Gå til innhold
  • Bli medlem

Links hagle Beretta 686 eller Sabatti Jakt


Hkri

Anbefalte innlegg

Jeg har landa på disse to våpnene, siden de begge lå godt, men prisforskjellen er betraktelig 9000kr på Sabattien og 20000kr for Barettaen, Har ikke jaktet før og dette er første haglen jeg handler, noen tips hva man burde velge? Det er helt lov foreslå helt andre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til fjellforum :)

Nå er ikke jeg den som kan mest om våpen, men hvis du bare skal jakte litt med den tenker jeg sabattien funker vel så bra som beretta, skal du skyte mange tusen leirduer i året hadde jeg valgt beretta (av disse to). Tror ikke du begynner å merke noen større forskjell før det har gått endel skudd (i tusen) da hender det vel disse "billighaglene" begynner å bli noe slarkete. Nå har jeg aldri skutt med en sabatti og kjenner ikke ryktet til denne, men Beretta kan jeg gå god for, begynner å bli noen tusen skudd med en slik.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Links hagle Beretta 686 eller Sabatti Jakt

Beretta 686 (Silver Pigeon) er jo en velprøvd klassiker. Sabatti er jo også en god produsent, og du får sikkert et godt våpen også der, men jeg hadde ikke valgt ei hagle med fast trangboring. Ville gått for løse choker. I prisklassen rundt 10 000,- er det mye bra slitere som tåler et langt jaktliv. Et par eksempler (også de fra Italia):

https://www.xxl.no/franchi-feeling-steel-hagle-12-76/p/1102884_1_style

https://www.xxl.no/silma-nye-finnskogen-hagle-12-89/p/1092403_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse så aktuelle ut. Utfordringen er at jeg er links og ønsker selvfølgelig i det minste holde i våpenene før jeg kjøper noe, dermed må jeg se om de har noe i butikker nedover landet. Er det slik at når jeg har fått søkned på Hagle kaliber 12 innvilget, kan jeg ta med denne rundt og handle våpen hvor jeg vil på øyeblikket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forøvrig det blir relativt få skudd i året, litt småviltjakt på høsten og resten litt leirdueskyting, men ønsker likevel en solid hagle som holder i mange år, dermed er de billigeste alternativene utelukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det bruket duger Sabattien i masser. Ta noen av tusenlappene du sparer på Berettaen og bruk dem på trening og instruksjon på leirduebanen, så blir du fornøyd. "Billighagler" finner du helst under ca 5000,-. Det finnes kupp der, men risikoen for diverse problemer er i høy grad til stede.

Med innvilget søknad kan du handle hvor du vil, ja. Betyr også at hvis du skulle falle for en kaliber 20 (eller noe mer eksotisk), så blir det ikke noe problem å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om forhandler kan tilpasse våpenet (børsemaker). Riktig tilpassing er på mange måter viktigere enn selve merket, og det justeres både i.f.h.t. høyde, cast off og kolbelengde. Mange venner seg til feil skytestilling pga feil tilpassing, f.eks vil feil cast off gi skjev hodestilling og lettere bom. Det er mye lettere både å lære og  beholde korrekt skyteteknikk når børsa stemmer (men du slipper ikke unna treningen allikevel:)

Er du ung vil du muligens vokse deg ut av hagla, og da er det kanskje ikke smart å investere i arvegods. 

 

 

    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de aller fleste hobbyjegere så holder det lenge med et gjennomsnitts våpen til en akseptabel pris. Det vil gå flere år og enda flere skudd før du er i stand til å merke forskjell på et dyrt og et billig våpen. 

Jeg skiftet ut en lett fin spansk hagle (Aya kaliber 16) 02A5CC412E7AB5CE000781BADBF5D201.jpeg.9754f47211d4cf345825ce23fe2775e0.jpeg

 

med en flott Beretta O-U og treffprosenten gikk drastisk ned. post-9698-0-77765600-1338289191.jpg.e2bd65964720e736c1a0b415ade117cf.jpg

Tenk å betale så mye for å få så mye mindre rype. Til slutt tok jeg kontakt med en børsemaker som laget kolber til konkurranseskyttere, og for noen hundrelapper så tilpasset han kolben slik at jeg igjen kunne fylle gryta med ryper. 

Det aller viktigste er at våpenet passer, ellers blir det bare bom, uansett hvor dyrt våpen du kjøper.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er veldig enig i at det viktigste er at hagla passer. Er en som skyter ganske mye, så er jeg selvfølgelig det. Men det er et forhold som kanskje er underkommunisert, og det er noe som kalles "våpenkjærlighet". Det kjennes annerledes ut å skyte med et kvalitetsvåpen sammenlignet med en billg børse. Det er annerledes å ta på, holde, pusse og ganske enkelt bare eie et "eksklusivt" våpen. Skyting er i stor grad en mental greie, og man skal ikke se bort i fra at man vil bli mere motivert, trene mer og ganske enkelt skyte bedre med et dyrt våpen enn en billig tyrker. Så det koker vel ned til hva man har råd til. 

Når det er sagt, jeg er stor tilhenger av å kjøpe våpen brukt. De aller fleste som eier dyre våpen tar veldig godt vare på dem. De blir egentlig bare bedre med åra med riktig pleie. En brukt, men godt pussa kvalitetshagle er ganske sikkert et mye bedre kjøp enn en ny, billigere hagle.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, fumigatus skrev:

Hei. Jeg er veldig enig i at det viktigste er at hagla passer. Er en som skyter ganske mye, så er jeg selvfølgelig det. Men det er et forhold som kanskje er underkommunisert, og det er noe som kalles "våpenkjærlighet". Det kjennes annerledes ut å skyte med et kvalitetsvåpen sammenlignet med en billg børse. Det er annerledes å ta på, holde, pusse og ganske enkelt bare eie et "eksklusivt" våpen. Skyting er i stor grad en mental greie, og man skal ikke se bort i fra at man vil bli mere motivert, trene mer og ganske enkelt skyte bedre med et dyrt våpen enn en billig tyrker. Så det koker vel ned til hva man har råd til. 

