Gå til innhold
  • Bli medlem

Heftig tung sekk!


Linn Mari

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Det er forskjell på å bære 70kg i noen dager eller et par uker en gang i blant kontra å bære dette gjevnlig i mange mange år. Man får ikke belastningskader av korte økter.
Selv om man er topptrent på alle mulige måter så vil en slik vekt om den bæres for mye i snitt over for mange år føre til skader. Det er garantert :)
Bare se på hvor mange rare belastningskader endel soldater har som har holdt på i en del år, samme som idrettsutøvere.

Altså det er slitasje over 10-30 år som virkelig ødelegger knær, ankler, rygg og nakke osv.

 

Men med sånne tunge sekker, kan det hende risikoen for skader øker betraktelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, tubbs skrev:

Ett korrekt hoftebelte på en stor ryggsekk er jo ikke bare for å holde sekken inntil ryggen for å si det enkelt.
Som @Gittiamo skriver så ligger hovedvekta på hoftene.

Jepp. Så nå har jeg fylt dagstursekken min med flere liter vann, og skal trene trappene i unnarennet i Kollen. Kjærne skal få trimmen sin i morgen. Og slik går nå dagan :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Thomas E said:

Men med sånne tunge sekker, kan det hende risikoen for skader øker betraktelig?

Det er klart at det gjør :) Alt vil avhenge av hvor godt trent man er som flere har sagt. Er du optimalt trent så vil du ha fult utviklet potensiale både i hoved og støtte muskulatur.
En utrent person kan jo antagelig dra på seg skiveutglidning bare av å slenge en slik sekk på ryggen :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er klart at det gjør :) Alt vil avhenge av hvor godt trent man er som flere har sagt. Er du optimalt trent så vil du ha fult utviklet potensiale både i hoved og støtte muskulatur.
En utrent person kan jo antagelig dra på seg skiveutglidning bare av å slenge en slik sekk på ryggen :) 

En utrent person er neppe i stand til å slenge en slik sekk på ryggen eller noe som helst annet sted.... Sekken min var veldig nærme 50kg da vi skulle på toukerstur i fjor sommer, og det var særdeles utfordrende å få den opp på skuldrene. Tok helst pauser ved store steiner, for å si det sånn. ;) Og så var jeg veldig glad for at jeg hadde kjøpt meg vandrestaver. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Har selv bært min egen kroppsvekt. Opp en bratt skråning. Med stahet og vilje så gikk det :) gikk også mye i fjellet med vedsekker. Vedsekk opp på fjellet og tom sekk ned. Jeg veide da 52 kg. Steike så bra rumpetrim :D 

Ser ikke helt for meg at jeg hadde greid å være motor og kran for en samlet ekvipasje på 210 kg særlig mange metere oppover, gitt - respekt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Det tyngste eg har bert over tid var 45 kg. Det synes eg var tungt. 65? Jesus. Må no ha krympa med 5 cm på lengda, minst. Ser for meg eine ryggvirvelen etter den andre verte sammentrykt!

Å krympe 5 cm på lengde er muligens litt mye, men kroppen komprimeres litt med slike vekter på ryggen over tid. Ble selv en god cm lengre etter at jeg sluttet som oppklaringsmann i forsvaret. 

Ble noen timer med tung sekk på den tiden. Gjerne 40-45 i sekken + utstyr, så et sted mellom 50-60 kilo pakning på oppdrag. Husker jeg krysset Hardangervidda på vinteren sammen med en kollega. Da gikk vi med drømmelette sekker og koste oss på tur. Fremme på Rjukan veide sekkene 29 kilo på vekta...

Muligens ikke så rart foten gikk opp 2 skostørrelser og knærne knirket en gang i blant. Så i dag er det lettpakking som gjelder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Klart jenter kan :) det er jo ingen hemmelighet at vi har hele maskineriet midt på. Noe som er fordelaktig når man skal bære tungt. 

Har selv bært min egen kroppsvekt. Opp en bratt skråning. Med stahet og vilje så gikk det :) gikk også mye i fjellet med vedsekker. Vedsekk opp på fjellet og tom sekk ned. Jeg veide da 52 kg. Steike så bra rumpetrim :D 

Klart me kan! Men det er litt forskjell på ein gong og over tid tenkjer eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Å krympe 5 cm på lengde er muligens litt mye, men kroppen komprimeres litt med slike vekter på ryggen over tid. Ble selv en god cm lengre etter at jeg sluttet som oppklaringsmann i forsvaret. 

