Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten i juni


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Bjørn J skrev:

Vel overstått Lofotbesøk. Skjønner godt at du vil tilbake. Det er overraskende at du synes teltet virket pinglete. Du har jo opplevd Lofoten fra godsida, skikkelig Lofotuvær er noe heeeelt annet :)
Jeg har alltid vært skeptisk til disse ultrasuperlight-teltene med bibelpapirduk, og din erfaring bidrar ikke til at jeg kommer til å kjøpe et med det første...

Har også vært veldig skeptisk, men lot meg overtale etter mye bra omtale. Er imidlertid ikke imponert, jeg nekter å tro at det blåste mer enn en 8.9 m/s på den stranda og når vinden kom litt skjevt inn på teltet (på langsiden) så bøyde jo stengene av. Vurderer å bytte det ut med staika eller orion, orker ikke ligge i teltet og lure på hva som skjer om vinden snur. Vanskelig å sette opp i vind også når man må sette i stengene først, teltet blir jo et perfekt seil som bare har lyst til å stikke på fjorden. Ikke var bunnduken tett heller (men det er vel en reklamasjonssak), nei dette var skuff! 🙄.

Men Lofoten leverte og nei vi har bare hatt kosevær hele turen, regnet selvfølgelig et par dager, men det var jo med i beregningen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Orion mye i Lofoten, det står han av, som vi sier. Men en gang jeg skulle pakke det sammen på yttersia av Gimsøya blåste det bra, og i min visdom hadde jeg fjernet alle pluggene før jeg tok ut stengene. Vinden stakk av gårde med teltet, og jeg i fullt firsprang etter. Heldigvis har jeg løpt 60-meteren på 7,2, og heldigvis var det pålandsvind, så jeg fikk tak i det etter en rask spurt. Kameraten min lå krokete på bakken av latter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

 Etter å ha hørt mye bra om reinsfjell superlight skulle vi teste dette teltet første gang på denne turen og det ble fort klart at dette teltet ikke fungerer særlig godt i Lofotvær, 1f60a.png

20170623_090520.jpg

Vurdert Hilleberg noen gang? 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg har brukt Orion mye i Lofoten, det står han av, som vi sier. Men en gang jeg skulle pakke det sammen på yttersia av Gimsøya blåste det bra, og i min visdom hadde jeg fjernet alle pluggene før jeg tok ut stengene. Vinden stakk av gårde med teltet, og jeg i fullt firsprang etter. Heldigvis har jeg løpt 60-meteren på 7,2, og heldigvis var det pålandsvind, så jeg fikk tak i det etter en rask spurt. Kameraten min lå krokete på bakken av latter :)

HAHAHAHHAAAAaaaa😂😂😂. Hvis det hjelper blåste allaken min på fjorden i Jotunheimen av lignende årsak. Hadde bundet den fast i sekken med en heller dårlig knute siden det var vindstille, men fjellværet er jo hysterisk morsomt så det stilte med ei vindkule og tok det med seg. Heldigvis også en jævel på å spurte så jeg kastet meg etter og fikk så vidt tak i det.

Ja, skulle faktisk spørre om noen hadde erfaring med det teltet og on det holder i skikkelig ruskevær. Hva synes du on løsningene? God høyde i innerteltet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Sovjetunionen said:

Ja, skulle faktisk spørre om noen hadde erfaring med det teltet og on det holder i skikkelig ruskevær. Hva synes du on løsningene? God høyde i innerteltet? 

Orion? Få fjelltelt har så god høyde i innerteltet - 130 cm! Det er en av de store fordelene med det. Siden det er såpass høyt virker veggene på "kortsidene" rettere enn i Reinsfjell. Det har også betydelig større fortelt enn Reinsfjell. En detaljforskjell er at på Orion er lufteventilen i ytterteltet plassert over inngangen, slik at den fungerer som en liten markise som hindrer regn i å komme inn i innerteltet. På Reinsfjell har de av en eller grunn plassert markisen på andre siden av inngangen.
Det ligger en video på tuben som viser at Orion tåler en vind på 120 km/t - det er orkan. Tror nok det er et av de mest vindstabile teltene på markedet.
Som du skjønner jeg begeistret for Orion, men det veier drøyt 3 kg, da. Komfort og styrke har sin pris. Og apropos pris - det er faktisk et nokså rimelig telt nå. Med Fjellforumrabatt får du det for 5280.- hos Fjellsport. Det gjelder både i rødt og grønt. Det røde (terracotta, mursteinsrød) er utrolig stilig :) . Ikke så knall glorete rødt som andre.
Det finnes en lettversjon, Orion UL, med tynnere stoffer, men heldigvis med samme mål og praktiske løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Orion? Få fjelltelt har så god høyde i innerteltet - 130 cm! Det er en av de store fordelene med det. Siden det er såpass høyt virker veggene på "kortsidene" rettere enn i Reinsfjell. Det har også betydelig større fortelt enn Reinsfjell. En detaljforskjell er at på Orion er lufteventilen i ytterteltet plassert over inngangen, slik at den fungerer som en liten markise som hindrer regn i å komme inn i innerteltet. På Reinsfjell har de av en eller grunn plassert markisen på andre siden av inngangen.
Det ligger en video på tuben som viser at Orion tåler en vind på 120 km/t - det er orkan. Tror nok det er et av de mest vindstabile teltene på markedet.
Som du skjønner jeg begeistret for Orion, men det veier drøyt 3 kg, da. Komfort og styrke har sin pris. Og apropos pris - det er faktisk et nokså rimelig telt nå. Med Fjellforumrabatt får du det for 5280.- hos Fjellsport. Det gjelder både i rødt og grønt. Det røde (terracotta, mursteinsrød) er utrolig stilig :) . Ikke så knall glorete rødt som andre.
Det finnes en lettversjon, Orion UL, med tynnere stoffer, men heldigvis med samme mål og praktiske løsninger.

