ene siden av saga, med integrert startsnorsystem (stålfjær, strammemekanisme, div. smådeler, startsnor og håndtak). Koster over tusenlappen i Norge - kom på 80 kroner inkl. frakt ca 10 dager etter bestilling fra Kina. Det var oppgitt å være en kopi, altså ikke noe juks sånn sett. Men kvaliteten ser helt utmerket ut og materialene virker å være av god kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Truant76 said:

Jeg har også Helinox Ground Chair og er veldig fornøyd med den, eneste er at det på en kald dag kan være lur med et lag isolasjon i bunnen av stolen, selv har jeg brukt redningsvesten som jeg padler med, men det fungerer også fint med en genser el. som man bretter til. Har den også med på korte dagsturer eller på fisketurer ol. den tar jo nesten ikke plass :)

 

 

Jeg ser nå at det blir nok kjøp av en Ground Chair. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har campet på løst underlag. Å der vil jo Chair One bare synke ned, som igjen vil være til irritasjon. Takk for gode innspill alle sammen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos løst underlag. En får kjøpt både større føtter og "truge" til Chair one, og de fleste andre Helinoxmodellene.

Jeg røk på en Robens Pathfinder, til en hyggelig pris, for et par uker siden. Mest for å teste konseptet. Har lyst på en Helinox Camp Chair. Synes de andre modellene har for lav sittehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er vi jo alle forskjellige. Noen er stivere i ben og rygg enn andre. Selv er jeg relativt ung, så lav sittehøyde plager ikke kroppen min nevneverdig... alt som må pakkes ekstra er ikke nødvendigvis noe pluss, selv om det er tilgjengelig.

Så for min del passer det langt bedre med en ground chair ser jeg. Er ikke veldig store forskjellen i comfort mellom denne og chair one sies det på youtube. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet fram til at for meg blir det mest effektivt å legge soveposen og teltet på tvers i sekken, Da må/bør lengden ikke overskride 30 cm. hvis jeg nå kjøper ground chair vil den passe inn i dette systemet. Chair one og table one er egentlig kjøpt inn for kanotur. Ground chair har vel også den fordelen, foruten lavere vekt at at den ikke synker så langt ned i bakken som chair one, tror jeg. . Så da blir det ground chair på meg til fredag, skattepengene kommer på torsdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Denne hadde jeg ikke fått med meg. 490g uten etui, her snakker vi seriøse besparelser for gram jegeren :):):) 

Det må sitte langt inne for en gramjeger å bære med seg en halvkilo campingstol vel? ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en kopi av den enkleste stolen. Eneste forskjell fra Helinox sin sånn ved første blikk, er at min har en ekstra lomme som er ganske praktisk. Men spesifikasjonene er litt forskjellig. Helinox sin skal tåle mer. Min har tålt meg og min bruk helt fint, men en kompis som er noget tyngre erfarte at en av stengene bøyde seg ved første gangs bruk. Jeg skal ikke gjette på hvor tung han er, men tviler på at det er over det som stolen egentlig skulle tåle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chair kit foretrekkes her også, når jeg uansett har med og blåser opp liggeunderlag. Men helinoxkopien er utmerket å ha med seg på dagsturer, i bilen til evt. ting som dukker opp, på jobb når jeg må dekke uteting over tid, osv. Kjekt å slippe å ha med seg og blåse opp underlag når jeg kun trenger stol. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hva er prisen på Helinox kopiene da?

Har selv en ground chair som jeg er veldig fornøyd med, men da jeg hadde den med på festival i sommer merket jeg at det var slitsomt å måtte "passe på" den.

Hadde vært nice med en lignende stol som var billig til slikt bruk, vanlig campingstol gidder man jo ikke  drasse med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det ikke Ground Chair allikevel, men Chair Zero, litt lavere vekt enn Ground Chair, mindre pakke volum og sittehøyde nesten som Chair One som jeg også har. Passer godt sammen med Table One., anbefales, prisene varierer en god del, jeg gav 990.- på et tilbud. Kapasitet 120 kg, vekt 490 g.

Telt1.thumb.JPG.e5e979eab1596bd560727ef13d7a645f.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.