Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av regnbukse


dbrownie

Anbefalte innlegg

Hei. 

Er på leting etter en lett regnbukse å ha liggende i sekken å tre på seg om en skal bli overrasket av regn på tur , noen med gode erfaringer å dele? 

Alernativet er eventuelt en god turbukse som er vanntett..?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
15 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg har en Arc'teryx Alpha SL med glidelås hele veien. Den er gullegod! Er faktisk det beste regntøyet jeg har :P 

Godt råd! Jeg har en lett Hagløf 2-lags Gore-Tex med glidelås til knærne, som er for kort. Savner hel glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, dbrownie said:

Hei. 

Er på leting etter en lett regnbukse å ha liggende i sekken å tre på seg om en skal bli overrasket av regn på tur , noen med gode erfaringer å dele? 

Alernativet er eventuelt en god turbukse som er vanntett..?

 

Vanntett turbukse vil i praksis si en membranbukse (Goretex, dri3, Dermizax el.l), men min erfaring er at det blir altfor varmt og klamt om sommeren. Jeg foretrekker softshellbukser som puster godt (Norrøna Svalbard Flex1 og Norrøna Fjørå - sistnevnte i godt varmt vær). Og heller ha ei lett, tynn vanntett bukse som trekkes over ved behov. Eventuelt en poncho, den gir god lufting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bjørn J said:

Vanntett turbukse vil i praksis si en membranbukse (Goretex, dri3, Dermizax el.l), men min erfaring er at det blir altfor varmt og klamt om sommeren. Jeg foretrekker softshellbukser som puster godt (Norrøna Svalbard Flex1 og Norrøna Fjørå - sistnevnte i godt varmt vær). Og heller ha ei lett, tynn vanntett bukse som trekkes over ved behov. Eventuelt en poncho, den gir god lufting.

Støtter denne! Husk å handle regntøy etter tenkt bruksområde. Til aktiv vandring så kan veldig vantette (les ikke pustende) regntøy bli utrolig klamt. Klær generelt er alltid et eller flere kompromisser ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett og slett lårings, de puster som skorsteiner, veier lite og tar liten plass. Du må ha litt lang jakke eller poncho for å dekke øverste del av buksa. De er også fine i "vått terreng", altså våt vegetasjon men ikke nødvendigvis at det regner.

Helsport har dette, Magasinet selger også en Dovrefjell variant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bergans utne softshell, norønna flex shorts og Bergans budor bukse i sekken om sommeren..  Verdt og bære noen ekstra 100gram for og ha det valget på tur. Det fine med budor buksa er at den har netting inni så den blir ikke klistrete mot huden. 

 

Bergans breheimen er vel en lignede bukse du kan få for rundt 2000kr på tilbud. 3 lags derzimax. 

https://www.bergans.com/catalog/clothing-men/pants-men/shell-pants-men/Breheimen-3-Layer-Pants

 

Endret av Lar5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ECX Torment skrev:

Lårings ordnes også enkelt som et DIY prosjekt fra en gammel / for kort regnbukse

Blir nok ikke det samme. Slike ombygde lårings, blir vel for trange nederst så en må ta av seg støvlene. Det trenger en ikke med ordinære lårings. Men, de krever lang jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt noe annet enn lårings. Med en hel regnbukse står valget mellom å bli våt av regn uten bukse eller å bli våt av svette / kondens. Pusteegenskapene på Goretex eller softshell kommer ikke til sin rett før etter at regnet har stoppet, men da tar du vel av deg regnbuksa uansett. Pusteegenskapene i diverse stoffer kan være så gode de vil, men de setter ikke de fysiske lovene til side. Produsentene skryter og dokumenterer resultater fra laboratorieforsøk, men real life er noe helt annet.

Her på vestlandet vil jeg påstå at vi vet hva regnvær er, og da snakker jeg ikke om en byge lett sommerregn.

Jeg ville aldri valgt noe annet enn lårings. 

la_rings.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thomas E skrev:

Har du vanntett jakke som går helt ned over disse eller?

 

Et annet alternativ er jo en regnkilt. De typene jeg har sett veier fra 30-100 gram. Ventilerer veldig godt. Ser ikke kult ut.

Kort jakke og lårings blir erfaringsmessig som en trakt ned i støvlene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Lårings og poncho bør fungere bra!

Ennå bedre, med lang jakke. :) Den bør (helst) rekke 20 cm, på nedsiden av hofteleddet.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poncho gir generelt bedre lufting enn jakke men dekker dårlig nederst på ermene om man har de stikkende utenfor.
Kombinasjon lårings/poncho er den minst klamme løsningen.
Lårings er genialt om man går i bløt og høy vegetasjon i oppholdsvær også. Da slipper man klamme baller 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thomas E skrev:

Har du vanntett jakke som går helt ned over disse eller?

 

Et annet alternativ er jo en regnkilt. De typene jeg har sett veier fra 30-100 gram. Ventilerer veldig godt. Ser ikke kult ut.

Jeg har en helt normal jakke og vann ned i låringsen er ikke noe problem. I regnvær er det ofte lyng og kratt som påfører beina mer vann enn det som kommer ovenfra. Uten lårings så blir jeg mest våt på låra når det regner, forutsatt at det ikke er lyng og kratt der jeg går. vannet fra jakken havner stort sett midt på låra og der dekker låringsen bra nok. 

De som ikke har prøvd lårings kan gjerne konstruere et problem på grunn av åpnigene øverst, men vi som bruker dette plagget vet av erfaring hvordan det funker. Hadde det vert et problem med at vann rant fra jakken og ned i låringsen så hadde den helt sikkert vert utformet på en annen måte. Lårings har hatt den samme utformingen helt siden jeg så dem i bruk første gang og det var en gang midt på 1960 tallet. Litt merkelig hvis noen fremdeles skulle lage disse og forsøke å selge dem hvis de ikke fungerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Er det noen som vet om et produkt som ikke er lårings men som dekker fottøy og legger? Som @REs sier så er dette med våt vegetasjon og lyng ofte et problem som gjør at bukse og sko blir vått selv om det ikke regner. Tenkte da på en type gamasjer som ikke er til vinterbruk...?

Lange gamasjer med GoreTex? Det finnes et utall forskjellige varianter, søk på gaiters på ebay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Lange gamasjer med GoreTex? Det finnes et utall forskjellige varianter, søk på gaiters på ebay.

Jeg bruker alltid lange gamasjer, men så er jeg så gammeldags at jeg bruker nikkers. Fordelene ved å bruke gamasjer om sommeren har jeg beskrevet i et tidligere innlegg i denne tråden. 

(I dag har jeg faktisk opplevd ekspeditører i sportsbutikker som ikke vet hva en nikkers er. "Kjekt" å se at man ikke trenger fagkunnskap for å selge sportsutstyr lenger, det holder visst å være flink til å selge iskrem. Men heldig vis finnes det butikker der fagkunnskapen ligger tykt utenpå. Eks.  https://www.hetlandsport.no/ )

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, REs said:

Jeg bruker alltid lange gamasjer, men så er jeg så gammeldags at jeg bruker nikkers. Fordelene ved å bruke gamasjer om sommeren har jeg beskrevet i et tidligere innlegg i denne tråden. 

Ja, jeg bruker også ofte gamasjer om sommeren, men den korte typen. Ganske tynne og vanntette. Svært praktisk, også for oss som ikke bruker nikkers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.