Ble noen timer med tung sekk på den tiden. Gjerne 40-45 i sekken + utstyr, så et sted mellom 50-60 kilo pakning på oppdrag. Husker jeg krysset Hardangervidda på vinteren sammen med en kollega. Da gikk vi med drømmelette sekker og koste oss på tur. Fremme på Rjukan veide sekkene 29 kilo på vekta...

Muligens ikke så rart foten gikk opp 2 skostørrelser og knærne knirket en gang i blant. Så i dag er det lettpakking som gjelder :)

Enkelte treningsformer arbeidar veldig med omsyn til ryggsøyla. Eg har sett kundar, og sjølv erfart, å få 1,5 cm auke lengde med målretta trening, mellom anna fordi ein styrkar magemusklane som skyv på ryggsøyla, og strekker på ryggmusklane slik at ryggsøyla får rette seg ut. 

No har eg ikkje fått gjort mykje av denne målretta treninga siste året. Resultat: stiv midtrygg, og ikkje berre tilbake til gammel høgd, men faktisk 1 cm lågare. 166 har eg ikkje vore sidan eg gjekk i grunnskule. Og det til tross for at eg gjorde mitt ytterste for å ranke meg ved måling.

Så 5 cm er kanskje litt drøyt, men eg trur kanskje det ville føles slik 😵 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg var 192cm i førstegangstjenesten og har etter det hatt 3 prolapser i ryggen og 2 i nakken. (Har hatt relativt tunge fysiske jobber)
Ble målt nå i Februar og var da 188cm.  Så 5cm er vel ingen umulighet. Kan neppe tro at jeg er så heldig og har Norgesrekorden på dette 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Nå skal 70 % av vekta ligge på hoftene og vil da gå på rein beinstyrke. 

Og med gode kjærnemuskler klarer man å holde ryggraden riktig plassert hele veien (man bærer egen overkropp uten stenderen i midten) så vil du helt klart kunne holde deg selv og sekken oppe lengre, enn om du har svake kjærnemuskler. 

Man detter litt fort inn i personlige vaner i en slik diskusjon... du har jo et poeng her, selv klarer jeg ikke å legge 70% av vekten på hoftene og så gå med det over tid, jeg flytter vekten mellom hofter og skuldre med jevne mellomrom når jeg går med tung sekk. Kan godt tenkes at det har med smale hofter og lang kropp å gjøre, men selv med 35kg må jeg flytte rundt på belastningen. 

 

Etter 20 år i transportbransjen har jeg sikkert noen gode kjernemuskler, og noen som ikke er tilstede i det heletatt, da dette yrket har en del repeterende bevegelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal være forsiktig å anta at det er kausale forhold mellom akutt belastning og prolaps i ryggen. Det er ikke noen problem å belaste kroppen med dobbel kroppsvekt. Dobbel kroppsvekt knebøy regnes i svært mange idretter som et styrkekrav. 

Det er vel heller knærne og anklene som får lide med tung bør. Spesielt på ustabilt underlag. Er ikke ekstremt ofte en beveger seg i veldig ulendt terreng med tung pakning. 

Farlig eller ei, det høres ikke så behagelig ut. Mye av grunnen til at jeg hadde en 10 års periode uten overnatting ute var fordi forsvaret tok fra meg all glede ved å være ute i telt. En hver tur (øvelse) var full av usikkerhet, avbrutt søvn, lite mat, mye venting uten hvile, og mye frustrasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Klart me kan! Men det er litt forskjell på ein gong og over tid tenkjer eg :)

Selvfølgelig 😄 jeg gjorde det en gang og var latterlig støl i flere dager etterpå. Men jeg ser jo hva små jenter klarer å bære over lange etapper, og er mektig imponert. Når f.eks hun bloggere Tonje Helen (?) skal på tur, må hun jo bære med seg like mye som en voksen mann. Og hun veier vanligvis under 50 kg. 

Og jeg har en enormt stor tro på alltid å ha godt trente kjærnemuskler. Jeg tror det vil begrense/utsette/helbred belastningsskader. 