Det var nettopp sånne ting jeg tenkte på, det høres veldig bra ut! Det pisset jo ned i bøtter og spann en dag og hver gang jeg åpnet teltet så ble det vått inn i innerteltet fordi det manglet den lufteventilen som både souloen, allaken og som du sier at orion har (har hatt begge de teltene). Videre kan man ikke åpne døren ovenfra hvilket gjør at man må han en blafrende teltdør oppi matlagingen (mye smartere å åpne døren ovenfra og slippe inn litt gjennomtrekk der). Mannen klagde også litt over takhøyden, man kan sitte opp i midten, men så fort man flytter litt på seg så sitter man med teltet i hodet. 

Kan man åpne dørene ovenfra i orion? Og hvordan er luftingen på en regnværsdag? Står den fint selv om vindretningen skulle ligge rett på langsiden (jeg er for lat til å stå opp og flytte rundt på teltet hvis jeg kan unngå det..). Vurderer også staika så 3 kilo er helt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har omsider skjønt hvorfor jeg synes Hilleberg sitt Staika og forsåvidt også Rogen kommer så til kort i forhold. Det har irritert meg grønn (enda jeg knapt har teltet i regn) at det er sånt helvete (=praktisk umulig for meg) å holde vannet unna innertelt og meg når jeg går inn og ut. Rett og slett en liten markise! Takk! Det gikk ikke opp for meg før jeg leste det her. Tror det er nokså bestemt at jeg skal ha Orion igjen, men da sikkert i lightversjon. Hvis de kan hute seg å lage den i en annen farge enn grønn i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miamaria skrev:

Takk, jeg har omsider skjønt hvorfor jeg synes Hilleberg sitt Staika og forsåvidt også Rogen kommer så til kort i forhold. Det har irritert meg grønn (enda jeg knapt har teltet i regn) at det er sånt helvete (=praktisk umulig for meg) å holde vannet unna innertelt og meg når jeg går inn og ut. Rett og slett en liten markise! Takk! Det gikk ikke opp for meg før jeg leste det her. Tror det er nokså bestemt at jeg skal ha Orion igjen, men da sikkert i lightversjon. Hvis de kan hute seg å lage den i en annen farge enn grønn i hvert fall.

Men staika har jo markise, har den ikke? Sånn ventilskydd over døren som leder vannet vekk, den hetta funker iallfall sånn på allak og soulo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Har også vært veldig skeptisk, men lot meg overtale etter mye bra omtale. Er imidlertid ikke imponert, jeg nekter å tro at det blåste mer enn en 8.9 m/s på den stranda og når vinden kom litt skjevt inn på teltet (på langsiden) så bøyde jo stengene av. Vurderer å bytte det ut med staika eller orion, orker ikke ligge i teltet og lure på hva som skjer om vinden snur. Vanskelig å sette opp i vind også når man må sette i stengene først, teltet blir jo et perfekt seil som bare har lyst til å stikke på fjorden. Ikke var bunnduken tett heller (men det er vel en reklamasjonssak), nei dette var skuff! 1f644.png.

Men Lofoten leverte og nei vi har bare hatt kosevær hele turen, regnet selvfølgelig et par dager, men det var jo med i beregningen :)

 

Jeg hører hva du sier, men har vondt for å tro på det ;-)
Jeg har vært ute i mye ruskevær med mitt Reinsfjell SL. Både store nedbørsmengder og mye vind og jeg har stikk motsatt erfaring. Bunnduken har vært potte tett og 12-15 m/s har ikke vært noe problem. Jeg skjønner rett og slett ikke at stengene skal gi seg i 8-9 m/s, men det var jo typisk at du som Hilleberg fanwoman skulle få slike problemer :P

Kan ikke skjønne at det skal være så stor forskjell på SL2 og SL3 med tanke på hvordan det takler vinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_7347.jpg

Da står den plassert feil hos meg i så fall. (Kom ikke inn så mye vann på stuegulvet da, men. Ville gjort, selv om den dekker noe.)