Når det er sagt, jeg er stor tilhenger av å kjøpe våpen brukt. De aller fleste som eier dyre våpen tar veldig godt vare på dem. De blir egentlig bare bedre med åra med riktig pleie. En brukt, men godt pussa kvalitetshagle er ganske sikkert et mye bedre kjøp enn en ny, billigere hagle.     

Dette kjenner jeg igjen fra fiskestenger. (Skal du fiske eller skal du få fisk.) Å stå ute i naturen med en fiskestang som du har brukt lang tid på å plukke ut og mye penger på å kjøpe gir en helt spesiell følelse. Det vil sikkert bli på samme måten med et våpen. Og for ikke å snakke om bil. Hvor mange er det ikke som kjører rundt i en Porsche eller en Tesla eller et eller annet udyr som folk snur seg etter på veien, men som like gjerne kunne kjørt rundt i en Skoda  stasjonsvogn, men de har valgt noe annet og det gir dem sikkert en god følelse når de er ute og kjører. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to foregående talere befinner seg i majoriteten hva gjelder hagle i Norge. Tillater meg å gi motlyd.

Våpenkjærlighet er et godt ord (dog forbudt i norsk lov), men for meg er det noe som kommer med bruk og ikke med prislappen. Dette blir kanskje hagla du skyter din første fugl med og det minnet kommer du til å ha lenge. For å ta et eksempel; min gamle far kjøpte seg en tid en tung, stygg og slarkete Star for kr 1500 (det er en stund siden). Den skjøt han sine første fugler med og hadde mye moro som grønnskollingen som "traff alt". Siden solgte han USSR-hagla og har skaffet seg en Miroku til 25.000,- og en italiensk sak til enda noen flak (på "ikke-si-noe-til-noen"-budsjettet; hemmeligere enn det velkjente "ikke-si-noe-til-kona"-budsjettet). Begge sistnevnte er flotte våpen både innvendig og utvendig. Hvilken av disse haglene er det han mimrer om og den dag i dag lengter etter?
For min del ble det kjærlighet på tredje våpen. En lett mishandlet (eller "pent brukt" som selger sa), Winchester 1400 som i sin tid var definisjonen av b-b-b-b-billig halvautomat komplett med detaljer i 60-talls leketøysplast og med en trekvalitet hinsides det billigste av dagens tyrkerhagler. En ting er jakt, en annen ting er gleden av å sette mekanismen i stand og rette på feil og skader. Kollisjonen mellom løpet og kassa gjør at den aldri blir vakker, men den er en glede å skyte med.

Så finnes det pene våpen med høy pris og kvalitet? Absolutt. Er det en garanti for kjærlighet? Neppe.

Er det noe som blir overkommunisert så er det "tilpasning" av hagla. Her er det forskjell på jegere og konkurransefolk.
For jegere er det lengden på kolben som spiller størst rolle - heller kort enn lang siden det er fare for at du skal bære sekk og en kolbekappe er grei å ta av eller på. Resten av de ulike målene og justeringene koker bort i jaktsituasjonen. Vi snakker om så små mål at hvorvidt du går med bare t-skjorte eller undertøy og jakke spiller inn. For ikke å nevne reima på en sekk. Eller underlaget eller hvordan du har stokket beina når du finner det for godt å skyte. Eller hva du har på føttene. Eller hvordan du reagerer når du står der og skal drepe. Eller, eller, eller.
For konkurrasefolk som jager ørsmå marginer i en kontrollert situasjon, ja, kanskje har børsemakerhokuspokuset en effekt. Hva som er ganske sikkert er at en konkurranseskytter er godt trent i skyteteknikk og dermed vil skyte godt med nær hvilken som helst hagle... på en leirduebane. Utfallet på jakt er i det blå og peker kanskje på at det er andre ting som spiller inn. Muligens fysisk form, smidighet, kroppsbeherskelse og hva det nå er som foregår i hodet rett før skuddet går.

Hvis man skal justere noe på en hagle uansett prisklasse så er det to ting som mangler: et godt avtrekk - her slipper produsentene unna med alt, spør alle andre våpenklasser - og skikkelige sikter - nei, ikke kikkertsikte, men noe enkelt og billig som gir mer hjelp til øyet enn ett lite korn i andre enden. Om ikke annet, så vil et slikt sikte gi klar melding til skytteren om at nå har du fomlet deg ut av alle muligheter for treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uenig i en del over her. Det skrives at det som er viktigst er lengden på kolben. Her er jeg ikke enig. Er det en ting som blir endret med klær og sekk, så er det lengden.. Det er viktigere å ha noenlunde riktig kolbehøyde og cast-off, spør du meg. Jeg har selv gått ned flere cm på kolbelengden i forhold til det man før anså som "riktig" (målt med underarmen).

Og til dette med sikte på hagler. Jeg hadde selv en sånn liten "tube" hvor man ser et rødt punkt når man har øyet sånn noenlunde over skinna. Dette kan være til hjelp under trening, men til jakt er det mer i veien. Hvis man ser på sikte på hagla, så er man garantert å bomme, så sant man ikke skyter på et stillestående mål. Jeg tok av min, og følte det bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ta med at førstegangs hagla gjerne blir med på en velt eller to. Har du ikke bært våpen før ser jeg ikke poenget med ei meget dyr hagle. Sabattien vil du bli fornøyd med så lenge den tilpasses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.