@Truant76 ja du har jo helt rett i det. Må jo variere. Men hva om man sier at man har 70 % vekt på hofter sånn ca 70 % av tiden? Personlig kan jeg ikke bære mye på skuldre pga nakken. Og baken er uten tvil min sterkeste muskel, så jeg prøver å bruke den så mye som mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Selvfølgelig 1f604.png jeg gjorde det en gang og var latterlig støl i flere dager etterpå. Men jeg ser jo hva små jenter klarer å bære over lange etapper, og er mektig imponert. Når f.eks hun bloggere Tonje Helen (?) skal på tur, må hun jo bære med seg like mye som en voksen mann. Og hun veier vanligvis under 50 kg. 

Og jeg har en enormt stor tro på alltid å ha godt trente kjærnemuskler. Jeg tror det vil begrense/utsette/helbred belastningsskader. 

@Truant76 ja du har jo helt rett i det. Må jo variere. Men hva om man sier at man har 70 % vekt på hofter sånn ca 70 % av tiden? Personlig kan jeg ikke bære mye på skuldre pga nakken. Og baken er uten tvil min sterkeste muskel, så jeg prøver å bruke den så mye som mulig. 

Mange som er ok trent vil greie å bære si eiga kroppsvekt. Spm er vel heller korvidt det er sunt for strukturane i lengda. 

Eg personleg har forholdt meg til så mykje rare ryggsøyler, og har for mange timar anatomi bak meg, til å tenke på det som ei rein treningssak, sjølv om eg er alldeles samd i at ei sterk kjerne kan ta ein langt! 

Eg trur/veit eg kan seie at eg er over gjennomsnittet kroppssterk for kjønn/alder. Likevel  er eg overtydd om at det å bere tungt i lengda ikkje er spesielt bra for hverken ryggen eller hoftene mine.  

Den eine gongen eg har bært så tungt som 45 kg over tid (12 dagar)  var det heilt greit i felt, og opplevdes på ingen måte som uoverkommeleg. Effekten melde seg likevel når eg kom heim på kontoret, med århundrets kortaste hofter. Når eg begyndte å bøye og tøye kjente eg verkeleg kor det likevel hadde påverka. Skulle eg gjort dette ofte trur eg det hadde påvirka skrotten på meir permanent basis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt @Tessatroll det er jo en enorm belastning for kroppen over tid. Jeg tror ingen kan gå slikt langt og lenge uten at det får konsekvenser. 

Men for en normal ryggsekktrasker, med normal vekt i sekken, vil jeg jo så absolutt tro at med godt trente kjærnemuskler og trent kropp, tåler mye mer enn om man går rett fra sofaen. Jeg trener i hvert fall en god del i hverdagen, for å orke mer når jeg er på tur. Det er min motivasjon. Nå må jeg bare få tid til tur snart 😩 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. knærne mine hadde nok fått mest juling. Vet ikke hvor tung sekk jeg har hatt med på tur. Men det blir jo noen kg. når man er på kosetur med unger. Nok til at den er litt vrien å få på seg. Da kjenner jeg det i muskulaturen i ryggen. stiv og støl.

Menne, folk flest i dag er vel ikke i stand til å bære veldig tunge laster lengere. Selv ikke de som er godt trent . (folk flest altså!) Det finnes jo fortsatt folk med tungt fysisk arbeid, som har god kjernemuskulatur og er senesterk som trolig ikke vil slite nevnverdig med slike oppakninger. Verken tyngden eller skade/slitasjen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Absolutt @Tessatroll det er jo en enorm belastning for kroppen over tid. Jeg tror ingen kan gå slikt langt og lenge uten at det får konsekvenser. 

Men for en normal ryggsekktrasker, med normal vekt i sekken, vil jeg jo så absolutt tro at med godt trente kjærnemuskler og trent kropp, tåler mye mer enn om man går rett fra sofaen. Jeg trener i hvert fall en god del i hverdagen, for å orke mer når jeg er på tur. Det er min motivasjon. Nå må jeg bare få tid til tur snart 1f629.png 

Det er eg heilt samd i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.6.2017 at 4:13 PM, Gittiamo said:

Jepp. Så nå har jeg fylt dagstursekken min med flere liter vann, og skal trene trappene i unnarennet i Kollen. Kjærne skal få trimmen sin i morgen. Og slik går nå dagan :) 

Du får hilse trappen. Har utallige turer opp der, både i elghufs og "skøytegange" i "stortrinnene" og mer hurtigsteg i "småtrinnene" langs siden. Savner det ikke ;-) 

Men den grunntreningen der (+annen styrketrening" har jeg fortsatt gleda av, spesielt når det skal bæres sekk over tid. Ser flere kompiser uten slik bakgrunn har et helt annet forhold til bæring av tyngde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.