- Men fint at du hadde en flott tur til Lofoten, selv om teltet var litt til skräms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, whistler skrev:

Jeg hører hva du sier, men har vondt for å tro på det ;-)
Jeg har vært ute i mye ruskevær med mitt Reinsfjell SL. Både store nedbørsmengder og mye vind og jeg har stikk motsatt erfaring. Bunnduken har vært potte tett og 12-15 m/s har ikke vært noe problem. Jeg skjønner rett og slett ikke at stengene skal gi seg i 8-9 m/s, men det var jo typisk at du som Hilleberg fanwoman skulle få slike problemer :P

Kan ikke skjønne at det skal være så stor forskjell på SL2 og SL3 med tanke på hvordan det takler vinden?

Har sett Bodil sitt stå fint i 12 m/s også.

Mulig det er litt vane også? Jeg er ikke vant til at teltstengene mine bøyer seg i vinden, det budger selvfølgelig ikke i så lite vind, men de blir blåst tydelig nedover når vinden står på. Jeg er vant til at teltet står rimelig stødig og til nøds blafrer litt. Funket helt greit når man satte det med tverrpolen i vindretningen, men jeg orker ikke ligge og være stressa over at vindretningen skal skifte når jeg er ute på tur. 

En annen ting jeg stusset på; den eneste måten teltet fikk riktig fasong på, var om man satte i stengene først og deretter pluggene. Når jeg satte i pluggene først, ble det veldig deformert. Det er jo ekstremt upraktisk i vind, ser ikke hvordan det ikke kan være bare litt irriterende selv for en helsportentusiast som deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Miamaria skrev:

IMG_7347.jpg

Da står den plassert feil hos meg i så fall. (Kom ikke inn så mye vann på stuegulvet da, men. Ville gjort, selv om den dekker noe.)

- Men fint at du hadde en flott tur til Lofoten, selv om teltet var litt til skräms.

Hm, ventilskyddet på souloen har sånn svart takrenne (ish) som leder vannet bort til siden, men jeg ser dette ikke har det 🙄. Utrolig kjipt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har sett Bodil sitt stå fint i 12 m/s også.

Mulig det er litt vane også? Jeg er ikke vant til at teltstengene mine bøyer seg i vinden, det budger selvfølgelig ikke i så lite vind, men de blir blåst tydelig nedover når vinden står på. Jeg er vant til at teltet står rimelig stødig og til nøds blafrer litt. Funket helt greit når man satte det med tverrpolen i vindretningen, men jeg orker ikke ligge og være stressa over at vindretningen skal skifte når jeg er ute på tur. 

En annen ting jeg stusset på; den eneste måten teltet fikk riktig fasong på, var om man satte i stengene først og deretter pluggene. Når jeg satte i pluggene først, ble det veldig deformert. Det er jo ekstremt upraktisk i vind, ser ikke hvordan det ikke kan være bare litt irriterende selv for en helsportentusiast som deg? 

Hehe. Er nok litt vane ja. Når jeg har Svalbard 3 og Reinsfjell oppslått ved siden av hverandre ser også jeg at Reinsfjell beveger seg noe mer med vinden, men jeg har aldri opplevd det som stressende. 
Det hele koker vel ned til om man vil bære en ekstra kilo for å slippe at det bøyer seg "noe" i vind. Teltet er uansett kraftig nok til å tåle vanlig norsk høyfjellsvær vår, sommer og høst.

Hvis det blåser mye setter jeg to plugger mot vinden, spenner opp stengene og plugger rundt. Funker fjell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Hehe. Er nok litt vane ja. Når jeg har Svalbard 3 og Reinsfjell oppslått ved siden av hverandre ser også jeg at Reinsfjell beveger seg noe mer med vinden, men jeg har aldri opplevd det som stressende. 
Det hele koker vel ned til om man vil bære en ekstra kilo for å slippe at det bøyer seg "noe" i vind. Teltet er uansett kraftig nok til å tåle vanlig norsk høyfjellsvær vår, sommer og høst.

Hvis det blåser mye setter jeg to plugger mot vinden, spenner opp stengene og plugger rundt. Funker fjell :-)

Mulig der, men jeg må nok innrømme at jeg aldri ville tatt dette teltet med på høyfjellet etter Lofotturen. Å ha et telt som blir 10-15cm lavere når forholdsvis beskjeden vind står på er ikke aktuelt for meg. 

For å nevne noe bra må jeg jo si at designmessig er det genialt, flott innertelt og fint med asymmetriske innganger😁🖒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Mulig der, men jeg må nok innrømme at jeg aldri ville tatt dette teltet med på høyfjellet etter Lofotturen. Å ha et telt som blir 10-15cm lavere når forholdsvis beskjeden vind står på er ikke aktuelt for meg. 

For å nevne noe bra må jeg jo si at designmessig er det genialt, flott innertelt og fint med asymmetriske innganger1f601.png🖒

Da er det noe gæernt med det! Snakk med Helsport. Har flere turer på høyfjellet i røft vær og jeg vet om mange andre som har hatt det i røft vær uten problemer av noe slag. Skrytet som blant annet jeg har kommet med kommer ikke ubegrunnet. Hadde det ikke holdt mål hadde jeg byttet det ut for lenge siden ;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, whistler skrev:

Da er det noe gæernt med det! Snakk med Helsport. Har flere turer på høyfjellet i røft vær og jeg vet om mange andre som har hatt det i røft vær uten problemer av noe slag. Skrytet som blant annet jeg har kommet med kommer ikke ubegrunnet. Hadde det ikke holdt mål hadde jeg byttet det ut for lenge siden ;-)

 

Skal sende det inn. Jeg må si jeg ble ekstremt skuffa, etter all skrytet dette teltet har fått (ikke bare du, men generelt) endte jeg med et telt med dårlige løsninger, dårlig vindstabilitet, lekk bunn og kondens i den ekstreme enden (jeg tror ikke teltet er helt tett i toppen heller). Får sende det inn og se hva de sier, men det frister lite til gjentakelse. Spørs om ikke exped orion blir neste telt her i gården 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Skal sende det inn. Jeg må si jeg ble ekstremt skuffa, etter all skrytet dette teltet har fått (ikke bare du, men generelt) endte jeg med et telt med dårlige løsninger, dårlig vindstabilitet, lekk bunn og kondens i den ekstreme enden (jeg tror ikke teltet er helt tett i toppen heller). Får sende det inn og se hva de sier, men det frister lite til gjentakelse. Spørs om ikke exped orion blir neste telt her i gården 

Full forståelse for det. Bare å få sendt det inn. Nesten så jeg begynner å mistenke at de ikke klarer å holde kvaliteten oppe etter den massive etterspørselen det har blitt etter dette teltet. Kan jo også være at 3-mannsutgaven ikke er dimensjonert riktig i forhold til både duk og stenger. SL2 virker veldig avstemt etter mine begreper. Har en del erfaring med andre teltprodusenter og er ikke kjøpt og betalt av Helsport, så jeg hadde definitivt ikke giddi å skryte så mye som jeg gjør om jeg ikke var så fornøyd som jeg gir inntrykk av ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Sovjetunionen said:

Det største problemet med orion er at innerteltet ikke kan åpnes helt ut i sidene som man kan på reinsfjell sl, staika og allak, da kan man ikke åpne innerteltet og ligge å se ut :(@Bjørn J

Det har jeg aldri tenkt på. Synes det har store nok dører til at man har bra utsikt. I godvær er det også enkelt å bare sette opp innerteltet, man trenger ikke ekstrautstyr for å gjøre det.

Orion_midnattsol.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Skal sende det inn. Jeg må si jeg ble ekstremt skuffa, etter all skrytet dette teltet har fått (ikke bare du, men generelt) endte jeg med et telt med dårlige løsninger, dårlig vindstabilitet, lekk bunn og kondens i den ekstreme enden (jeg tror ikke teltet er helt tett i toppen heller). Får sende det inn og se hva de sier, men det frister lite til gjentakelse. Spørs om ikke exped orion blir neste telt her i gården 

Aldri så gæernt at det ikke er godt for noe. Teltåpningen på Reinsfjellet ditt ble akkurat vist på fjernsynet 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sovjetunionen said:

Kan man åpne dørene ovenfra i orion? Og hvordan er luftingen på en regnværsdag? Står den fint selv om vindretningen skulle ligge rett på langsiden (jeg er for lat til å stå opp og flytte rundt på teltet hvis jeg kan unngå det..). Vurderer også staika så 3 kilo er helt ok. 

Dørene åpnes i en bue (halvsirkel), så det går fint å åpne bare øvre del. Best lufting får du med å ha bare myggnettingen på dørene i innerteltet (eller helt åpent innertelt). Ventilene i ytterteltet er ganske store, og du kan også lage større glippe mellom bakken og ytterteltet - det hjelper.
Det er jo en bardun midt på langsiden, pluss flere barduner på de to tverrstengene, så det tåler mye vind fra siden også. Men i skikkelig Lofotkuling bør du plassere teltet slik det skal, med en av inngangene mot vinden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.